פורסם לראשונה בשנת 2003
עצם המציאות הגיאופוליטית של המזה"ת מחייבת אותנו תמיד להסתכל על ההקשר שלנו עם מדינות ערב דרך הפוליטיקה והמאבק הישראלי פלסטיני והמאבק ישראלי ערבי .
המזה"ת גועש פוליטית וביטחונית בכפר הגלובלי , אבל לפי דעתי הראייה לעתיד צריכה להיות ראייה של שלום ובטחון כלכלי כולל במזה"ת , ואגב זו התקווה של כולם נוסף לראייה אופטימית בכלל לעתיד הזוהר .
אבל איך זה קשור לעולם הפרסום והתקשורת שיווקית של ישראל ושל השוק הערבי בארץ - והאם הקשר בין סוכנויות פרסום במדינות ערב לשוק הערבי ( 1.3 מליון צרכנים ) וסוכנויות המקומיות קיים? אכן הדבר חיובי אבל לעתים רחוקות ולהלן כמה דוגמאות :
1.סוף שנות ה90 - פיליפס - Darcy (דובאי)
2.שנות 2000 - P&G - Darcy ,סאצ'י (לבנון)
3. שנת 2003 - "התאחדות בתי מלון מזרח ירושלים" - FCB הורייזון (יוון)
אבל בכל זאת בואו נסתכל על עוגת המדיה והפרסום במדינות ערב בשנת 2003 ואיך העוגה הזו מתחלקת לפי כל מיני קטגוריות .
בסוריה היה גידול של 41% לעומת 2002 ובעיקר בשתי קטגוריות : עיתונות , וה-outdoor . אגב שתי המדיות האלה נחשבות למרכזיות ומובילות.
בירדן ירידה של 5 % ,ובעיקר נפילה בטלוויזיה , ועלייה חדה בעיתונות וה- outdoor
בכווית היה גדול של 12% ובעיקר בתחום ה- outdoor .
בסעודיה חל גידול של 12 % בעיקר בטלוויזיה .
בעומאן, קטר, בחרין חלה ירידה של 10 % .
בכלל מדינות ערב- Pan Arab , יש גידול של 33 % ובעיקר בטלוויזיה אודות הגדול הרב ערוצי בתחנות הלווין סביב תוכניות הריאליטי , מוסיקה ובידור .
סה"כ עוגת הפרסום בשנת 2003 הסתכמה בכל מדינות ערב בסך של 3.2121 מליארד $ ( לפי נתוני Ipsos-Stat ) - ראה עוגת הפרסום וחלוקה לפי מדינות :
מדינה
תקציבי פרסום במליוני $ לשנת 2003
1. סעודיה - 473
2. לבנון - 82
3. כווית - 264
4. בחריין - 97.7
5. ירדן - 97
6. קטר - 80.4
7. עומאן - 66
8 .סוריה - 31
9. שאר מדינות ערב - 1213
10 . איחוד הנסיכויות - 808
סה"כ - 3.2121 מליארד $
לעומת זאת חלוקת תקציבי הפרסום לפי סוגי המדיות בכלל מדינות ערב היא :
(סוג המדיה/% מסך הכל תקציבים )
1. עיתונות - 34%
2.TV - 51%
3. שלטי חוצות - 6%
4. רדיו - 1%
5. קולנוע - 1%
6. מגזינים - 7%
סה"כ 100%
עשרת המותגים המובילים במדינות ערב בכל סוגי המדיה הם :
1. טויטה
2. פיפסי
3. נוקיה
4. LG
5. ליפטון
6. DOVE
7. סמסונג
8. פורד
9. NIVEA
10. פמפרס
עשרת הקטגוריות המובילות במדינות ערב בכל סוגי המדיה הן :
1. רכב
2. תיאטרון וקולנוע
3. בנקאות ופיננסים.
4. תערוכות וירידים
5. תקשורת סוללרית
6. שמפויים
7. הוצאה לאור
8. אבקות כביסה.
9. טלקומניקציה
10. משקאות קלים.
