המאמר פורסם לראשונה בשנת 2003
מזה הרבה זמן המשק הישראלי עובר תקופה לא קלה. התקופה הזו בולטת אף יותר בשוק הערבי. למרות זאת, קיימות שתי תקופות ערות מבחינה עסקית בשוק הערבי. התקופה הראשונה היא "עונת החתונות" (מאי - ספטמבר) עליה כתבתי בעבר ב"הכל שיווק", והתקופה השנייה היא "תקופת החגים" (סוף אוקטובר - אמצע ינואר).
תקופת החגים נחשבת לתקופת צריכה מצוינת בקרב הצרכנים הערביים בארץ, המהווים כ- 19% מכלל צרכני המדינה, כ- 1.3 מליון צרכנים וקרוב ל- 220,000 משק בית . תקופה זו מתחלקת לשתי תקופות חשובות:
התקופה הראשונה - חודש רמדאן
ב- 28.10.03 - 27 מתחיל חודש רמדאן, חודש צום אשר יסתיים לקראת סוף נובמבר בחג אל-פיטר (4 ימי חג). זהו כמובן אחד החודשים המקודשים ביותר לאוכלוסייה המוסלמית בארץ ובעולם הערבי.
האוכלוסייה המוסלמית מהווה 82% מכלל הצרכנים הערבים בארץ.הרוב הגדול של האוכלוסייה המוסלמית צם כל החודש במשך היום, ובכל יום יש ארוחת "אל איפטאר" - ארוחת שבירת הצום, אותה אוכלים בדרך כלל לקראת שעות הערב בין 17:00-18:00. וישנה עוד ארוחה קלה לקראת הבוקר המוקדם , ארוחת אל - סחור.
בחודש הזה קיימים כמה דברים שאסורים לפי המסורת ומתוך שמירה על כבוד הצרכן והאזרח הבודד: למשל בחודש הזה אין חתונות. בנוסף, חברות המשווקות משקאות אלכוהול נמנעות מפעילות שיווקית פרסומית, מתוך כבוד לצרכן ואי מניעת נזק תדמיתי לחברה. כנ"ל הדבר לגבי פעילות פרסומית שיווקית להימורים חוקיים.
התקופה השניה - כריסמס וסילבסטר:
תקופה זו מתחילה בסביבות ה- 20.12 ומסתיימת ב- 10.1, אבל מן הראוי לציין שהאוכלוסייה הנוצרית המהווה 9% מכלל צרכני השוק חוגגים שני מועדים:
קתולים: כריסמס בתאריך 25 בדצמבר, סילבסטר בתאריך 1 בינואר.
אורתודוקסים: כריסמס בתאריך 7 בינואר, סילבסטר ב- 14 בינואר.
הפוטנציאל העסקי בתקופת החגים
בימים הללו צמאים ארגונים עסקיים לכל תנועה או כל גידול במכירות שלהן. תקופה זו מאופיינת בגידול בכמה תחומים חשובים מצד אחד לחברות ולמותגים העסקיים ומצד שני לצריכת הצרכן הערבי. תחומים כמו מזון ומשקאות קלים, אופנה והנעלה, מתנות, פרפומריה ומוצרי ניקוי, כלי בית ,כלי קישוט ותאורה לעץ אשוח, תקשורת סלולרית, שיחות בינלאומיות וכיו"ב עשויים להגדיל היקף עסקים בתקופה זו.
אבל לצורך העניין בחרתי להתמקד הפעם בשני תחומים רלוונטיים :
1. הפוטנציאל העסקי בתחום המזון ורשתות המזון:
ממוצע ההוצאה על קטגוריית המזון למשק בית בשוק הערבי נע בין 2,120 שקל ל- 2,230 שקל. הסכום הראשון נקבע בספטמבר 2003 על ידי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה עבור התאחדות התעשיינים - אגף תעשיות המזון. הסכום השני נקבע על פי סקר הוצאות המשפחה של הלמ"ס 2002. על פי הנתונים הללו מסתכמת ההוצאה השבועית בכ- 550 ?, אך בתקופת החגים הסכום מוכפל בכמעט פי שתיים.
