שיחות רבות עם תלמידים או אפילו עם גרפיקאים מנוסים משאירות אותי עם התחושה שנושא מערכת הצירים בתוכנה הגראפית מקבל מעט מאוד התייחסות, וחבל, שהרי המון פעולות שמצריכות דיוק מוחלט, כגון מיקום מדויק של אובייקטים, משיכת גיידים, יצירת פסי חיתוך, קביעת בליד ופעולות אוטומטיות, כולם מערבות את מערכת זו ומכאן השאלה מהו בכלל ציר?
ציר הינו מאפיין המשמש להגדרת מרחב מסוים, לדוגמא בכדי למדוד קו נצטרך רק ציר מדידה אחד, בכדי למדוד דף נייר, נצטרך שתי צירים, האחד לחישוב הגבהה ואחד את הרוחב, בכדי למדוד קובייה, נצטרך שלושה צירי מדידה, האחד לרוחב, אחד לגבהה ואחד לעומק. בעולם הוויזואלי צירים אלו הם סרגלי מדידה למימדי האובייקט.
בתוכנות גראפיות דו-מימדיות כגון אילוסטרייטור ופוטושופ צירים אלו נקראים X ו Y כאשר X הינו הציר האופקי ו Y האנכי. מערכת צירים דו מימדית זו מאפשרת לקבוע את מיקומו המדויק של האובייקט ביחס לנקודת ה 0 הממוקמת בפינה השמאלית העליונה של המסמך.
לדוגמא, אם באילוסטרייטור, נרצה למקם ריבוע בדיוק בפינה השמאלית העליונה, במקום לגרור את האובייקט ולקוות לטוב, נוכל לעשות זאת בדרך המקצועית שתבטיח את מיקומו המדויק של האובייקט:
• ניצור אובייקט ונוודא שהוא מסומן.
• נציג את הפנל Transform.
• נגרור את נקודת האפס לפינה השמאלית העליונה של המסמך.
• נגדיר את נקודת הייחוס של האובייקט כשמאלית עליונה.
• נקליד בפנל ה Transform את הערכים 0,0.
תוכנות תלת מימד כמו 3ds Studio Max ו Maya מחשבות את המיקום של האובייקטים במרחב תלת מימדי בדיוק כמו בעולם האמיתי, שהרי אנחנו לא חיים בעולם שטוח אלא בעל עומק. על כן בנוסף לציר ה X וה Y מתווסף גם ציר Z המאפשר לחשב גם את מימד העומק של האובייקטים.
שי גאג' - מעצב ומרצה בתחום העיצוב הגרפי