אסטרטגיה חדשה נוקטת בה פירמות ומותגים אמריקאיים : העברת תהליך ערבזצייה - To Be an Arab על המותגים והמוצרים האמריקאיים בכדי להתחמק מהחרם על המוצרים האמריקאיים , חרם מטעם הצרכנים הערביים במדינות ערב .
לאחר המאורעות של ספטמבר ועם התחזקות הסוגייה העיראקית ועצם מלחמת המפרץ החלה עליית פונקצית החרם על כלל המוצרים והמותגים האמריקאיים , דבר המצדיק שישנו קשר בין הפוליטיקה לכללה העולמית , והקשר הזה הנו מובהק לחלוטין . ובכן מכירות של החברות החלו לצנוח לתימהון.
מזה שלושה חודשים אני עורך תצפית על 4 תחנות ערביות ובעיקר על תשדירי הפרסומות אשר משודרים שם : MBC , LBC, התחנה המצרית , התחנה הירדנית. בתצפית נערכת 3-4 מדי שבוע ולאורך שלושה חודשים .
ברוב התשדירים מנסים לשדר עסקים כרגיל ובעיקר אלו עסקים ( הפירמות והמותגים האמריקאיים ) מתוך החברה הערבית ובעיקר משווקים מוצרים ערבים . אבל על מי הם מנסים לעבוד. הם מנסים לעבוד על הצרכן הבודד, אבל זה מאוד קשה כי ככל שעולה מדד האנטי אמירקאיי מטעם הצרכנים , מגברים את הפרסום ובעיקר משתמשים באסטרטגיית הערבזצייה.
כמה דוגמאות מראים עד כמה משקיעים מאמצים רבים בנדון :
קטגורית מוצרי ניקיון והגינה :
1. חיתולי פמברס : בתשדיר מראים ילדים בני 12-13 בגלביות ( ליבוש מסורתי בנסיכיות, המפרץ ) מבקרים במפעלי פמברס בג'דה בסעודיה , ולבסוף הביקור כל אחד מהילדים לוקח דוגמית מתנה לאח שלו הקטן ומעביר את זה לאימא שלו. בסוף התשדיר מופיעה כותרת : תעשייה סעודית.
2. אולוויז : תחבושות הגינה נשית , בתשדיר שנראה יותר מדי מודרני ואמרקאי , הכותרת שמופיעה בסוף : תעשייה סעודית . מצד שני ותוך כדי הפגנת נכוחות נגד , המותג המתחרה ," תחבושות פאין" אשר בסוף התשדיר מדגישים את אלמנט שם החברה האם " נאבקו " ומבליטים צאת הלוגו בכדי להראות שזו באמת תעשייה ערבית . ( נאבקו : חברה ערבית בבעלות איש עסקים ממוצא פלסטיני שיש לה כמה סניפים במדינות ערב ).
3. TIDE - אבקת כביסה: ביקור של עקרות בית במפעל החברה בג'דה בסעודיה.
קטגוריית מזון ורשתות :
1. רשת המסעדות - מקדונלד : מוכרים בתשדיר קצצת בשר בפיתה , ממתי האמריקאיים מוכרים קצצת ההמבורגר בפיתה ולא בלחמנייה המסורתית , ולא רק זה אלא בסוף התשדיר מופיעה כותרת בבעלות וניהול אנשים ערבים .
אבל בכל זאת אמצעי התקשורת השונים בעולם ממשיכים לדווח על ירידות במכירות של מותגים אמירקאים במדינות ערב , ובכן מה הצרכנים קונים , איזה מוצרים , איזה מותגים צוריכם - תתפלו לשמוע הדבר הזה יש לו פתרון ואכן הדבר נעשה , להלן כמה דוגמאות :
o מקה קולה : רעיון של יזם טונסאי הגר בצרפת אשר צצו לו הרעיון לאחר שבקש מילדיו למנע מלקנות מותגים אמריקאים , ואזה נתבקש ע"י ילדיו למצוא תחליף ואכן הדבר נעשה ויצא לפועל. למוצר יש ביקוש בקרב הקהילות הערביות באירופה ובחו"ל . אחת מפעילות הקד"מ המחאתי : בהפגנה ענקית בלונדון היזם הטונסאי חלק 10,000 חולצות עם הלוגו של החברה + חלוקת 10,000 קופסאות שתייה למפגינים , מה שנקרא שיווק אנטי אמריקאי בכלל.
