במאמרי הקודם הסברתי את דרכי ההונאה העיקריות ואת היקף המעורבות של חברת אנרון.
ראוי לציין כי מר סקילינג, נשיא החברה לשעבר, הורשע ב-19 סעיפי אישום ומר ליי, יו"ר החברה לשעבר, מואשם ב-11 סעיפי אישום, אך נפטר כתוצאה מאירוע לב טרם המשפט. על כן, מובן מאליו כי קוד האתי שפרסמה החברה, המתנוסס על פני 64 עמודים, לא השפיע כלל וכלל על העומדים בראשה בבחינת "אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר?"
הגרסה האחרונה של הקוד האתי של החברה יצאה ביולי שנת 2000. להלן 2 נקודות עיקריות הלקוחות מהקוד הלה הממחישות את חשיבותו של פרסום הקוד והטמעתו:
- פרק "עקרונות זכויות האדם" (עמ' 5) – "אנו מחויבים לביצוע עסקים בהתאם לתקנות ולחוקים מקומיים ובינלאומיים ישימים, הכוללים (אך לא מוגבלים רק לכך) את החוק האמריקאי לשחיתות בחו"ל ואת הסטנדרטים המקצועיים והאתיים הגבוהים ביותר"
- פרק "אתיקה עסקית" (עמ' 12) – "היחסים עם ציבוריה הרבים של החברה – לקוחות, בעלי מניות, רשויות ממשל, עובדים, ספקים, עיתונאים ובנקאים – ייעשו ביושרה, בהגינות ובכנות".
ניתן לצפות בקוד האתי של החברה בכתובת: http://www.thesmokinggun.com/enron/enronethics1.html
להלן ציטטות הלקוחות מספרה של ר. וולף, "אתיקה טובה לעסקים", פרק 24 - "קוד אתי בארגון", המסבירות מדוע קוד אתי אסור שיהיה תמונה על הקיר, אלא חייב להיות מפורסם, מוכר, מוטמע וכד':
"קוד אתי מסודר וברור אינו מספיק לקיום נהלים אתיים ויישומים. הקוד אמור להיות מובן וידוע לעובדים. לכן יש להסב את תשומת לב המנהלים לקיום השתלמויות וסדנאות אשר יפיצו את דבר הקוד האתי ויביאו אותו לידיעת כלל העובדים".
"וכבר הדגשתי כי גישות המתייחסות להעברת מסרים, ובהם ערכים ונורמות מוסריות, מושפעות מגישות הלמידה החברתית. זו מייחסת חשיבות לחיקוי ולהזדהות עם מודל (Bandura, 1969). ברור שהתנהגויות לא אתיות של מנהיגים ובעלי סמכויות
בארגון, עלולה להשפיע ולהזיק בדרג הכולל. ואמנם קולומבו טוען כי מחויבות אתית רבה במיוחד לשימור הקוד האתי אמורה להיות לדרג הניהולי הבכיר, זה שנותן את הטון בחברה בבחינת 'קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים' (בבא בתרא, ס, ב). על מנת שקיום קוד אתי יהפוך מנהג והרגל לעובדים, על המנהלים להציג גישה חיובית ברורה לקיומו וליישומו. לשם כך צריך לעודד מנגנוני התראה ולהתייחס לאופן אכיפת תקנות ואמצעי ענישה בקודים האתיים, כאלה שיכללו גם את המנהלים מפרי חוק."
עידן עשוש. B.A בכלכלה-חשבונאות, אוניברסיטת בר-אילן. KPMG סומך חייקין.
ניתן לצפות בתכנים נוספים בכתובת http://idanashush.blogspot.com