האם זכאותו של אדם (כלפי קרנית) שנפגע בתאונת דרכים שבה פרטי הנהג הפוגע אינם ידועים, מותנית במאמץ ושקידה מצד הנפגע לאיתור פרטי זהותו של הנהג הפוגע?
פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970 קובעת כי חובתו של בעל רכב ושל הנוהגים בו לבטח את עצמם. הרעיון העומד בבסיס ההסדר בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה - 1975. הוא, שלצד האחריות המוחלטת לפצות נפגע בתאונת דרכים, יעמוד גם הכיסוי הביטוחי על פי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970.
לצד ביטוח לפי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970 המוצעים על ידי חברות הביטוח, הורה חוק הפיצויים על הקמת קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים או הקרויה בשם קרנית. קרנית הינה תאגיד סטטוטורי, אשר תפקידו לפצות נפגע הזכאי לפיצויים לפי חוק הפיצויים כשאר לא עולה בידו לתבוע פיצויים מאת המבטח וזאת בהתקיים אחד מארבעה מצבים המוגדרים בסעיף 12:
(1) הנוהג האחראי לפיצויים אינו ידוע;
(2) אין לנוהג ביטוח לפי פקודת הביטוח או שהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה;
(3) למבטח מונה מנהל מורשה בנסיבות מסוימות;
(4) המבטח נמצא בפירוק;
הביטוח הסטטוטורי מטעם קרנית נועד בראש ובראשונה להבטיח כי אדם שנפגע בתאונת דרכים לא יוותר ללא פיצוי. קרנית תפצה במקרים המפורטים בסעיף 12, 7א ו-7ב לחוק הפיצויים. הבחירה לגבות את כספי הפיצוי מחברת הביטוח המסחרית או מקרנית אינה "טכנית" גרידא, כלשונו של בית המשפט המחוזי. קרנית לא באה לייתר את חובת הביטוח ואת גביית דמי הביטוח מחברת הביטוח המסחרית כשהדבר אפשרי.
דברי ההסבר פורטו במאמר זה בצורה חלקית, תמציתית וכללית. בשום מקרה אין לראות בהם את נוסח החוק. המאמר לא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין (עורך דין תאונת דרכים, תאונת דרכים) לצורך קבלת ייעוץ בדבר זכויותיכם ע"פ הדין.