ובכל זאת בואו נסתכל על מדינה אחת ונסה להבין יותר לעומק איך מתחלקת עוגת הפרסום. ואני בחרתי בלבנון המדינה הכי מפותחת בתעשיית הפרסום והשיווק והמושפעת מתרבויות המערב ומהתרבות הפרנק- ופונית .
שנת 2003 הסתכמה עוגת הפרסום בלבנון ב- 82מליון $ , והיא מהווה ירידה של 3.5 % לעומת 2002 . והירידה מתבטאת ב- טלוויזיה, עיתונות ודיו לעומת זאת חלה עלייה בשלטי חוצות .
חלוקת תקציבי הפרסום לפי סוגי מדיה :
טלוויזיה - 33 מליון $
עיתונות - 23.5 מליון $
רדיו - 6.5 מליון $
שלטי חוצות - 18 מליון $
קולנוע - 1 מליון $
סה"כ - 82 מליון $
"10 המותגים המובילים בכל אמצעי המדיה":
1. פפסי
2. מדיה טק
3. ליפטון
4. פסטיבל בית א-דין
5. בייבלוס בנק
6. אריאל
7. פרסיל
8. H&S
9. אלוויס
10. פסטיבל בעלבק הבינ"ל
"10 הקטגוריות המובילות בכל אמצעי המדיה":
1. תאטרון וקולנוע
2. בנקאות
3. אבקות כביסה
4. הוצאה לאור
5. משקאות קלים
6. שמפו
7. סיגריות
8. מסעדות
9. רכב
10. תערוכות וירידים
"6 התחנות TV המובילות בלבנון":
1. LBCI
2. FUTURE TV
3. NBN
4. MANAR TV
5. NEW TV
6. TL
לבסוף ניתן להגיד שחל גידול של 12 % בעוגת הפרסום בכלל מדינות ערב לעומת שנת 2002 .
? מקורות :
? IPSOS-STAT - מכון מחקר , 2003
? ARAB-AD , מגזין , נואר 2004
עצם המציאות הגיאופוליטית של המזה"ת מחייבת אותנו תמיד להסתכל על ההקשר שלנו עם מדינות ערב דרך הפוליטיקה והמאבק הישראלי פלסטיני והמאבק ישראלי ערבי .
המזה"ת גועש פוליטית וביטחונית בכפר הגלובלי , אבל לפי דעתי הראייה לעתיד צריכה להיות ראייה של שלום ובטחון כלכלי כולל במזה"ת , ואגב זו התקווה של כולם נוסף לראייה אופטימית בכלל לעתיד הזוהר .
אבל איך זה קשור לעולם הפרסום והתקשורת שיווקית של ישראל ושל השוק הערבי בארץ - והאם הקשר בין סוכנויות פרסום במדינות ערב לשוק הערבי ( 1.3 מליון צרכנים ) וסוכנויות המקומיות קיים? אכן הדבר חיובי אבל לעתים רחוקות ולהלן כמה דוגמאות :
1.סוף שנות ה90 - פיליפס - Darcy (דובאי)
2.שנות 2000 - P&G - Darcy ,סאצ'י (לבנון)
3. שנת 2003 - "התאחדות בתי מלון מזרח ירושלים" - FCB הורייזון (יוון)
אבל בכל זאת בואו נסתכל על עוגת המדיה והפרסום במדינות ערב בשנת 2003 ואיך העוגה הזו מתחלקת לפי כל מיני קטגוריות .
בסוריה היה גידול של 41% לעומת 2002 ובעיקר בשתי קטגוריות : עיתונות , וה-outdoor . אגב שתי המדיות האלה נחשבות למרכזיות ומובילות.
בירדן ירידה של 5 % ,ובעיקר נפילה בטלוויזיה , ועלייה חדה בעיתונות וה- outdoor
בכווית היה גדול של 12% ובעיקר בתחום ה- outdoor .
בסעודיה חל גידול של 12 % בעיקר בטלוויזיה .
בעומאן, קטר, בחרין חלה ירידה של 10 % .