o זאם זאם קולה : השם זאם זאם ( שם של באר מים מקודשת אשר שותים ממנה הצליינים בחאג' במכה- החאג' חלק מחמשת יסודות הדת האיסלאמית והוא מתבצע במכה בערב סעודית ), ובכן זה הוא מיזם של יזם פרסי מאיראן אשר מכר את המוצר במאסות בתקופת החאג' לאחרונה ( בפברואר שעבר ).
o סיגריות קליאופטרה : סיגריות מצריות אשר נמכרות והמכירות שלהם בעלייה בעקבות החרם על הסיגריות של פליפ מוריס - מלבורו .
o הלאל פרייד צ'קין : מיזם עתידי שאמור לקום ע"י אותו יזם טונסאי הבעלים של מקה קולה אשר יתחרה ברשת KFC .
המסקנה שהצרכן הוא שקובע איזה מותג לצרוך, אפילו אם העבירו ייצור ותעשיית כל הפירמות והמותגים האמירקאיים למדינות ערב עדיין יש מתנגדים אשר יצרכו את המותג הערבי המתחרה כאקט מחאתי : גם פוליטי , גם כלכלי , וכתוצאה מכך שינוי בהתנהגות הצרכנית . התחליף נמצא וקיים או בגדר הרעיון או בגדר הביצוע.
ואפרופו אם אנחנו זוכרים מאורעות אוקטובר 2000 והאינתפאדה , אז אמרו שהצרכן הערבי בישראל, מחרים את מרכזי הקניות ואת המותגים הישראלים , ומקומות הבילוי הנמצאים בקרבת ערים וישובים יהודיים .
הדבר הזה לא נכון :
? מפני שקודם כל אין תחליף למותגים הישראלים כמו שקרא במדינות ערב.
? סיבה שנייה הכלכלה והמשק הערבי : הנו משק תלוי בכלכלה הישראלית .
לבסוף ככל שהעסקים אשר נמצאים במדינות ערב עצמאים כך ניתן לייצר תחליפים , וככל שהם תלויים , אז אינן יכולות לייצר תחליף .
לאחר המאורעות של ספטמבר ועם התחזקות הסוגייה העיראקית ועצם מלחמת המפרץ החלה עליית פונקצית החרם על כלל המוצרים והמותגים האמריקאיים , דבר המצדיק שישנו קשר בין הפוליטיקה לכללה העולמית , והקשר הזה הנו מובהק לחלוטין . ובכן מכירות של החברות החלו לצנוח לתימהון.
מזה שלושה חודשים אני עורך תצפית על 4 תחנות ערביות ובעיקר על תשדירי הפרסומות אשר משודרים שם : MBC , LBC, התחנה המצרית , התחנה הירדנית. בתצפית נערכת 3-4 מדי שבוע ולאורך שלושה חודשים .
ברוב התשדירים מנסים לשדר עסקים כרגיל ובעיקר אלו עסקים ( הפירמות והמותגים האמריקאיים ) מתוך החברה הערבית ובעיקר משווקים מוצרים ערבים . אבל על מי הם מנסים לעבוד. הם מנסים לעבוד על הצרכן הבודד, אבל זה מאוד קשה כי ככל שעולה מדד האנטי אמירקאיי מטעם הצרכנים , מגברים את הפרסום ובעיקר משתמשים באסטרטגיית הערבזצייה.
כמה דוגמאות מראים עד כמה משקיעים מאמצים רבים בנדון :
קטגורית מוצרי ניקיון והגינה :
1. חיתולי פמברס : בתשדיר מראים ילדים בני 12-13 בגלביות ( ליבוש מסורתי בנסיכיות, המפרץ ) מבקרים במפעלי פמברס בג'דה בסעודיה , ולבסוף הביקור כל אחד מהילדים לוקח דוגמית מתנה לאח שלו הקטן ומעביר את זה לאימא שלו. בסוף התשדיר מופיעה כותרת : תעשייה סעודית.