לאור הפוטנציאל הזה חברות מזון יוצאות בכל מיני מבצעים וקמפיינים שיווקיים במטרה לקדם את המותגים שלהם. בנוסף לכך, חברות משקאות קלים יוצאות במבצעים ייחודיים לתקופת הרמדאן (צריך לזכור שזו לא עונת צריכת המשקאות הקלים). גם ברשתות המזון דוגמת יוניברס, לה שני סניפים בקרבת האוכלוסייה הערבית בצפון, מגה וחצי קופה להם סניפים בקרבת הצרכן הערבי, יוצאים במבצעים ייחודיים לתקופה זו.
נקודה חשובה נוספת שצוינה בסקר של גיאוקרטוגרפיה היא ש- 59% ממשקי הבית נוהגים לקנות יותר מוצרי מזון בחודש הרמדאן - בעיקר יותר ממתקים, בשר ועופות. כלומר, צריכת המזון נמצאת בגידול עצום בתקופה זו. אבל בנוסף לכל זה, קיימים תחומים התופסים תשומת לב חשובה:
1. תחום המרקים , המהווה המנה הראשונה בארוחת אל איפטאר (שבירת הצום).
2. משקאות חמים: תה, וקפה.
3. ממתקים, ממתקים מזרחיים, חלווה ושוקולדים. אלו מוגשים לקראת החגים בביקורי המשפחות אשר מברכות זו את זו.
4. תחום משקאות אלכוהול: בעדה הנוצרית בתקופת הכריסמס והסילבסטר: יין, ליקרים, וויסקי, וכיו"ב....
2. הפוטנציאל העסקי בתחום ההלבשה וההנעלה :
קטגוריה זו תופסת תאוצה גדולה לאור פתיחת רשתות בקרבת השוק והצרכן הערבי ובתוך השוק הערבי .
- רשתות בקרבת השוק הערבי דוגמת: רנואר, קסטרו, המשביר מחסני אופנה, FOX , TNT, FOX KIDS , הוניגמן, ליוויס ,והרשימה עוד ארוכה ....
- רשתות בתוך השוק הערבי: המשביר החדש , ZIP ( נפתחה לאחרונה בנצרת), רשת עומר אל מוכתאר להלבשה והנעלה, אפנתBLEND OF AMERICA .
ממוצע ההוצאה בקטגוריה זו למשק בית הוא 540 - לחודש ( לפי סקר הוצאות המשפחה לשנת 2002) סכום זה מוכפל כמובן פי שתיים ואפילו יותר בתקופת החגים.
במיוחד כדאי לשים תשומת לב מיוחדת לאופנת נוער, ילדים ונשים. בעיקר כי הם מהווים נתח נכבד מהצרכנים באוכלוסייה הערבית, המגיע ליותר מחצי מהצרכנים בתחום האופנה.
מבצעים ותשלומים
רוב העסקים או המותגים המובילים יוצאים במבצעי קידום מכירות נוסח: קנה וקבל מתנה, השתתפות בהגרלה לנסיעה לחו"ל, או סדרה של מתנות, הנחה גדולה, 2-3 במחיר מיוחד , הנחת תשלום וכיו"ב. המטרה היא כמובן להשיג יותר תשומת לב ולהביא יותר צרכנים לנקודת המכירה.
מבחינת התשלומים, אלו מבוצעים כרגיל בשלוש השיטות הידועות: קודם כל מזומן, כרטיסי אשראי, ולבסוף צ'קים (הרבה מבעלי העסקים אינם מעדיפים צ'קים). השוק הערבי צמא לכל התפתחות כלכלית והוא נענה לה בחיוב רב, דבר המאפשר פנייה מטעם חברות ומותגים בינ"ל וישראלים לקהל זה.