בכלל מדינות ערב- Pan Arab , יש גידול של 33 % ובעיקר בטלוויזיה אודות הגדול הרב ערוצי בתחנות הלווין סביב תוכניות הריאליטי , מוסיקה ובידור .
סה"כ עוגת הפרסום בשנת 2003 הסתכמה בכל מדינות ערב בסך של 3.2121 מליארד $ ( לפי נתוני Ipsos-Stat ) - ראה עוגת הפרסום וחלוקה לפי מדינות :
מדינה
תקציבי פרסום במליוני $ לשנת 2003
1. סעודיה - 473
2. לבנון - 82
3. כווית - 264
4. בחריין - 97.7
5. ירדן - 97
6. קטר - 80.4
7. עומאן - 66
8 .סוריה - 31
9. שאר מדינות ערב - 1213
10 . איחוד הנסיכויות - 808
סה"כ - 3.2121 מליארד $
לעומת זאת חלוקת תקציבי הפרסום לפי סוגי המדיות בכלל מדינות ערב היא :
(סוג המדיה/% מסך הכל תקציבים )
1. עיתונות - 34%
2.TV - 51%
3. שלטי חוצות - 6%
4. רדיו - 1%
5. קולנוע - 1%
6. מגזינים - 7%
סה"כ 100%
עשרת המותגים המובילים במדינות ערב בכל סוגי המדיה הם :
1. טויטה
2. פיפסי
3. נוקיה
4. LG
5. ליפטון
6. DOVE
7. סמסונג
8. פורד
9. NIVEA
10. פמפרס
עשרת הקטגוריות המובילות במדינות ערב בכל סוגי המדיה הן :
1. רכב
2. תיאטרון וקולנוע
3. בנקאות ופיננסים.
4. תערוכות וירידים
5. תקשורת סוללרית
6. שמפויים
7. הוצאה לאור
8. אבקות כביסה.
9. טלקומניקציה
10. משקאות קלים.
ובכל זאת בואו נסתכל על מדינה אחת ונסה להבין יותר לעומק איך מתחלקת עוגת הפרסום. ואני בחרתי בלבנון המדינה הכי מפותחת בתעשיית הפרסום והשיווק והמושפעת מתרבויות המערב ומהתרבות הפרנק- ופונית .
שנת 2003 הסתכמה עוגת הפרסום בלבנון ב- 82מליון $ , והיא מהווה ירידה של 3.5 % לעומת 2002 . והירידה מתבטאת ב- טלוויזיה, עיתונות ודיו לעומת זאת חלה עלייה בשלטי חוצות .
חלוקת תקציבי הפרסום לפי סוגי מדיה :
טלוויזיה - 33 מליון $
עיתונות - 23.5 מליון $
רדיו - 6.5 מליון $
שלטי חוצות - 18 מליון $
קולנוע - 1 מליון $
סה"כ - 82 מליון $
"10 המותגים המובילים בכל אמצעי המדיה":
1. פפסי
2. מדיה טק
3. ליפטון
4. פסטיבל בית א-דין
5. בייבלוס בנק
6. אריאל
7. פרסיל
8. H&S
9. אלוויס
10. פסטיבל בעלבק הבינ"ל
"10 הקטגוריות המובילות בכל אמצעי המדיה":
1. תאטרון וקולנוע
2. בנקאות
3. אבקות כביסה
4. הוצאה לאור
5. משקאות קלים
6. שמפו
7. סיגריות
8. מסעדות
9. רכב
10. תערוכות וירידים
"6 התחנות TV המובילות בלבנון":
1. LBCI
2. FUTURE TV
3. NBN
4. MANAR TV
5. NEW TV
6. TL
לבסוף ניתן להגיד שחל גידול של 12 % בעוגת הפרסום בכלל מדינות ערב לעומת שנת 2002 .
? מקורות :
? IPSOS-STAT - מכון מחקר , 2003
? ARAB-AD , מגזין , נואר 2004
סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.
לתגובות : newbrand@zahav.net.il