2. אולוויז : תחבושות הגינה נשית , בתשדיר שנראה יותר מדי מודרני ואמרקאי , הכותרת שמופיעה בסוף : תעשייה סעודית . מצד שני ותוך כדי הפגנת נכוחות נגד , המותג המתחרה ," תחבושות פאין" אשר בסוף התשדיר מדגישים את אלמנט שם החברה האם " נאבקו " ומבליטים צאת הלוגו בכדי להראות שזו באמת תעשייה ערבית . ( נאבקו : חברה ערבית בבעלות איש עסקים ממוצא פלסטיני שיש לה כמה סניפים במדינות ערב ).
3. TIDE - אבקת כביסה: ביקור של עקרות בית במפעל החברה בג'דה בסעודיה.
קטגוריית מזון ורשתות :
1. רשת המסעדות - מקדונלד : מוכרים בתשדיר קצצת בשר בפיתה , ממתי האמריקאיים מוכרים קצצת ההמבורגר בפיתה ולא בלחמנייה המסורתית , ולא רק זה אלא בסוף התשדיר מופיעה כותרת בבעלות וניהול אנשים ערבים .
אבל בכל זאת אמצעי התקשורת השונים בעולם ממשיכים לדווח על ירידות במכירות של מותגים אמירקאים במדינות ערב , ובכן מה הצרכנים קונים , איזה מוצרים , איזה מותגים צוריכם - תתפלו לשמוע הדבר הזה יש לו פתרון ואכן הדבר נעשה , להלן כמה דוגמאות :
o מקה קולה : רעיון של יזם טונסאי הגר בצרפת אשר צצו לו הרעיון לאחר שבקש מילדיו למנע מלקנות מותגים אמריקאים , ואזה נתבקש ע"י ילדיו למצוא תחליף ואכן הדבר נעשה ויצא לפועל. למוצר יש ביקוש בקרב הקהילות הערביות באירופה ובחו"ל . אחת מפעילות הקד"מ המחאתי : בהפגנה ענקית בלונדון היזם הטונסאי חלק 10,000 חולצות עם הלוגו של החברה + חלוקת 10,000 קופסאות שתייה למפגינים , מה שנקרא שיווק אנטי אמריקאי בכלל.
o זאם זאם קולה : השם זאם זאם ( שם של באר מים מקודשת אשר שותים ממנה הצליינים בחאג' במכה- החאג' חלק מחמשת יסודות הדת האיסלאמית והוא מתבצע במכה בערב סעודית ), ובכן זה הוא מיזם של יזם פרסי מאיראן אשר מכר את המוצר במאסות בתקופת החאג' לאחרונה ( בפברואר שעבר ).
o סיגריות קליאופטרה : סיגריות מצריות אשר נמכרות והמכירות שלהם בעלייה בעקבות החרם על הסיגריות של פליפ מוריס - מלבורו .
o הלאל פרייד צ'קין : מיזם עתידי שאמור לקום ע"י אותו יזם טונסאי הבעלים של מקה קולה אשר יתחרה ברשת KFC .
המסקנה שהצרכן הוא שקובע איזה מותג לצרוך, אפילו אם העבירו ייצור ותעשיית כל הפירמות והמותגים האמירקאיים למדינות ערב עדיין יש מתנגדים אשר יצרכו את המותג הערבי המתחרה כאקט מחאתי : גם פוליטי , גם כלכלי , וכתוצאה מכך שינוי בהתנהגות הצרכנית . התחליף נמצא וקיים או בגדר הרעיון או בגדר הביצוע.
ואפרופו אם אנחנו זוכרים מאורעות אוקטובר 2000 והאינתפאדה , אז אמרו שהצרכן הערבי בישראל, מחרים את מרכזי הקניות ואת המותגים הישראלים , ומקומות הבילוי הנמצאים בקרבת ערים וישובים יהודיים .
הדבר הזה לא נכון :
? מפני שקודם כל אין תחליף למותגים הישראלים כמו שקרא במדינות ערב.
? סיבה שנייה הכלכלה והמשק הערבי : הנו משק תלוי בכלכלה הישראלית .
לבסוף ככל שהעסקים אשר נמצאים במדינות ערב עצמאים כך ניתן לייצר תחליפים , וככל שהם תלויים , אז אינן יכולות לייצר תחליף .
סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il