המאמר פורסם לראשונה בינואר 2005
123,500 צרכנים נוצרים (9.5% מכלל הצרכנים הערבים, לפי נתוני הלמ"ס) מציינים את חגיגות הכריסמס והסילבסטר, בכמה מועדים :
נוצרים קאתולים ( קאתולים, לטינים, מארונים, פרוטסטנטים ,קופטים קאתולים):
חג המולד : 25.12.04
סילבסטר : 1.1.05
נוצרים אורתודקסים ( אורתודקסים,קופטים אורתודוקסים ) :
חג המולד : 7.1.05
סילבסטר : 14.1.05
נוצרים ארמנים וסריאן :
חג המולד : 19.1.04
בתקופה האחרונה חתמו הנוצרים את החודש האחרון בלוח השנה של עונות הצריכה לשנת 2004. באמצע נובמבר נגמר חודש הרמדאן של העדה המוסלמית, ובחודש דצמבר נחגגו חג המולד והסילבסטר, המהווים "פיק" אדיר של צריכה תוך כדי התעוררות עסקית במספר קטגוריות של מוצרים.
תעשיית המסיבות בעיצומה
בדומה לכלל השוק הערבי העולמי, גם בארץ הנוצרים חוגגים ועורכים מסיבות לכריסמס וסילבסטר. בין 60-100 מסיבות נערכות בצפון הארץ ובערים המעורבות, וכל שנה נוספים מסיבות ואירועים חדשים בתקופה זו. המסיבות הללו מחולקות למספר קטגוריות:
מסיבות מועדונים יוקרתיים: מועדון רוטרי, מועדון ליונס , מועדון רוטראקט (נוער רוטרי). מועדונים כאלה נמצאים בנצרת, כפר יאסיף, שפרעם וחיפה.
מסיבות למועדונים משפחתיים: מועדון העדה הלטינית, מועדון מר יוסף - רינה, וכיו"ב...
מסיבות של מועדוני צופים למיניהם.
מסיבות נוער וצעירים: CITY HALL- חיפה, האומן 17 ?חיפה (חידוש), מסיבות סטודנטים ?חיפה.
מסיבות לאומנים ערביים מהארץ.
מסיבות DJ למיניהם.
ובכן איפה הביזנס פה - מה זה יכול לתת לחברות המשווקות והפועלות בשוק הערבי ובישראל בכלל - האם יש פה פוטנציאל?
קודם כל בכל מסיבה יהיו לפחות בין 350-500 איש , זוהי חשיפה מקסימאלית לנותני החסויות. בתקופה הזו מתעוררת תעשיית החסויות של כל מיני חברות במשק הישראלי וגם כאלה מתוך המגזר, והם לא יסתפקו אך ורק במתן חסות, אלא ידרשו יותר פעילות קידום מכירות בתוך המסיבות עצמן, חלוקת דוגמיות, כרטיסי ברכה ליד הסכום ואיסוף DATA BASE.
עלות הכרטיסים במסיבות הכוללות ארוחה נדיבה יכול להיות בין 300-700 - לאדם. תכפילו את זה בשניים לזוג. בנוסף תכפילו זאת ב- 500 נוכחים ובמאה מסיבות. במסיבות DJ וסטודנטים הכרטיס מתחיל מ-80 - ויכול להגיע עד 150 - ואפילו יותר. תוסיפו על זה אופנה ובגדים חדשים ממיטב בתי האופנה, יהלומים ותכשיטים אשר יענדו הנוכחים, נוסף לאיפור וקוסמטיקה, וההופעה החיצונית של כל אחד שישתתף במסיבה. נוסף לזה תעשיית הפרסום של המסיבות האלה : פרסום באתרי אינטרנט, כרטיסים, פוסטרים, פרסום בעיתונות, יחצ"נים וכיו"ב.....
חברות מזון ומשקאות חריפים נכנסות לתמונה
ממוצע ההוצאה על מזון למשק בית ערבי מגיע קרוב לסכום של 2,200 - ( סקר התאחדות התעשיינים אגף מזון, 2003). בתקופת החגים , ובמיוחד בשבוע של החג, ממוצע ההוצאה על מזון יכולה להגיע עד חצי מהסכום אשר צוין לעיל. חברות מזון, ורשתות מזון בונות חבילות מבצעים ספציפית לתקופה הזו. בעבר, וליתר דיוק 3-4 שנים אחורה חברות המזון הלא כשר הריצו מבצעים וקמפיינים בתקופה הזו .רשתות מזון כמו טיב טעם, ומעדני מזרע גם כן .
היום עושים זאת בעיקר חברות למשקאות חריפים: מותגי וויסקי כמו ג'וני ווקר שמריץ בימים אלה קמפיין ספציפי לתקופה. וויסקי ג'וני ווקר ובלנטיינס ביצעו פעילות שיווקית גם בתקופת החתונות אשתקד.
