איטום זה לא רק זפת .
איטום ביתי הוא נושא שמוכר לרובנו. אך איטום הוא תחום רחב שכולל גם דברים רחוקים מאוד משגרת היום-יום.
אוניות .
בעבר התחום העיקרי שבו התפתחו טכניקות איטום וחומרי איטום היה תחום בניית הסירות. הצורך במציאת פיתרון איטום לרווח שבין לוחות העץ שממנה נבנו סירות בתרבויות שונות הביא למציאת פיתרונות שונים – חומרי איטום ראשוניים. כל עוד הסירות נעשו מבול עץ חלול לא היה צורך לבצע איטום כיוון שגוף הסירה היה עשוי מחתיכה אחת של חומר. עם המעבר לבניית סירות גדולות יותר, ומאוחר יותר בניית ספינות משוטים, היה צורך בחומר איטום שיאטום את המרווח שבין לוחות העץ. סיבי עצים או צמחים שימשו כחומר איטום ראשוני: הסיבים נתחבו בכוח אל הסדקים שבין הלוחות וכך הושג איטום כנגד מים. גם שערות של חיות שימשו לפעמים כחומר איטום. עם הזמן נמצאו חומרי איטום אחרים: זפת לדוגמא שימשה כחומר איטום לספינות, לרוב בשילוב עם סיבי כותנה או סיבים מסוגים אחרים. עם הזמן והמעבר למתכת ופלדה, איטום הספינות נעשה באמצעות ריתוך ואו ברגי איטום ייעודיים. לסיפונים נעשה שימוש בצבעי איטום מיוחדים שמלבד איטום הסיפונים חשובים גם לשמירה על גוף הספינה ועל ניקיונה. מעניין לציין שכיום סירות קטנות נעשות מיריעות אחידות שנעשות מחומרים חדשניים ומתקדמים. האדם חזר אל צורת הייצור העתיקה של סירות: הכנתן מחתיכה אחת של חומר – אלא שהיום חומרים מודרניים מחליפים את בול העץ של העבר. הסירה הבנויה מיציקה אחת אינה זקוקה כמו בעבר לפיתרונות איטום נוספים, אם כי לסיפונים עדיין נדרשת צביעת איטום במקרים מסוימים.
איטום בחלל.
אחד מהפיתרונות המתקדמים שמבטיחים איטום תרמי אופטימאלי של הבית – כדורים קראמיים זעירים שמפוזרים על הגג – מתבסס למעשה על טכנולוגיה שפותחה עבור מעבורות החלל. טיסה לחלל דורשת פיתרונות איטום שונים ומסובכים שצריכים לענות על בעיות קשות ותנאים קיצוניים שבהם צריכה לתפקד מעבורת החלל. בעיה אחת היא תנאי חום קיצוניים בזמן הכניסה והיציאה מהאטמוספרה שדורשים איטום ובידוד מוחלט של פנים המעבורת כדי לאפשר קיום חיים בתוכה. הדבר היה נכון כבר במסעות החלל המוקדמים אבל עידן מעבורת החלל דרש את פיתוחם של פיתרונות איטום שיתאימו למסעות חוזרים ונשנים של אותה רכב חלל ולא רק לשימוש חד פעמי. נדרשו גם פתרונות איטום מפני דליפת גזים ממערכות ההינע של מעבורת החלל: משגרי הדלק המוצק של השיגור עצמו ומיכלי הדלק שנועדו למסע בחלל ולחזרה לכדור הארץ. למעשה, שני אסונות המעבורת – הצ'לנג'ר ב1986 והקולומביה ב2003, האסון שבו נהרג האסטרונאוט העברי הראשון אילן רמון – נגרמו ישירות או בעקיפין מבעיות איטום. אסון הצ'לנג'ר נגרם בגלל כשל של טבעת איטום במיכלי הדלק המוצק שנועד לשיגור. הכשל הביא לדליפה של מימן נוזלי שהוצת על-ידי להבת השיגור והדבר הוביל להתפוצצות המעבורת. במקרה של אסון הקולומביה, הגורם הראשוני להתרסקות לא היה בעיית איטום אלא פגיעה בכנף המעבורת שגרם להיחלשות הכנף. עם זאת הכשל של הכנף גרם למעבורת לטוס בצורה שחשפה את מערכת איטום המעבורת שנועדה להגן על האסטרונאוטים מפני החום שגורמת הכניסה לאטמוספרה לתנאים קיצוניים שלהם לא הייתה לה תשובה. איטום המעבורת לא עמד בחום והמעבורת עלתה באש והתרסקה.
איטום הבית נראה כל-כך רחוק מסיפורים על ספינות עתיקות ומסעות חלל ואסונות היסטוריים. הקשר, עם זאת קיים ומעניין להיזכר בו מדי פעם ולגלות את הקשר שבין השגרה הביתית לעולמות רחוקים.