פתאום קם אדם בבוקר עם רעיון למיזם. מה זה קם? קופץ מהמיטה כמו פנתר, תוך שנייה הוא כבר עירני בטירוף, הוא מרגיש איך הלב תופס קצב של מאה ועשרים פמ"ד, האדרנלין זורם והעיניים הבורקות מקבלות צורה של מיליון דולר וצבע ירוק. עד לפני רגע הוא היה שכיר בכיר ומשועמם במפלצת היי-טק בהרצליה פיתוח, עכשיו, בתודעה הוא כבר לא שם, הוא במקום אחר, יפה וחלומי יותר. המחשבה על המיזם לא נותנת לו מנוח, לנגד עיניו רצים שמות של סטארטאפים ואתרי אינטרנט שעשו אקזיטים מטורפים במאות מיליונים, באוזניו מהדהדים קולות הצחוק המתפרץ של צ'אד הארלי וסטיבן צ'ן, מקימי YOUTUBE , שנמכר לגוגל במיליארד וחצי דולר. ועכשיו גם לו יש את רעיון המאה מיליון, אתר אינטרנט מיוחד "ווב שתיים וחצי" עם חיבור לסלולרי ועם מאגרי "דאטאבייסים" אין סופיים, קסטומיזציה, ספציפיקציה ועוד אפליקציות מטורפות. ובכל דקה עולה לו עוד רעיון איך לפתח את האתר ואיך להפוך אותו לגלובלי שמדבר בשבע שפות לפחות. הלו"ז שלו ברור והוא אפילו סידר את הכל באקסל: חצי שנה פיתוח ותכנות, חצי שנה באוויר, חודש וחצי גיוס משקיע, חודשיים שיווק ויח"צ, חודש מו"מ עם גוגל, הסכם מכירה, קבלת צ'ק שמן, הפקדה בבנק המאוס עליו, מסיבת ניצחון עם החבר'ה בהאנגר בנמל, למחרת קפיצה לסוכנות מרצדס, קבלת מפתח של דגם הקופה, סיבוב דאווין עם החברה הפצצה החדשה... הכל מתוקתק, הכל מחושב עד הפיקסל האחרון.
בספרו "חוכמת היזמות" כותב המחבר גאי קוואסקי: "יזם איננו תואר או תיאור תפקיד. זהו מצב נפשי של אנשים שרוצים לשנות את העתיד". הגדרה נכונה ומדוייקת. הכל פסיכולוגי, הכל מתחיל בראש וההחלטות באות מהבטן. הרי רעיונות מבריקים יש המון, אבל יזם אמיתי רואה גם את החזון, הוא מרגיש את זה בבטן ומכוון במודע ובתת מודע את כוונותיו ומעשיו למימוש החזון.
לחברים יאנוס פריס וניקלאס זנסטרום היה רעיון לפני חמש שנים. הם חשבו על תוכנת שיתוף קבצים פתוחה לכל וכך נולדה "קאזה", המליארדים שהם גרפו לא ממש הרגיעו אותם, להיפך, הם נתנו להם דלק להמשיך למיזם הבא. וזה לא איחר להגיע. פריס וזנסטרום הביאו לרשת את SKYPE. רעיון ששווה יותר ספרות אחרי האחד מ"קאזה". ויש עוד שמות ועוד מיזמים ולכולם מכנה משותף אחד - הדרך להוציא לפועל רעיון גדול למיזם ששוויו בשוק מליארדים עוברת דרך משולש הזהב: רעיון-חזון-ממון. כל אחד ממרכיבי המשולש הוא הכרחי להגשמת החלום ולסלילת הדרך להצלחה הגדולה.
אם, למשל, יש לכם רעיון גדול לפתח מנוע חיפוש מהיר, חזק ואיכותי זה יכול להיות נחמד, אבל יהיה לכם קצת קשה מול מנוע איזוטרי כמו גוגל. בטח תקפצו ותגידו שכאשר לארי פייג' וסרגיי ברין חשבו על הרעיון לפני 6 שנים, בשוק שלטו מנועי חיפוש ענקיים כדוגמת ALTA VISTA ו- YAHOO!, ועובדה, הם שיחקו אותה והיום המתחרים יכולים לחפש אותם בסיבוב (ועדיף שאת החיפוש יעשו בגוגל). אז נכון, החברים פייג' וברין לא המציאו את הגלגל, אבל הם ללא ספק קבעו סטנדרט חדש של חיפוש לפי מילות מפתח במנוע טורבו, שהשאיר את המתחרים הרחק מאחור. ברעיון של גוגל המפתח להצלחה היה לשפר לאין ערוך את הקיים ולהציב סטנדרטים חדשים וגבוהים ביותר.