לידיעה בערב חג הכריסמס ניתן למצוא בארוחה מגוון של משקאות חריפים: החל מערק משובח נוסח: כפריה, תומא, מסאיא, וויסקי, יין משובח ,ברנדי ,קוניאק, וודקה , בנוסף לבירות למיניהן, וכמובן שמפניה לרגל הסילבסטר.
חשוב לציין שמשפחה נוצרית סועדת ארבע ארוחות גדולות בשבוע הזה :
ארוחה ראשונה : ערב חג כריסמס
ארוחה שנייה: ארוחת צהרים - יום הכריסמס
ארוחה שלישית :ערב חג סילבסטר.
ארוחה רביעית: ארוחת צהריים - יום הסילבסטר.(ראש השנה הקלנדארית)
מתנות מסנטה קלאוס, קישוטי תאורה ,ועצי אשוח
כריסמס זה חג לילדים כי מאז ותמיד יש את סנטה קלאוס המחלק את המתנות לילדים בערב החג. אין מתנה מיוחדת לבנים או לבנות - הכול אפשרי. החל ממשחקים אלקטרונים, משחקי חשיבה וכיו"ב, עד אופניים ומחשבים.....רשתות המתמחות במתנות ושעשועים בשוק הערבי מבצעים כבר פעילות באמצעי המדיה הערבית. טויס אר אס למשל מריצה מזה 4-5 שנים, כולל השנה בתקופה הזו, קמפיין עיתונות ספציפי. רשת כפר השעשועים, מלך הצעצועים בנוסף לחנויות הפרטיות, מציעות את מגוון מוצריהם במחירים ומבצעים מיוחדים, כולל הפצה עם סנטה קלאוס בערב חג.
אבל לבסוף והכי חשוב איך אפשר בלי עץ אשוח הנמצא בכל בית משפחה נוצריה לתקופה של שבועיים ?שלושה לפחות, אם פעם הבאנו את העץ מקרן קיימת, היום זה כבר פאסה. דילרים ויבואנים נוסעים בקיץ לתערוכות בסין והונג קונג כדי לייבא את מיטב הסחורה משם: עצי אשוח, כדורים קטנים לקישוט העץ, כל מיני צורות של כוכבים, חבלי תאורה למיניהם שנמכרים בכמויות כדי לקשט את הבתים והבניינים מבחוץ.
123,500 צרכנים נוצרים (9.5% מכלל הצרכנים הערבים, לפי נתוני הלמ"ס) מציינים את חגיגות הכריסמס והסילבסטר, בכמה מועדים :
נוצרים קאתולים ( קאתולים, לטינים, מארונים, פרוטסטנטים ,קופטים קאתולים):
חג המולד : 25.12.04
סילבסטר : 1.1.05
נוצרים אורתודקסים ( אורתודקסים,קופטים אורתודוקסים ) :
חג המולד : 7.1.05
סילבסטר : 14.1.05
נוצרים ארמנים וסריאן :
חג המולד : 19.1.04
בתקופה האחרונה חתמו הנוצרים את החודש האחרון בלוח השנה של עונות הצריכה לשנת 2004. באמצע נובמבר נגמר חודש הרמדאן של העדה המוסלמית, ובחודש דצמבר נחגגו חג המולד והסילבסטר, המהווים "פיק" אדיר של צריכה תוך כדי התעוררות עסקית במספר קטגוריות של מוצרים.
תעשיית המסיבות בעיצומה
בדומה לכלל השוק הערבי העולמי, גם בארץ הנוצרים חוגגים ועורכים מסיבות לכריסמס וסילבסטר. בין 60-100 מסיבות נערכות בצפון הארץ ובערים המעורבות, וכל שנה נוספים מסיבות ואירועים חדשים בתקופה זו. המסיבות הללו מחולקות למספר קטגוריות:
מסיבות מועדונים יוקרתיים: מועדון רוטרי, מועדון ליונס , מועדון רוטראקט (נוער רוטרי). מועדונים כאלה נמצאים בנצרת, כפר יאסיף, שפרעם וחיפה.
מסיבות למועדונים משפחתיים: מועדון העדה הלטינית, מועדון מר יוסף - רינה, וכיו"ב...
מסיבות של מועדוני צופים למיניהם.
מסיבות נוער וצעירים: CITY HALL- חיפה, האומן 17 ?חיפה (חידוש), מסיבות סטודנטים ?חיפה.
מסיבות לאומנים ערביים מהארץ.
מסיבות DJ למיניהם.
ובכן איפה הביזנס פה - מה זה יכול לתת לחברות המשווקות והפועלות בשוק הערבי ובישראל בכלל - האם יש פה פוטנציאל?
