קבוצת החכמים המבצבצת מבין דפי הטקסטים התלמודיים, מתגלה כמעין כת גברית סגורה, שברית סודית ליכדה את חבריה בנאמנות טוטאלית. מהות האחווה החשאית של חבורה זו, התבססה על לימודי התורה והמסירות לתורה.
התורה היתה הדבק שגיבש חבורת גברים זו, והתורה שימשה כמגדיר הזהות בעולמם. סטטוס רם ניתן למי שיכול היה להרחיק מחייו כל פן אישי, ולקבל על עצמו את המחויבות התובענית של עול התורה. למעשה הגברים בכלל ורבנים ותלמידי חכמים בפרט הרגישו כי הם בניו של האל, וכך הם שווקו את עצמם לחברה במילניום הראשון.
הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, מסביר את הקשר שנוצר בין הגברים והתגלם בברית טוטאלית. החברים בברית זו, לא יכלו לפרוש אף לרגע קט ממחויבותם. כאשר חבורה זו פסעה אל מחוץ לכותלי בית המדרש, וסרה לענייניה הפרטיים, המשיכו הרבנים ותלמידי החכמים לנהוג כבני תורה, באופן שאותה אחווה אזוטרית, ליוותה את עולמם הפנימי בכל אשר פנו. כמובן שהיו מכשולים שלהם לא יכלה הכת. לילית השדה הפתיינית איימה על כבודם של רבנים ותלמידי חכמים.
הרבנים היו קברניטי החברה, ובנוסף הם נתפסו כבעלי כוחות מאגיים יוצאי דופן. יחס החכמים למאגיה שהוגדרה בין הממסד לבין עצמו כ - "נס", היה אמביוולנטי. הם חששו מפני המאגיה ובו זמנית קדשו אותה. הם היו מודעים לטשטוש הגבולות שבין הנס לבין הכישוף. לעצמם הם נכסו את המושג מעשי ניסים. אנשים אחרים שפעלו באותה צורה כונו כופרים והנשים כונו נשים כשפניות.
הריטואל המאגי היה חלק אינטגרלי מן החיים ויתכן שלעיתים שימש כתחליף לטקסים הקנוניים, אשר הוסבו על ידי הרבנים והפכו לכלי שנועד לשפר את חיי היום יום. יחד עם זאת, הרבנים המשיכו להביע את התנגדותם העזה לקיום הכשפים בטענה שאלו מעשי עוונות. הם הטילו סנקציות קשות על כשפנים ומג'יקונים פרילנסרים, שפעלו מחוץ למיליה שלהם.
הרבנים הצליחו בדרך כלל להשליט סדר חברתי. יחד עם זאת, אלמנטים אחדים לא היו ברי שליטה. בניגוד לנשים אותם הדירו מן החברה והכניסו לבית פנימה, השדה הנשית והאנרכיסטית לילית, משלה בגברים ביד רמה. הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, מצייר את השדה הפתיינית שלא נתנה לגברים בכלל, ולרבנים ותלמידי חכמים מנוחה.
הגברים, היו חייבים לבהות בעיזים, ויותר מכך, הם נאלצו לבהות בשדה לילית. החשש מן השדה האאנרכיסטית אינו זהה לפחדים שאוחזים בגברים מפני נשים, אלא הם סוג של פוביה, בלהות וסיוטים ממהות שאין אפשרות לשלוט בה או להדירה. אין לרבנים אלא לנקוט אמצעי זהירות כדי לא להיקלע למצבים בהם ידה של לילית השדה הזנותית היא על העליונה.
השדה לילית הפכה לאיום ישיר על הגבר בכלל, ועל התעוררותו של יצר הרע בפרט. בנוסף לכך, התנהלותה של לילית אינה מוגבלת בזמן או במרחב. היא פועלת ביום אך היא גם אקטיבית בלילה. בחלומות או בהקיץ אין הגבר הישן או השקוע בהרהורים, יכול להתגונן בפני איומיה. היא פעילה במקומות ישוב, ברשות רבים ובספירות הפרטיות.
הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית מסביר לכל גבר וגבר מי זו השדה הלילית ואיך אפשר, אם לא להתגבר, לפחות להבין את מהותה המורבידית, המקסימה והפתיינית.
דורית קידר בעלת תואר שני במדעי היהדות.