לקפוץ לבריכה שבה שוחים כבר כרישי אינטרנט אתם יכולים, אבל הסיכוי שלכם להביס אותם הוא קטן ביותר. מצד שני, אם יש לכם רעיון חדשני שיש לו ערך מוסף שאין לגוגל, MYSPACE, METACAFE ועוד כרישים פטישים, ואם אתם גם רואים בבהירות את החזון וכל הדרך להגשמתו, אז כל מה שנותר לכם זה למהר. פעם, טרום עידן הפס הרחב, בכלכלה הישנה, החזקים ניצחו את החלשים. היום, כדי לנצח אתם לא צריכים להיות חזקים, אתם חייבים להיות מהירים. אתם לא יכולים לקחת את הזמן בסבבה, כי זמן זה כסף. או שאתם מאבדים אותו או שאתם עושים הכל כדי להשיג אותו. בהנחה שאתם לא נכדיו של וורן באפט ושביל גייטס לא בדיוק מסב לידכם בליל הסדר, אז מימון המיזם שלכם הוא חלק בלתי נפרד ממימוש החזון.
הלוואות, אנג'לים, קרנות הון סיכון, קרובי משפחה, חברים ועוד אלף ואחת דרכים להשיג כסף. נשמע קל? אז זהו, שלא. המרדף אחרי משקיע עלול להיות מתיש ומייגע ובמקרה הזה סבלנות היא הדרך המהירה מכולם. אף אחד לא ישקיע במיזם שלכם בלי שתענו לו על שתי שאלות מכריעות: אחת, מהו הערך המוסף והמיוחד של המיזם שלכם לעומת אחרים? שתיים, עד כמה אתם מחוייבים להגשים את החזון העסקי שהצבתם? תשובות מדוייקות ונכונות על שאלות אלו והמשקיעים יתעניינו מאוד במיזם שלכם. מאידך, אני מכיר לפחות שני יזמים ש"הרימו" לבדם ומכספם מיזמי אינטרנט מדהימים והשקיעו את כל מירצם ואונם (הונם היה אז נמוך) מתחילת הדרך והיום הם כבר קוצרים את פירות המזומנים.
הבהלה לזהב ולכסף של המאה ה- 21 כבר בעיצומה ובכל יום אלפי יזמים מתעוררים עם רעיון גדול משלהם ויוצאים לדרך. אמנם עם חששות, התלבטויות ודילמות לא קטנות, אבל בידיעה ברורה שיש יתרון אחד גדול - באינטרנט יש מקום לכולם. אין תנאי קבלה, אין רגולטורים ואין כרישי נדל"ן או אילי נפט שיאכלו אותם בלי מלח. תעשו את זה נכון, תהיו ראשונים ומהירים, תחיו את החזון בכל שנייה ותבינו שגם פייג' וברין הם בני אדם שיכולים יום אחד להתקשר לסלולרי שלכם ולקבוע פגישה. תענו לממתינות.
בספרו "חוכמת היזמות" כותב המחבר גאי קוואסקי: "יזם איננו תואר או תיאור תפקיד. זהו מצב נפשי של אנשים שרוצים לשנות את העתיד". הגדרה נכונה ומדוייקת. הכל פסיכולוגי, הכל מתחיל בראש וההחלטות באות מהבטן. הרי רעיונות מבריקים יש המון, אבל יזם אמיתי רואה גם את החזון, הוא מרגיש את זה בבטן ומכוון במודע ובתת מודע את כוונותיו ומעשיו למימוש החזון.
לחברים יאנוס פריס וניקלאס זנסטרום היה רעיון לפני חמש שנים. הם חשבו על תוכנת שיתוף קבצים פתוחה לכל וכך נולדה "קאזה", המליארדים שהם גרפו לא ממש הרגיעו אותם, להיפך, הם נתנו להם דלק להמשיך למיזם הבא. וזה לא איחר להגיע. פריס וזנסטרום הביאו לרשת את SKYPE. רעיון ששווה יותר ספרות אחרי האחד מ"קאזה". ויש עוד שמות ועוד מיזמים ולכולם מכנה משותף אחד - הדרך להוציא לפועל רעיון גדול למיזם ששוויו בשוק מליארדים עוברת דרך משולש הזהב: רעיון-חזון-ממון. כל אחד ממרכיבי המשולש הוא הכרחי להגשמת החלום ולסלילת הדרך להצלחה הגדולה.
