שייט ביאכטה מפרשית-שלב שני כיצד מפעילים את המפרשים
שייט ביאכטת מפרש יכול להתבצע במספר דרכים. אפשר להפליג בעזרת המנוע מבלי להניף את המפרשים כאשר אין רוח, או הפלגה בעזרת המפרשים,
או שילוב של מפרשים ומנוע גם יחד כאשר הרוח חלשה.
במסגרת עיסוקי השכרת יאכטות בארץ ובעולם תמיד אשתדל להניף את המפרשים במהלך ההפלגה, זאת משום ששייט עם מפרשים שקט יותר, ולדעתי היאכטה מפליגה טוב יותר בעזרת המפרשים לעומת הפלגה בעזרת המנוע, המונח שייט טוב יותר כוונתו לשייט רגוע שהיאכטה לא מקפצת על הגלים ופחות מתנדנדת מפני שהרוח לוחצת על המפרשים כך שגורמת ליאכטה הטייה קלה והיאכטה יושבת טוב יותר על המים.
אני מניף את המפרשים בעיקר כאשר אני בהפלגת שייט רומנטי שזו הפלגה רגועה במיוחד, הזוג הרומנטי רוצה שלווה ולהנות משייט רגוע.
על מנת להבין כיצד אנו מפליגים עם מפרשים צריך לקרוא תחילה את המאמר עקרונות ההפלגה והחוויה ביאכטת מפרש,
מאמר זה הוא שני בנושא - כיצד אנו מפליגים בעזרת המפרשים.
נתחיל בהבנת המפנים השונים שבהם אנו מפליגים עם המפרשים:
המושג מפנה מגדיר באיזה צד של היאכטה פוגעת הרוח. ההתייחסות לצד של היאכטה יהיה תמיד כאשר פנינו מופנות לחרטום היאכטה.
כאשר הרוח פוגעת בצד הימני של היאכטה זהו מפנה ימני.
כאשר הרוח פוגעת בצד השמאלי של היאכטה זהו מפנה שמאלי.
במצבים הנ"ל המפרשים יהיו מתוחים בהתאם לרוח כך שניתן לקבוע גם את המפנה ע"י הצד הנגדי בו נמצאים המפרשים, ז"א כאשר המפרשים נמצאים בצד השמאלי של היאכטה זהו מפנה ימני, וכאשר המפרשים נמצאים בצד הימני של היאכטה זהו מפנה שמאלי.
שושנת הרוחות:
בהתאם למוצא הרוח קיימים מספר כיווני שייט אפשריים, מבחינת המפנה ומבחינת הזוית לרוח. כיווני שייט אלה נקראים שושנת הרוחות.
הערה: הזוית הנקבעת בשושנת הרוחות (מול הרוח, קדמית,צד,גבית,ומלאה) תהיה תמיד בין חרטום היאכטה לרוח,
וזווית המפרשים תקבע תמיד בין המפרש הראשי לשידרית היאכטה, ז"א לקו הנמתח במרכז היאכטה בין החרטום לירכתיים.
מול הרוח – כאשר חרטום היאכטה מופנה כלפי הרוח
ועד 45 מעלות מכל צד המפרשים יתנפנפו,
אין אפשרות להפליג במצב זה,
היאכטה לא תנוע ואף תדרדר לאחור.
מצב קדמית – מפנה היאכטה מהרוח הוא של 45 מעלות עד
ל80 מעלות לכל צד.
הפלגה במצב קדמית תהיה כאשר המפרשים מתוחים,
ניתן לחלק מצב זה לשניים:
קדמית חדה – בזוית של 45 מעלות ועד ל – 60 מעלות מכל צד.
קדמית כהה – בזוית של 61 מעלות ועד ל – 80 מעלות מכל צד.
מצב של רוח צד – זהו מצב שבו נפליג עם דופן היאכטה בניצב
לרוח בזוית שבין 80 מעלות ל 100 מעלות
מכל צד, המפרשים יהיו משוחררים לזווית זו.
רוח גבית – הפלגה בזוית שבין 100 מעלות ל – 160 מעלות
מכל צד, המפרשים יהיו משוחררים לזווית זו.
רוח מלאה – הפלגה עם כיוון הרוח בזוית
שבין 160 מעלות ל180 מעלות מכל צד,
המפרשים ישוחררו לזווית זו.
ירידה מהרוח – הכוונה הגדלת הזוית שבין שידרית היאכטה לרוח,
לדוגמא כאשר אנו מפליגים ברוח קדמית
ויורדים לרוח גבית, זוהי ירידה מהרוח.
עליה לרוח – הכוונה הקטנת הזוית שבין שדרית היאכטה לרוח,
לדוגמא כאשר אנו מפליגים ברוח גבית
ועולים לרוח קדמית זוהי עליה לרוח.
למדנו מהן הזויות בשושנת הרוחות בין חרטום היאכטה למוצא הרוח, וזו הקדמה למאמר הבא השלב השלישי בהפלגה עם מפרשים.
לקבלת יעוץ חינם בנושא השכרת יאכטות בארץ ובעולם התקשרו עכשיו לגלי נעמה - 0504600470
המחבר: השכרת יאכטה גלי נעמה בארץ ובעולם
השכרת יאכטות גלי נעמה, הפלגה חלומית ביאכטה. לקבלת יעוץ חינם בנושא השכרת יאכטות התקשרו עכשיו ל - 0504600470 אתר - www.yachta.org.il