Car Pull או בשמה העברי: "נסיעה משותפת", היא שיטה הנהוגה כבר שנים בעולם, ובעיקר בארצות הברית, שם 12% מהעובדים משתמשים ב Car Pull כדי להגיע לעבודה. בישראל, המודעות לנסיעה משותפת היא רק בחיתוליה - וחבל. נסיעה משותפת עם חברים לעבודה לא רק מגבשת ומהנה, אלא תורמת לסביבה,מפחיתה צריכת דלק וחוסכת לכם כסף.
ישראל היא מדינה יותר קטנה ופחות מנוכרת מארה"ב, לכאורה זה אמור היה לעבוד בארץ, אז מדוע השיטה לא עובדת בארץ כמו שהיא עובדת בחו"ל?
למה לא גם בארץ?
נתונים שנאספו מצביעים על כך ש- 60% מהישראלים נוהגים ברכבם הפרטי לעבודה. אחוז גבוה מהם בוחר לנסוע ברכבו לבדו למקום העבודה. למה זה קורה? אין מחקרים מסודרים שנערכו בתחום, אבל ניתן לשער שדווקא משום שישראל היא מדינה קטנה וכולם מכירים (כמעט) את כולם, הרצון להתערבב ולהיות חברותי קטן יותר. כלומר, אנחנו מנסים למזער סיטואציות שבהן אנחנו נמצאים במרחב קטן יחד עם עוד קבוצה של אנשים. בארה"ב, דווקא בשל המרחבים העצומים ותחושת הניכור הקיימת, אנשים מנסים להתחבר וליצור סיטואציות עם אינטראקציה חברתית כדי להתגבר על תחושת הניכור.
למה כן?
נשמע אולי מוזר לאור הנתונים בשטח ולאור תנאי הפתיחה הלא מרנינים, אבל ישראל יכולה להיות מושלמת לנהיגה בצוותא.
• רבים מהאנשים העובדים ביחד גרים באזורים גיאוגרפיים קרובים. גם אם העבודה ממוקמת במרכז תל אביב, ואתם מתגוררים בפתח תקווה או בעמק חפר - אתם עדיין גרים קרוב למקום העבודה. הכל כמובן יחסי למקומות אחרים בעולם. הקרבה הגיאוגרפית מהווה נקודת פתיחה טובה ויוצרת מצב נוח למי שנוהג ברכב (לא צריך לאסוף אנשים ממקומות רחוקים מדי) וגם לנוסעים ברכב (הנסיעה לא אורכת זמן רב).
• דווקא בגלל היעדר תשתית מספקת של תחבורה ציבורית, נסיעה משותפת יכולה לתרום לצמצום הפקקים. עד שתוקם רכבת תחתית בתל אביב, ניתן לנצל את הנסיעה המשותפת להקלה על הפקקים המלווים כל בוקר בתוך תל אביב, מתוך תל אביב ולתל אביב, כמו גם באזורים אחרים בארץ.
• מדובר בחיסכון משמעותי בכסף. מספיק שתבחרו לכם עוד שני שותפים ותחלקו את הנסיעה ברכב במשך שבוע נתון, תוכלו לחסוך למעלה מאלף שקלים בחודש. חישבו שכל נסיעה אחת פחות שאתם עושים- אתם גם חוסכים.
אז איך עושים?
אחד המכשולים הגדולים ביצירת תרבות של נסיעה משותפת בישראל הוא חוסר ארגון של השיטה, הגורם לחוסר התמדה וייאוש משימוש בה. אז איך נארגן לנו Car Pull יעיל ונוח במקום העבודה?
• חשוב למנות מישהו שניתן לסמוך עליו,והוא ירכז את הנושא במקום העבודה.
• ערכו רשימה של כל המעוניינים להצטרף לתוכנית. חשוב שמי שמעוניין להצטרף, לא רוצה רק "לבדוק" אם השיטה עובדת, אלא מוכן להתחייב להשתמש בה ולקחת בה חלק פעיל וממושך.
• חלקו את המעוניינים לאזורים. לא מספיק חלוקה גסה לערים, אלא נהגו בחוכמה וחשבו כיצד החלוקה יכולה להיות יעילה. כך למשל, נכון שגבעתיים ורמת גן הן שתי ערים הקרובות זו לזו, אך ישנם אזורים בגבעתיים שקרובים יותר לתל אביב מאשר לרמת גן, וחשוב לקחת מצבים כאלה בחשבון. שיקולים אלו יקלו את השימוש.
• הגדירו מראש את הרוטציה בין הנהגים. המטרה היא למנוע בלבול ואי הבנות, וגם למנוע מצב של ניצול של אחד העובדים.
ישנן שיטות שונות להגיע לעבודה, בינהן נסיעה משותפת. יש גם מאמרים המציעים דרכים פשוטות נוספות לשמור על הסביבה . חשבו על כך שממילא אתם עושים את הדרך מדי יום ביומו, אז מדוע לא לחסוך קצת?