"המדריך להתמודדות במכרזים/ בפוליטיקה"איך תכיני את נפשך, גופך, תודעתך והכרתך להתמודדות מנצחת בפוליטיקה ובמכרזים. מכרזים- מילת המפתח במכרזים היא "פוליטיקה" מכרז הוא עניין פוליטי. לא מפלגתי, כן פוליטי. בכדי לנצח צריך להכיר את כללי המשחק של הפוליטיקה המקומית. בלי זה, אי- אפשר לשחק, בלי זה, אין סיכוי לנצח. מכרזים והתמודדויות הינם שלב הכרחי בקידום אישי ועסקי בימינו. א-נשים שרוצים להגיע לתפקידים בכירים, חייבים להתמודד במכרזים. חברות עסקיות, שרוצות לצמוח, חייבות להתמודד במכרזים. נשים, בניגוד לגברים ממעטות להתמודד במכרזים. עוד פחות מתמודדות לתפקידים פוליטיים. על פניו, אמירה זו מצטיירת, כהכללה גורפת, אולי גורפת מידי. מנגד, הן על פי מחקרים והן על פי מבחן התוצאה בשטח האמירה מדוייקת.נשים מחונכות לסיוע, טיפוח, נתינה, טיפול, עידוד האחר/ת, להיות "כינור שני", ואינן מחונכות לתחרותיות, להתמודדות, למאבק, לתשוקה, לחשיבה המשימתית, לשיווק העצמי, ל"מרפקנות", הנדרשים בכדי להתמודד במכרז ובודאי שהינם חיוניים, לצורך הצלחה במכרז. כי מכרז, הוא תחרות.כי מכרז הוא התמודדות.כי מכרז הוא מאבק.כי מכרז הוא לעיתים "דם".כי במכרז אין "אינטימיות".כי מכרז הוא במהותו "גברי". מחסום 1 של נשים: מצב תודעתי- למכרז צריך "אומץ"מידי יום אני פוגשת נשים, שכמהות לשנות את תפקידן, נשים שמשתוקקות להיות במקום אחר. נשים, שעל פי שיפוטי הינן יותר מראויות, להיות באותו תפקיד. שנה ושלוש שנים חרי, אני מוצאת את רובן באותה נקודה. אלו שזזו, המעטות שהעזו, התמודדו ורובן הצליחו. אבל, גם הן, לא ממהרות להתמודד להתמודד במכרז הבא. אחרי ההתמודדות הראשונה הן "נחות". פעם נוספת, הן אינן מעיזות. בין השנים 2004-2006 בדקנו, בקרב כ- 2,000 נשים ב- 20 פרויקטים להעצמה ופיתוח מנהיגות נשים, שביצענו עבור הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה, מהם המחסומים העוצרים נשים מביצוע שינויים בחייהן במקצועיים.בדקנו מהם המחסומים של נשים בביצוע שינויים ב- 4 תחומים:
- בארגונים - התמודדות במכרזים
- בעסקים- פתיחת עסק
- באמצע החיים- שינוי קריירה
- בפולטיקה- התמודדות למועצות ולתפקידים ציבוריים.
- הגדירי לעצמך את התפקיד אותו את שואפת להשיג. התפקיד הוא בעצם המטרה שלך. מטרה צריכה להיות: וגדרת טבעית רצויה הגיונית:
- מוגדרת- כך שתהיה ברורה לך ולתומכייך.
- טבעית- בעיקר לך, אין טעם ואין סיכוי שתציבי לעצמך מטרה, הנוגדת את הווייתך, את מהותך, את עצמך.
- רצויה- שאת עצמך רוצה להשיגה, ולא שמישהו אחר מניע אותך להשיגה.
- הגיונית- מטרה שניתנת להשגה, שאת יכולה לממשה בזמן ובאמצעים שהגדרת לעצמך.
• מהי ההשכלה הנדרשת לצורך ההתמודדות במכרז- תואר, תחום
• נסיון מעשי
• נסיון ניהולי
• דרישות נוספות
• האם המכרז "תפור"?
• האם יש מתמודדים/ות מועדפים/ות?
• האם יש דרישה שלא נרשמה בדרישות המכרז?.
• כדאי להכיר את החברים ואת התומכים, חשוב יותר שתכירי את המתמודדים מולך. אומרים, שחברים כדאי לשמור קרוב, ואוייבים חיונ י לשמור קרוב יותר.
• ככל שתקדימי ללמוד, במה את מצטיינת ובמה את פחות טובה, כך תוכלי לשפר. בנוסף, מכרז הוא בעניין של "הצגה עצמית"
• ככל שתכירי מקרוב את יתרונותייך, כך תוכלי להציגם טוב יותר.
• לגבי החולשות, אל תדאגי, האחרים כבר יזכירו לך אותם. לכן, את חייבת להיות מוכנה ומסוגלת להגיב, לא ממקום של הפתעה ובעיקר, לא ממקום של התגוננות.
• מילות המפתח בתהליך הן: בהירות, פשטות, הבניית המסר, התמקדות במסר אחד משמעותי לך.
• זכרי את מילותיה של ג'ניס ג'ופלין "אל תמכרי את עצמך בזול, את היא כל מה שיש לך"
• את ה"מותג" שאותו צריך לשווק במכרז, לפניו וגם אחריו. ומותג יודע מה הייחודיות שלו.
- מכרז הוא לעיתים מלחמה. למלחמה חיוני להתכונן.
- ציירי לך תמונה מדוייקת, של המתנגדים, בדקי במי הם תומכים, בדקי מדוע הם תומכים באותו אדם.
- בדקי, אם תצליחי, מה הצורך והרצון של כל אחד ואחת מהם/ן.
• מאמנת מקצועית תוכל ל"הפוך" אותך למנצחת. ככל שתקדימי להיעזר באנשי מקצוע, בשלבים הראשונים של ההתמודדות, כך יגדלו סיכוייך להצליח
• תדעי לכמת למילים הנכונות את עצמך, את הישגייך, את ההבטחה שלך
• תדעי להציג בצורה משכנעת, את התועלות שתביאי לאחר שתיבחרי לתפקיד
• תגרמי לתחושה ולידיעה, שאת האדם הכי נכון לתפקיד, ושאם לא תיבחרי, זו תהיה ההחמצה הגדולה של הארגון.
שירית בן- ישראל
מנכ"לית STS
הדרכה לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת עסקית וניהולית
מנכ"לית STS
הדרכה לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה, יועצת ומאמנת עסקית וניהולית