מזה הרבה זמן המשק הישראלי עובר תקופה לא קלה. התקופה הזו בולטת אף יותר בשוק הערבי. למרות זאת, קיימות שתי תקופות ערות מבחינה עסקית בשוק הערבי. התקופה הראשונה היא "עונת החתונות" (מאי - ספטמבר) עליה כתבתי בעבר ב"הכל שיווק", והתקופה השנייה היא "תקופת החגים" (סוף אוקטובר - אמצע ינואר).
תקופת החגים נחשבת לתקופת צריכה מצוינת בקרב הצרכנים הערביים בארץ, המהווים כ- 19% מכלל צרכני המדינה, כ- 1.3 מליון צרכנים וקרוב ל- 220,000 משק בית . תקופה זו מתחלקת לשתי תקופות חשובות:
התקופה הראשונה - חודש רמדאן
ב- 28.10.03 - 27 מתחיל חודש רמדאן, חודש צום אשר יסתיים לקראת סוף נובמבר בחג אל-פיטר (4 ימי חג). זהו כמובן אחד החודשים המקודשים ביותר לאוכלוסייה המוסלמית בארץ ובעולם הערבי.
האוכלוסייה המוסלמית מהווה 82% מכלל הצרכנים הערבים בארץ.הרוב הגדול של האוכלוסייה המוסלמית צם כל החודש במשך היום, ובכל יום יש ארוחת "אל איפטאר" - ארוחת שבירת הצום, אותה אוכלים בדרך כלל לקראת שעות הערב בין 17:00-18:00. וישנה עוד ארוחה קלה לקראת הבוקר המוקדם , ארוחת אל - סחור.
בחודש הזה קיימים כמה דברים שאסורים לפי המסורת ומתוך שמירה על כבוד הצרכן והאזרח הבודד: למשל בחודש הזה אין חתונות. בנוסף, חברות המשווקות משקאות אלכוהול נמנעות מפעילות שיווקית פרסומית, מתוך כבוד לצרכן ואי מניעת נזק תדמיתי לחברה. כנ"ל הדבר לגבי פעילות פרסומית שיווקית להימורים חוקיים.
התקופה השניה - כריסמס וסילבסטר:
תקופה זו מתחילה בסביבות ה- 20.12 ומסתיימת ב- 10.1, אבל מן הראוי לציין שהאוכלוסייה הנוצרית המהווה 9% מכלל צרכני השוק חוגגים שני מועדים:
קתולים: כריסמס בתאריך 25 בדצמבר, סילבסטר בתאריך 1 בינואר.
אורתודוקסים: כריסמס בתאריך 7 בינואר, סילבסטר ב- 14 בינואר.
הפוטנציאל העסקי בתקופת החגים
בימים הללו צמאים ארגונים עסקיים לכל תנועה או כל גידול במכירות שלהן. תקופה זו מאופיינת בגידול בכמה תחומים חשובים מצד אחד לחברות ולמותגים העסקיים ומצד שני לצריכת הצרכן הערבי. תחומים כמו מזון ומשקאות קלים, אופנה והנעלה, מתנות, פרפומריה ומוצרי ניקוי, כלי בית ,כלי קישוט ותאורה לעץ אשוח, תקשורת סלולרית, שיחות בינלאומיות וכיו"ב עשויים להגדיל היקף עסקים בתקופה זו.
אבל לצורך העניין בחרתי להתמקד הפעם בשני תחומים רלוונטיים :
1. הפוטנציאל העסקי בתחום המזון ורשתות המזון:
ממוצע ההוצאה על קטגוריית המזון למשק בית בשוק הערבי נע בין 2,120 שקל ל- 2,230 שקל. הסכום הראשון נקבע בספטמבר 2003 על ידי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה עבור התאחדות התעשיינים - אגף תעשיות המזון. הסכום השני נקבע על פי סקר הוצאות המשפחה של הלמ"ס 2002. על פי הנתונים הללו מסתכמת ההוצאה השבועית בכ- 550 ?, אך בתקופת החגים הסכום מוכפל בכמעט פי שתיים.