קודם כל בכל מסיבה יהיו לפחות בין 350-500 איש , זוהי חשיפה מקסימאלית לנותני החסויות. בתקופה הזו מתעוררת תעשיית החסויות של כל מיני חברות במשק הישראלי וגם כאלה מתוך המגזר, והם לא יסתפקו אך ורק במתן חסות, אלא ידרשו יותר פעילות קידום מכירות בתוך המסיבות עצמן, חלוקת דוגמיות, כרטיסי ברכה ליד הסכום ואיסוף DATA BASE.
עלות הכרטיסים במסיבות הכוללות ארוחה נדיבה יכול להיות בין 300-700 - לאדם. תכפילו את זה בשניים לזוג. בנוסף תכפילו זאת ב- 500 נוכחים ובמאה מסיבות. במסיבות DJ וסטודנטים הכרטיס מתחיל מ-80 - ויכול להגיע עד 150 - ואפילו יותר. תוסיפו על זה אופנה ובגדים חדשים ממיטב בתי האופנה, יהלומים ותכשיטים אשר יענדו הנוכחים, נוסף לאיפור וקוסמטיקה, וההופעה החיצונית של כל אחד שישתתף במסיבה. נוסף לזה תעשיית הפרסום של המסיבות האלה : פרסום באתרי אינטרנט, כרטיסים, פוסטרים, פרסום בעיתונות, יחצ"נים וכיו"ב.....
חברות מזון ומשקאות חריפים נכנסות לתמונה
ממוצע ההוצאה על מזון למשק בית ערבי מגיע קרוב לסכום של 2,200 - ( סקר התאחדות התעשיינים אגף מזון, 2003). בתקופת החגים , ובמיוחד בשבוע של החג, ממוצע ההוצאה על מזון יכולה להגיע עד חצי מהסכום אשר צוין לעיל. חברות מזון, ורשתות מזון בונות חבילות מבצעים ספציפית לתקופה הזו. בעבר, וליתר דיוק 3-4 שנים אחורה חברות המזון הלא כשר הריצו מבצעים וקמפיינים בתקופה הזו .רשתות מזון כמו טיב טעם, ומעדני מזרע גם כן .
היום עושים זאת בעיקר חברות למשקאות חריפים: מותגי וויסקי כמו ג'וני ווקר שמריץ בימים אלה קמפיין ספציפי לתקופה. וויסקי ג'וני ווקר ובלנטיינס ביצעו פעילות שיווקית גם בתקופת החתונות אשתקד.
לידיעה בערב חג הכריסמס ניתן למצוא בארוחה מגוון של משקאות חריפים: החל מערק משובח נוסח: כפריה, תומא, מסאיא, וויסקי, יין משובח ,ברנדי ,קוניאק, וודקה , בנוסף לבירות למיניהן, וכמובן שמפניה לרגל הסילבסטר.
חשוב לציין שמשפחה נוצרית סועדת ארבע ארוחות גדולות בשבוע הזה :
ארוחה ראשונה : ערב חג כריסמס
ארוחה שנייה: ארוחת צהרים - יום הכריסמס
ארוחה שלישית :ערב חג סילבסטר.
ארוחה רביעית: ארוחת צהריים - יום הסילבסטר.(ראש השנה הקלנדארית)
מתנות מסנטה קלאוס, קישוטי תאורה ,ועצי אשוח
כריסמס זה חג לילדים כי מאז ותמיד יש את סנטה קלאוס המחלק את המתנות לילדים בערב החג. אין מתנה מיוחדת לבנים או לבנות - הכול אפשרי. החל ממשחקים אלקטרונים, משחקי חשיבה וכיו"ב, עד אופניים ומחשבים.....רשתות המתמחות במתנות ושעשועים בשוק הערבי מבצעים כבר פעילות באמצעי המדיה הערבית. טויס אר אס למשל מריצה מזה 4-5 שנים, כולל השנה בתקופה הזו, קמפיין עיתונות ספציפי. רשת כפר השעשועים, מלך הצעצועים בנוסף לחנויות הפרטיות, מציעות את מגוון מוצריהם במחירים ומבצעים מיוחדים, כולל הפצה עם סנטה קלאוס בערב חג.
אבל לבסוף והכי חשוב איך אפשר בלי עץ אשוח הנמצא בכל בית משפחה נוצריה לתקופה של שבועיים ?שלושה לפחות, אם פעם הבאנו את העץ מקרן קיימת, היום זה כבר פאסה. דילרים ויבואנים נוסעים בקיץ לתערוכות בסין והונג קונג כדי לייבא את מיטב הסחורה משם: עצי אשוח, כדורים קטנים לקישוט העץ, כל מיני צורות של כוכבים, חבלי תאורה למיניהם שנמכרים בכמויות כדי לקשט את הבתים והבניינים מבחוץ.
סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il