לידה - 3 חודשים
שכיבה על הבטן, על הגב והצדדים
1-2 חודשים - מעקב אחר חפצים בעיניים ויצירת קשר עין
1-2 חודשים - הופעת חיוך חברתי (רצוני)
1-2 חודשים - הבאת הידיים לקו אמצע הגוף ולפה
2-3 חודשים - פתיחה וסגירה של כפות הידיים
2-3 חודשים - התחלה של תנועות מבודדות שאינן "גלובליות" - מע' הפרדות
3 חודשים - הרמת הראש בשכיבה על הבטן, זוית של 45 מעלות
3 חודשים - התינוק חובט בידיו בחפצים תלויים
3 חודשים - התינוק תופס ומנענע צעצועים המיועדים לאחיזה
3 חודשים - התינוק מזהה את הוריו 3 חודשים - הכנסת חפצים לפה
3-4 חודשים - השענות נוחה על המרפקים בשכיבה על הבטן
3-4 חודשים - הרמת הראש זוית של 90 מעלות וסיבוב מלא לשני הכוונים
3-4 חודשים - העברת משקל מצד לצד בשכיבה על הבטן
3-4 חודשים - הושטת ידיים לחפצים
3-5 חודשים - מעבר קו אמצע הגוף עם היד. מע' ההצלבה
4 חודשים - הראש יציב במצב אנכי
4-5 חודשים - סיבוב ראש לכיוון מקור רעש
4-5 חודשים - הרמת הרגליים למעלה בשכיבה על הגב
6-5 חודשים - התהפכות. בד"כ קודם מהבטן אל הגב ואח"כ מהגב אל הבטן
5-6 חודשים - התרוממות בית החזה בשכיבה על הבטן ע"י יישור הידיים
5-6 חודשים - העברת חפצים מיד ליד
6 חודשים - היכולת לבצע רוטציה במותן בשכיבה על הגב/בטן או במצב אנכי
6-7 חודשים - שן ראשונה. קודם בוקעות החותכות התחתונות. הטוחנות אחרי גיל שנה
6-7 חודשים - עמידת 6
7-8 חודשים - זחילה לאחור - דחיפה עם הידיים כאשר התינוק שוכב על הגחון
7-8 חודשים - ישיבה יציבה
7-9 חודשים - זחילה: זחילת גחון, זחילת שש
8-9 חודשים - התיישבות עצמאית
9 חודשים - אחיזת צבת
9-10 חודשים - עמידה נתמכת
9-10 חודשים - מחיאת כפיים
10-11 חודשים - הליכה סביב רהיטים
9-12 - משיכה לעמידה תוך כדי תמיכה
12 חודשים - מילה ראשונה
לקראת גיל שנה ההרגל להכניס חפצים לפה מתחיל להתפוגג, הפעוט מנופף בידו לשלום ונהנה ממשחקי "קו-קו", יכול להשתמש בכוס שתיה בסיוע עקל של מבוגר, ומבין את קביעותם של חפצים (למשל, כאשר מסתירים ממנו צעצוע שעה שהוא צופה בכך, הוא מיד יודע למצוא אותו) ומזהה את דמותו במראה.
12-18 חודשים14-16 - הליכה עצמאית
12-18 - החזקה של עפרון וקשקוש על דף
12-18 - יורד לתנוחת כיפוף ברכיים כדי להרים צעצוע
12-18 - דוחף צעצועים עם גלגלים על הרצפה
12-18 - אוהב להכנסי חפצים לתוך מיכלים ולהוציאם מהם
12-18 - מתחיל לטפס במדרגות כשהוא נאחז בחוקה במעקה.
עד גיל שנה וחצי הפעוט מצביע על ציורים או תצלומים בספר, מגיב להוראה מילולית פשוטה, בת מילה אחת, משתמש בשש עד עשרים מילים מכוונות, מצביע על אף, רגליים, ידיים, נעליים ועוד, לפי בקשה מפורשת, יכול לשתות מכוס בעצמו, יועד להעמיד שלוש קוביות זו על גבי זו, ואינו מכניס עוד צעצועים לפיו.
עד גיל שנתייםהולך היטב, רץ בצורה סבירה
עולה במדרגות כשהוא מניח את שתי הרגליים על כל שלב ונאחז בחוזקה במעקה
נהנה לרכב על צעצועים ולגרור אותם
מנסה לבעוט בכדור
מסוגל להעמיד שש קוביות זו על גבי זו
מצייר בתנועות מעגליות
יודע לדפדף
היד השולטת קבועה כבר בד"כ
שולט בהגיה של יותר מ-50 מילים, מבין הרבה יותר
מתייחס לעצמו בשמו
מצטרף לשירי ילדים וחרוזים
לועס היטב את מזונו
מצליח להאכיל את עצמו בעזרת כף
עוזר להחזיר צעצעוים למקומם
מסוגל לעזור כשמלבישים אותו
אינו חולק את חפציו ואינו רואה דבריםמנקודת מבטו של הזולת
ענבל שמיר, בעלת B.A בפסיכולוגיה, מאבחנת ומטפלת בקושי/עיכוב התפתחותי לתינוקות ופעוטות, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי. בעלת קליניקה לטיפולים פרטניים וסדנאות להורים ותינוקות. משמשת אחראית מקצועית (Supervisor) בשיטה, מעבירה השתלמויות והרצאות ומגישה ייעוץ שוטף באינטרנט, בנושא התפתחות תינוקות. בעלת אתר אינטרנט להתפתחות תינוקות ובו מידע רב על התפתחות מוטורית של תינוקות ופעוטות.