לילית נבראה כחוה ראשונה מצלעו של אדם, ותכונותיה נשזרות באמונה קדומה יותר של אלילות מסופוטמיות. למרות שעברה של לילית לוט בערפל, ניתן להוכיח כי לילית לא התפתחה יש מאין אלא פעפעה אל היהדות, הלכה ופרחה לקראת התגבשות אישיותה ההומוגנית המוכרת מימי הביניים: כפתיינית זנותית וכאימה אימהית.
לילית היהודיה, מתחילה את דרכה כשהיא שדה חד ממדית. המהות השדית טבועה בה בצורה גולמית ראשונית, כעמוד שדרה איתן שעליו תתפתח עם השנים דמות מגובשת. לילית שומרת על מהותה האותנטית וסופחת את היסודות של בני הקהילה החדשה אליה היא הגיעה. עם כניסתה לתרבות ולדת החדשה, "לומדת" השדה לילית את האיכות היהודית ממאגר תרבותי כפול: מן הטקסט הקנוני של הספרות הרבנית, ומצופני תרבות נוספים הנחשפים מטקסטים חיצוניים וטקסטים השאובים מתרבות חומרית של קמעות וקערות השבעה. לילית משתלבת כישות אחת בתוך משפחה מורחבת של מהויות על-טבעיות כמלאכים, שדים ורוחות (המתקיימים במקביל לבני אנוש), אולם היא מתבלטת בדמותה השדית, הססגונית והמאיימת. לילית גורמת לחרדה בלתי נשלטת בשל כוחה לגרום נזק למשפחה ולצאצאים ובגלל יכולתה להביא את הגברים לידי חטאים מיניים. לכן, השדה לילית גויסה בכל תקופה ובכל קהילה כאמצעי ליצירת מסגרת לקביעת נורמות התנהגות נאותות.
הסקסואליות של לילית מביאה לידי ביטוי את מהותה של תפיסת הנשים ביהדות בעת העתיקה. לילית המתגלמת בדמותו של ה"אחר", מוצבת בשוליים כתמרור ובכך מגדירה את ערכי החברה היהודית וגבולותיה. בכל פעם שהקהילה משנה את פניה על פני ציר הזמן, המיקום הגיאוגרפי והתרבותי, לילית עוברת מטמורפוזה בהתאם.
הספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישות גבולית" שיצא בחודש מרץ 2010 לחנויות, מביא מחקר חדש על השדה ומראה צדדים אפלים נוספים שהיו נסתרים. עד כה לילית של הספרות הרבנית היא נשית, ארוטית ומינית. לילית - כשדה נשית, מייצגת את האנטיתזה לדמותה של האישה היהודיה הנשואה והכשרה בעידן העתיק. במקום להינשא, לבנות בית, ללדת ילדים, לגדלם ולטפח אותם - לילית מפרידה בין בעל לרעייתו ומעוררת את יצר הרע. בקרב רבנים, תלמידי חכמים וגברים בכלל, לילית היא דמות אנרכיסטית, פתיינית וזנותית. היא מייצגת סיוט של נשיות המשוחררת מכבלים, מוסר, מוסכמות או שפיות. בכתבים הרבניים לילית מהווה איום מיני לגברים בלבד.
ועוד אפשר למצוא את ללילית המופיעה על גבי קמעות וקערות ההשבעה, כשהיא פורצת לחברה היהודית כ- "גבר ואישה לילין". היא מופיעה בדמות אישה לעיני גברים ובדמות גבר לעיני נשים. לילית זו מפתה את שני המינים לקיים איתה יחסים סקסואליים. לילית משתרבבת לתוך התרבות הרבנית כשדה מושחתת בעוד שלילית הדו-מינית, נשארת הרחק מחוץ לארון הספרים הרבני. הקונספציה עתיקת היומין בה לילית יכול/ה להופיע בדמות זכר או נקבה אשר מסוגל/ת ליסר נשים וגברים כאחד, אינה עוברת את הצנזורה.
פרטים נוספים על הספר וההרצאות הנערכות בעקבותיו, ניתן למצוא באתר http://www.lilith.co.il/
דורית קידר בעלת תואר שני במדעי היהדות.