הגרפולוגיה היא למעשה תורת הכתב, כלי המאפשר באמצעות ניתוח כתב היד להבין את אישיותו של הכותב על היבטיה השונים: צרכיו של הכותב, המניעים שלו לפעולה, יכולותיו השכליות, המעשיות, החברתיות צרכיו הרגשיים ועוד.
אחת מנקודת המוצא של הגרפולוגיה טמונה דווקא בכתב אותו לומדים כולם בכיתה א'- אותיות הא'ב' בכתב. זהו כתב התקן.
ההיגיון העומד מאחורי הגרפולוגיה טוען, שכולנו ללא יוצא מן הכלל, (כאלו שנולדו בארץ, ואלו שעלו, גברים ונשים, וכן הלאה ), לומדים לכתוב את אותו כתב תקן. כולנו לומדים להתחיל את האותיות מאותה נקודה, לסיים באותה נקודה, לשמור על שולי פתיחה בגודל מסוים ומרווחים בין מילים בגודל מסוים וכן הלאה.
מאחר וכל אחד מפתח לעצמו סגנון חיים שונה, צובר התנסויות וחוויות שונות, כל אחד מפתח לעצמו סגנון כתיבה שונה.
הבחירה לפיכך, על פי הגרפולוגיה, של האופן בו אנו כותבים, לא נובעת מאופני לימוד שונים, אלא מבחירה (לא תמיד מודעת ) של אישיותנו להביע את עצמה ואת ייחודה, מתוך הצרכים האישיים של הכותב. לכן מתייחסים לכתב היד כמבטא את הפשרות והבחירות שלנו.
הפשרה היא בין התקן הנלמד, כלומר – דרישת החברה ומוסכמותיה, לבין הצרכים האישיים שלנו.
כתב היד נועד למעשה לאפשר תקשורת אחידה בין אנשים, לאפשר הבנה של המסרים אותם אנו מבקשים להעביר זה לזה, בצורה פשוטה וברורה.
לכן לקריאות הכתב חשיבות גדולה.
אדם הכותב בצורה קריאה מאד כאילו מבקש לומר- אני רוצה להיות ברור ומובן, אני רוצה שהמסרים שלי יועברו כהלכה, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, וחשוב לי מה אתם חושבים על מסרי, דעתכם חשובה לי. כמו כן אדם כזה יכול לבקש לומר- חשוב לי להיות בסדר עם כללי החברה, אתכם, ולכן אני עושה מאמץ כדי לרצותכם.
ישנם אנשים שכתב ידם אינו קריא, הם כותבים כאילו לעצמם, ולעיתים גם הם מתקשים להבין את הנכתב.
אנשים אלו כאילו ומבקשים להגיד, לא חשוב לי אם תבינו אותי או לאו, חשוב לי להתקדם לעבר מטרותיי ולממש את צרכי ורצונותיי האישים. אינני מתעסק בתדמית שלי בעיניכם, אלא במימוש יכולותיי, הבעת עצמי וייחודי. ( ואם לא הבנתם אותי אז לא נורא.....)
ניתן לומר ששני אנשים, האחד שכותב קריא מאד וברור, והשני הכותב כתב "חרטומים" נמצאים על רצף שמצידו האחד עומדים לנגד עיני הכותב, צרכי החברה והצורך לעמוד בכלליה, ובצד השני נמצאים בראש סדרי העדיפות של הכותב, צרכיו של האדם עצמו, רצונותיו, ייחודו ומקוריות. באמצע הרצף ניתן למצוא שונות גדולה של כתבים.
ראוי וחשוב לציין, שעל מנת לייחס את המשמעויות הכתובות קריאות/חוסר קריאות, יש לראות את משמעויות אלו בסימנים גראפיים נוספים, ולא מספיק לנתח רק את קריאות הכתב.
** ניתוח גרפולוגי/ פענוח ציורי ילדים, תלוי ומורכב מהתייחסות לפרמטרים רבים, ולכן אין לראות בטיפים הנ"ל ניתוח מקצועי ומעמיק, אלא טיפים כללים בלבד.
קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית