כך אמר לי פעם בעל עסק בתשובה לשאלה 'מי המתחרים שלך?' ולי לקח איזה שנייה או שתיים להתאושש כדי להגיב...
נדיר מאוד למצוא כיום מוצר או שירות שאין לו מתחרים... בדרך כלל גם, ונניח, שאין תחרות ישירה- תמיד יהיה המוצר או השירות התחליפי שמתחרה על המקום הזמןהתקציב כך שתמיד יש מישהו או משהו אחר שמתחרה על תשומת ליבו ואו כספו של הלקוח שלי.
אנחנו משקיעים הרבה זמן ומחשבה בדרך כלל כדי להכיר טוב ואפילו לעומק את הלקוחות שלנו. אבל המתחרים? הם זוכים פעמים רבות לכתף צוננת של התעלמות, כאילו שאם לא נתייחס אליהם הם איכשהו יתאדו וייעלמו מהמרחב שסובב אותנו ואת לקוחותינו.
אני סבורה שהמתחרים שלנו הם פעמים רבות מקור הידע הגדול ביותר שיש לנו.
פעמים רבות אנחנו נדרשים להגיב ולבצע הערכה מחודשת של הפעילות שלנו, לאור הממצאים שעלו בסקירה שלנו, ופעמים אחרות סקירה קצרה של פעילות המתחרים בשוק רק משמשת לנו כגורם שמחזק החלטות שלקחנו ושכנוע נוסף בפעילות שאנחנו כבר מבצעים.
למדתי, ואני עדיין לומדת המון מהלקוחות שלנו. אבל אין כמעט מתחרה שלא העניק לי משהו חשוב גם הוא שנוגע לפחות באחד ממאפייני העסק:
• מחיר
• שירות
• ההצעה המכירתית
• יחס ללקוח
• תנאי תשלום
• ועוד...
את בדיקת המתחרים בעת הקמתו של העסק בדרך כלל רובינו לא מפספסים. כדאי להמשיך ולעשות זאת באופן מתוכנן ושיטתי לפחות פעם ברבעון, וודאי לפני החלטות חשובות נקודתיות הנוגעות לפיתוח העסק.
טליה בוגרת תואר ראשון ושני במינהל עסקים ומאחוריה תפקידים בכירים בתחום ניהול השיווק המכירות והסחר בחברות מהמובילות בתחומן, בשוק מוצרי הצריכה, בתחומי קוסמטיקה, טואלטיקה ומזון. לאחר שנים רבות במגזר העסקי בארגונים גדולים, החליטה טליה לשנות כיוון ולפנות למגזר החברות הבינוניות והקטנות, מתוך הכרה בצורך ההולך וגדל לידע וכלים מקצועיים בפלח שוק זה, ומאז היא עוסקת בליווי, הקניית ידע וייעוץ בתחומי השיווק והמכירות לעסקים וחברות מתחומים רבים ומגוונים כגון: אינטרנט, קמעונאות, אופנה, תעשייה, ספורט, מחול, הי-טק, ועוד.