מקובל לספר סיפורי הצלחה של אנשים וגופים על איך הם "עשו את זה" בדרכם אל ההצלחה וכד'. לפעמים הסיפורים הם בגוף ראשון. משום מה, אנו לא מצליחים להזכר כרגע בסיפורי כשלון. אוטוביוגרפיות של "איך נכשלתי" כך שגם אם יש כאילו, הן מעטות.
אולם, גם מכשלונות ניתן ללמוד והייתי רוצה לספר כאן על שלושה מקרים שונים בהם טיפלנו ואנו מטפלים.
ח' הקים עסק מפואר ומצליח. בהתאם, הוא חי ברמת חיים נאה ופיזר את כספו בנדיבות על בילויים, הוצאות וסיוע לילדיו. עם השנים, כאשר התבגר התחיל גם עסקו להתדרדר. חלק מהירידה נבעה משינויים בשוק, אולם מרביתה נבעה מכך שהעסק היה במידה רבה בן דמותו של ח'. כתוצאה, גם כאשר החליט האיש "להרים ידיים", לא היה מה באמת למכור מאחר והלקוחות שנותרו זיהו את העסק עם אישיותו של ח'. כעת, בזקנתו, מגלה ח' שהוא "שכח" כל השנים לחסוך כספים לצרכי זיקנה ועליו לחיות רק מקיצבת זיקנה של המוסד לבטוח לאומי ופנסיה (זעומה) של זוגתו. האיש אשר ניהל עסק גדול, משגשג ומפואר מוצא את עצמו צריך לבחור בין אוכל לתרופות (וזו לא הפרזה).
ב' הוא בעל מקצוע מבריק, עם כריזמה מדהימה ויכולות יוצאות דופן. אולם, חוץ מאשר לבצע את עבודתו המקצועית- שום דבר. כתוצאה, האיש נמצא במצב של "מוגבל חמור" בבנק, חובות של עשרות אלפי שקלים לרשויות המס השונות וכד'. האיש עובד ומרוויח היטב, אולם אינו מצליח לנהל ולנתב את חייו על פי הכנסותיו ומצבו על סף תהום. גורמים קרובים שונים ניסו להרתם לעזרתו ולסייע לו "להתיישר", אולם תוך מספר חודשים הרימו ידיים. האיש פשוט אינו מסוגל לנהל את חייו מחוץ לסדנה המקצועית שלו באופן משביע רצון או בכלל.
גם ט' הוא איש מקצוע מצויין. להבדיל מב' הוא התברך באשה מסודרת אשר מנהלת את חייהם בכל מה שאינו קשור לעבודה. כך התזרים מתנהל היטב, אין חובות יוצאי דופן וכד'. בעייתו של ט' אחרת: העסק מקרטע. חלק מהעניין נובע מקושי בהשגת לקוחות חדשים וחלק ממיקום בעייתי. ט' לא מסוגל להתנתק מהעובדה שהוא איש מקצוע ולראות שעליו להשקיע בשיווק. בכל פעם שעולה בשיחה הצורך לעשות דברים מסויימים, האיש מודה שזה נחוץ אבל כשהדבר מגיע לביצוע בפועל- זה לא קורה. כתוצאה, העסק מתדרדר והולך.
מה המשותף לשלושת המקרים? יסיק כל אחד את מסקנותיו, אבל אבקש לציין את התובנה שלי- לא מספיק להיות בעל מקצוע או אפילו בעל עסק- אדם חייב לעצמו מדי פעם לצאת אל מחוץ לעצמו ולעולמו, לראות את התמונה הרחבה יותר- מגמות, כווני התפתחות, תחזיות וכד'. אחרת- הוא עלול למצוא את עצמו יום אחד שואל "מאיפו זה הגיע? איך זה קרה לי?”
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת: articles@natanson.co.il