לאור הפוטנציאל הזה חברות מזון יוצאות בכל מיני מבצעים וקמפיינים שיווקיים במטרה לקדם את המותגים שלהם. בנוסף לכך, חברות משקאות קלים יוצאות במבצעים ייחודיים לתקופת הרמדאן (צריך לזכור שזו לא עונת צריכת המשקאות הקלים). גם ברשתות המזון דוגמת יוניברס, לה שני סניפים בקרבת האוכלוסייה הערבית בצפון, מגה וחצי קופה להם סניפים בקרבת הצרכן הערבי, יוצאים במבצעים ייחודיים לתקופה זו.
נקודה חשובה נוספת שצוינה בסקר של גיאוקרטוגרפיה היא ש- 59% ממשקי הבית נוהגים לקנות יותר מוצרי מזון בחודש הרמדאן - בעיקר יותר ממתקים, בשר ועופות. כלומר, צריכת המזון נמצאת בגידול עצום בתקופה זו. אבל בנוסף לכל זה, קיימים תחומים התופסים תשומת לב חשובה:
1. תחום המרקים , המהווה המנה הראשונה בארוחת אל איפטאר (שבירת הצום).
2. משקאות חמים: תה, וקפה.
3. ממתקים, ממתקים מזרחיים, חלווה ושוקולדים. אלו מוגשים לקראת החגים בביקורי המשפחות אשר מברכות זו את זו.
4. תחום משקאות אלכוהול: בעדה הנוצרית בתקופת הכריסמס והסילבסטר: יין, ליקרים, וויסקי, וכיו"ב....
2. הפוטנציאל העסקי בתחום ההלבשה וההנעלה :
קטגוריה זו תופסת תאוצה גדולה לאור פתיחת רשתות בקרבת השוק והצרכן הערבי ובתוך השוק הערבי .
- רשתות בקרבת השוק הערבי דוגמת: רנואר, קסטרו, המשביר מחסני אופנה, FOX , TNT, FOX KIDS , הוניגמן, ליוויס ,והרשימה עוד ארוכה ....
- רשתות בתוך השוק הערבי: המשביר החדש , ZIP ( נפתחה לאחרונה בנצרת), רשת עומר אל מוכתאר להלבשה והנעלה, אפנתBLEND OF AMERICA .
ממוצע ההוצאה בקטגוריה זו למשק בית הוא 540 - לחודש ( לפי סקר הוצאות המשפחה לשנת 2002) סכום זה מוכפל כמובן פי שתיים ואפילו יותר בתקופת החגים.
במיוחד כדאי לשים תשומת לב מיוחדת לאופנת נוער, ילדים ונשים. בעיקר כי הם מהווים נתח נכבד מהצרכנים באוכלוסייה הערבית, המגיע ליותר מחצי מהצרכנים בתחום האופנה.
מבצעים ותשלומים
רוב העסקים או המותגים המובילים יוצאים במבצעי קידום מכירות נוסח: קנה וקבל מתנה, השתתפות בהגרלה לנסיעה לחו"ל, או סדרה של מתנות, הנחה גדולה, 2-3 במחיר מיוחד , הנחת תשלום וכיו"ב. המטרה היא כמובן להשיג יותר תשומת לב ולהביא יותר צרכנים לנקודת המכירה.
מבחינת התשלומים, אלו מבוצעים כרגיל בשלוש השיטות הידועות: קודם כל מזומן, כרטיסי אשראי, ולבסוף צ'קים (הרבה מבעלי העסקים אינם מעדיפים צ'קים). השוק הערבי צמא לכל התפתחות כלכלית והוא נענה לה בחיוב רב, דבר המאפשר פנייה מטעם חברות ומותגים בינ"ל וישראלים לקהל זה.
סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il