אם, למשל, יש לכם רעיון גדול לפתח מנוע חיפוש מהיר, חזק ואיכותי זה יכול להיות נחמד, אבל יהיה לכם קצת קשה מול מנוע איזוטרי כמו גוגל. בטח תקפצו ותגידו שכאשר לארי פייג' וסרגיי ברין חשבו על הרעיון לפני 6 שנים, בשוק שלטו מנועי חיפוש ענקיים כדוגמת ALTA VISTA ו- YAHOO!, ועובדה, הם שיחקו אותה והיום המתחרים יכולים לחפש אותם בסיבוב (ועדיף שאת החיפוש יעשו בגוגל). אז נכון, החברים פייג' וברין לא המציאו את הגלגל, אבל הם ללא ספק קבעו סטנדרט חדש של חיפוש לפי מילות מפתח במנוע טורבו, שהשאיר את המתחרים הרחק מאחור. ברעיון של גוגל המפתח להצלחה היה לשפר לאין ערוך את הקיים ולהציב סטנדרטים חדשים וגבוהים ביותר.
לקפוץ לבריכה שבה שוחים כבר כרישי אינטרנט אתם יכולים, אבל הסיכוי שלכם להביס אותם הוא קטן ביותר. מצד שני, אם יש לכם רעיון חדשני שיש לו ערך מוסף שאין לגוגל, MYSPACE, METACAFE ועוד כרישים פטישים, ואם אתם גם רואים בבהירות את החזון וכל הדרך להגשמתו, אז כל מה שנותר לכם זה למהר. פעם, טרום עידן הפס הרחב, בכלכלה הישנה, החזקים ניצחו את החלשים. היום, כדי לנצח אתם לא צריכים להיות חזקים, אתם חייבים להיות מהירים. אתם לא יכולים לקחת את הזמן בסבבה, כי זמן זה כסף. או שאתם מאבדים אותו או שאתם עושים הכל כדי להשיג אותו. בהנחה שאתם לא נכדיו של וורן באפט ושביל גייטס לא בדיוק מסב לידכם בליל הסדר, אז מימון המיזם שלכם הוא חלק בלתי נפרד ממימוש החזון.
הלוואות, אנג'לים, קרנות הון סיכון, קרובי משפחה, חברים ועוד אלף ואחת דרכים להשיג כסף. נשמע קל? אז זהו, שלא. המרדף אחרי משקיע עלול להיות מתיש ומייגע ובמקרה הזה סבלנות היא הדרך המהירה מכולם. אף אחד לא ישקיע במיזם שלכם בלי שתענו לו על שתי שאלות מכריעות: אחת, מהו הערך המוסף והמיוחד של המיזם שלכם לעומת אחרים? שתיים, עד כמה אתם מחוייבים להגשים את החזון העסקי שהצבתם? תשובות מדוייקות ונכונות על שאלות אלו והמשקיעים יתעניינו מאוד במיזם שלכם. מאידך, אני מכיר לפחות שני יזמים ש"הרימו" לבדם ומכספם מיזמי אינטרנט מדהימים והשקיעו את כל מירצם ואונם (הונם היה אז נמוך) מתחילת הדרך והיום הם כבר קוצרים את פירות המזומנים.
הבהלה לזהב ולכסף של המאה ה- 21 כבר בעיצומה ובכל יום אלפי יזמים מתעוררים עם רעיון גדול משלהם ויוצאים לדרך. אמנם עם חששות, התלבטויות ודילמות לא קטנות, אבל בידיעה ברורה שיש יתרון אחד גדול - באינטרנט יש מקום לכולם. אין תנאי קבלה, אין רגולטורים ואין כרישי נדל"ן או אילי נפט שיאכלו אותם בלי מלח. תעשו את זה נכון, תהיו ראשונים ומהירים, תחיו את החזון בכל שנייה ותבינו שגם פייג' וברין הם בני אדם שיכולים יום אחד להתקשר לסלולרי שלכם ולקבוע פגישה. תענו לממתינות.
שאול מידן, מנכ"ל פרסום ON&OFF
מיתוג, פרסום ויח"צ לאתרי אינטרנט.
http://www.onandoff.co.il
shaul@onandoff.co.il
מיתוג, פרסום ויח"צ לאתרי אינטרנט.
http://www.onandoff.co.il
shaul@onandoff.co.il