עיתון גלובס פרסם מאמר על דרכים,שיטות וכלים לנהל עובדים אובר-הישגיים,עובדים אפקטיביים,דינמיים ומצוינים כמובן בתחום העסקי.
במאמר ראיינו ארבע מנכ"לים של חברות מפורסמות כמו אל-על,תדמור,פוקס ולוריאל, בו הם מבהירים כיצד מנהלים נכון את העובדים.
האם אנשי החינוך, מנהלים ופרחי ניהול ואף מורים יכולים ללמוד ממאמר זה,מדבריהם של מנכ"לים מצליחים על התמודדותם עם התופעה הקיימת גם במוסדות חינוך.-מורים המבצעים עמלם החינוכי לתפארת מטפחים יוזמות ויצירתיות מדהימה,האם הם מהווים דוגמא לאחרים באקטיביות ובנמרצות שלהם.
לדברי ארבעת המנהלים-מהתעשייה,העובדים הללו המצטיינים הם פרואקטיביים,נחושים,רצים ממשימה למשימה-צריך לנהל אותם נכון כדי למנוע אנטגוניזם.
חיים רומנו-מנכ"ל אל-על-
לדבריו,עובדים אובר-הישגיים הם תנאי הכרחי לתנועה קדימה של ארגון "אנשים שבעים לא עושים מהפכות" צריך לנהל אותם נכון אחרת הם יוצרים רעש ותסכול, הוא שמח בהימצאותם, באשר הוא מעדיף "לרסן סוסים דוהרים" מאשר "לדרבן פרדות עצלות",מה שמניע אותם זה התסכול מהפער שבין המצוי לרצוי, כך נוצרת תנועה קדימה של הארגון.
שהרי "אנשים שבעים לא עושים מהפיכות",חובה לנהל אותם נכון לייצר להם מרחב פעולה מספיק גדול וגמיש,כדי לאפשר לעוצמות שלהם להתבטא.
המנהל-צריך לדאוג שלא יווצר פער גדול מדי בינם לבין העובדים שהרי אז האמביציה שלהם הופכת שלילית,הם רבים עם כולם,ומפתחים גישה צינית.
ראוי על כן – לתת להם לגיטמציה,כמו תזמורת ג'אז שבה נגנים רבים,וכל פעם סולן אחר-מנגן וכולם מפרגנים כך יש פתיחות וגיוס משאבים.
ההנהלה לדבריו יוצרת "תחרות" פנימית, מפרסמת המצטיינים,מדי חודש מתגמלות אותם,מותר וראוי להעניק גם "תגמול צוותי".
יכול מנהל חכם להגביר התופעה,להטיל משימות מאתגרות ולטפח הצעירים.
צריך להיזהר "שהסוסים הדוהרים" לא יהפכו "לשוורים שאיבדו שליטה", יש להיזהר בכאלה שרק מתכסים בנוצות של הישגיות, לבין עובדים שבאמת אכפת להם ויש להם מחויבות לארגון.
ראוי להקפיד שלא יקפצו מדי ממשימה למשימה,להיזהר שלא יציבו יעדים לא ריאליים – זו התנהגות הרסנית.
נאווה רביד – מנכ"לית לוריאל
האנשים המצוינים ממריאים גבוה בגלל הסקרנות שלהם להתעופף מפרויקט לפרויקט, יש להם פוטנציאל ענק, אינטלגנציה גבוהה-רב תחומית,סקרנות,מוטיבציה גבוהה וכישורים טובים.
אך חשוב לזכור שאחד מכישורי החיים הם "הסבלנות", הם לרוב זקוקים "לבמה" והכרה תמידית ברמה הפרטנית.
חשוב לציין שכל ההתנהגויות שלהם לא מגיעים ממקום רע, יש להם יכולות קוגנטיביות אך חסרי סבלנות ופשרות, ההצלחה במערכות עסקיות מורכבות ומבוססות על "שיתוף פעולה".
האנשים הללו מבריקים ומזריקים כל הזמן רעיונות,אמנם תובעניים בתשומת לב שהם מבקשים,אך כיום תרבות הניהול אינה נעולה.
המנהל היום מוכן לשמוע הכל,וחשוב להקשיב לתרומה שלהם.
הם מביאים מוטיבציה לכולם, המצוינות של המצוינים -אקטיבית וגוררת את כולם קדימה.
ראוי לשתף אותם,להתוות להם אבני דרך באופן המקצועי שלהם.
להצביע להם על הקידום ועל התפקידים הפוטנציאלים, להעניק להם תשומת לב אישית,על ידי שיתוף באינפורמציה ובהתלבטויות.
ברור שיש לתגמל אותם – להבהיר להם שהם מוערכים.
הראל ויזל – יו"ר פוקס
אוהב עובדים אובר-הישגיים רק שלא יפגעו במרקם החברתי.
הם עדיפים על העובדים הפשוטים והתת- הישגיים, ראוי להיזהר שלא ידרכו על אחרים, שיביטו גם לצדדים.
מטילים עליהם אחריות לפרויקטים רחבים-חוצי חברה.
כדי למנוע מריבות עם חברים.
ראוי להציב להם מטרות ושחרור חבל – הם יכבשו היעד לבד.
לא לשבת על הווריד ולבודקם כל חצי שעה.
הצב להם מטרות והם כבר יכבשו כל יעד.
עו"ד דודי תדמור – מנכ"ל תדמור
האנשים הללו תמיד מחפשים עוד עבודה,עוד משימות ואחריות.
רצים קדימה ונכונים לשחוק את עצמם למען הישגים וקריירה.
לא הכל תלוי ב-DNA , לפעמים ההשפעה היא הסביבה של העבודה ותרבות הארגון, חייב כל מנהל לבדוק האם סביבת העבודה לא מדי תובענית ושוחקת.
חובה להבדיל בין הטובים-המצוינים באמת,לבין המתחזים,המנפנפים בנוצות של עבודה קשה.
חובה להבחין בין המוכשרים באמת לבין הרעשניים, חובה על המנהל לייצר "סביבת עבודה" איכותית שמוציאה מהם את המיטב, לעודד אותם -ואל לתייג אותם כבעייתיים.
הנני ממליץ לכל מנהל משדה החינוך לעיין היטב בדבריהם של ארבעת המנכ"לים המובילים בשדה העסקי,ניתן ללמוד מהם באילו כלים להשתמש כדי לפתח את המורים המצוינים בשדה החינוך שבקרב מורי בית הספר, לתת להם "במה", לאפשר להם למצות כישוריהם ולעודד אותם, לפתח בהם את המוטיבציה כדי שהם יטפחו מצוינות באיכויות בביה"ס, לאפשר להם להתבטא – לתת להם "במה".
כדי שכולנו נלמד מהטובים – כך נהפוך את ביה"ס כולו לטוב ביותר.
ראוי לתת "במה" במיוחד למורים הצעירים להם יוזמות ויצירתיות נפלאים.
יש מצוינים בולטים ועלינו לפתח אותם את יכולתם וכישוריהם, כל אחד עפ"י נקודות החוזק שבו.
כל מילות המפתח בהם השתמשו המנהלים העיסקיים תקפים לחלוטין לשדה החינוך אלא שאנו עוסקים בחינוך ילדים ובעצוב פני הדור.
מותר ראוי וחכם ללמוד דרכים ומתודות כיצד להצליח בחינוך. אנו יודעים היטב כי ההצלחה בחינוך ובהישגים לימודיים, ערכיים וחברתיים תלויים רק בנו המורים.
בזמנו- כמפקח כולל יצאנו כל המנהלים באזורי ליום לימודים של "מנהיגות" בנמל אשדוד, שוחחנו עם מנהל הנמל בזמנו גדעון שמיר ,שהבהיר לנו במהלכו של יום מרתק ומדהים, באילו דרכים ומתודות הוא משתמש כדי לפתח ולהניע את העובדים בנמל לעבודה מתוך רצון ושמחה , כיצד מגבירים בהם מוח פורה לפיתוח יוזמות ויצירתיות.
למדנו ויישמנו כל שלמדנו בנמל אשדוד ובכל ההשתלמויות במערכת החינוך-כך הגענו להישגים הטובים בארץ וללא אלימות כלל.כאשר מנהלים הם מנהיגים המעצימים המורים מתוך חדוה ,אהבה , נחישות , סבלנות, הקשבה, פיתוח כישורי כל מורה, נתינת "במה" לכלל יחיד ובעיקר---בעיקר פיתוח המצוינים מקרב המורים ובעיקר מבין התלמידים.הרצון ואמונה של המנהל וכל המורים כובשים כל יעד ומגיעים לכל פסגה.
חלק מהותי בהצלחה נובע מפיתוח חי חברה בקרב המורים
ובעיקר חיי חברה בקרב התלמידים בכל שנות הלימוד.
פיתוח מנהיגות נוער ומועצות תלמידים מהווים גורמים דינמיים ומהותיים בהצלחה החינוכית.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.