654יחסים מסוכנים-בימוי אביהוד תדהר-הסימטה654
צילומים-אלי ליאון
שורשיו של המחזה "יחסים מסוכנים"מאת כריסטופר המפטון ברומן שנכתב שודרלו דה לאקלו ב1782.
הרומן עסק בחברה העשירה של אז כאשר צעירים מחוסר מעש, ענין ושעמום מחליטים לשחק בכיבושים מיניים ללא כל כוונה אישית אלא כמשחק.
משחקים כאלו יודעים את תחילתם אך אין לדעת איך הם יגמרו.
ב"יחסים מסוכנים"הם התחילו כשעשוע והסתימו בדרמה מזעזעת.
ברומן שני מכובדים הרוזן וולמן(עירד רובינשטיין) והרוזנת מרטי(תמר שטיין) הן כשעשוע והן משעמום והן מחוסר איכפתיות לחיי הזולת ואושרו מחליטים להפריע לאהבתם של צעירים ולנצלם מבלי לחשוב על התוצאה.
בזמנו בתקופה שבה הרומן נכתב זאת היתה סאטירה על ההתפרקות וההפקרות של האצולה ששלטה מבלי להתחשב בעם.היום קשה לתאר שאצולה ,אם קיימת בפועל כזו,יכולה להרשות לעצמה התנהגות כזו. המחזה בויים ע"י אביהוד תדהר ועובד על ידו עפ'י הרומן,ביחד עם עירד רובינשטיין ותמר שטיין, הועבר לימינו אנו והפך לאקטואלי לאור תופעות של כתות מסוימות ואמונה עיוורת של המאמינים במנהיג הכת.
תדהר בוגר בית צבי ליכד שחקנים שלמדו יחד עמו והעלה עיבוד חדשני ,מציאותי מאוד לאור המקרים שקרו לא מזמן.המעבדים העזו להתמודד עם מחזה קשה ולא מגובש מספיק והצליחו בכך.
משחק כל המשתתפים לעומת זאת מגובש היטב,תוסס ביותר,כל אחד מצייר במשחקו את הטיפוס שהוא מגלם בקוים ברורים .
הבמאי השתדל לביים אותו בסצינות קצרות,במעברים מהירים בין סצינה לסצינה בעלי מתח רב אך לא תמיד בהירים מספיק.באחת הרפליקות אומרת הדמות על הבמה"אני האמנתי להצגה של עצמי"זה מה שהשחקנים עושים.השאלה היא האם הקהל יאמין להם.
מרטי לצורך נקמה משדלת את וולמון לפתות את ססיל שעמדה להתחתן עם ז'רקור. יחד עם זאת הוא מתחיל עם טורוול(סיון כרטשנר) שלא מתפתה תחילה אך נכבשת על ידי וולמון בעוד מרטי רוצה את וולמון לעצמה.
אלה כיבושים חסרי גבולות הגובלים ברשעות, בניבזות וחוסר יושר.
נרמז שמעשיה של מרטי נובעים מנקמה במאהב שלה לשעבר העומד להתחתן עם ססיל ומעשיה למרות שהורסים את עתידה ואהבתה של ססיל הם למעשה נקמנות כלפי מאהבה לשעבר ז'רקור.
וולמון בגילומו של רובינשטיין היה רמאי.התנהג ככזה ויוצר דמות אמינה מאוד שקשה לסמפט. הוא היה מלא כח,דחף,השתלטות,ערמומיות.היה שקרן המנסה להתחיל עם כל אישה.הם האמינו לו ותלו בו תקוות שווא.
היתה לו אהבה -הערצה למרטי ורגש אמיתי אל טורוול.
מרטי היתה שתלטנית,מתנשאת,אכזרית מלאת תחבולות.משחקה היה מעוצב היטב .
ססיל שיחקה את תפקידה בצורה מעולה עם חשק ורגש רבים.היא היתה אמינה בכל מעשיה וסופה הטראגי היה בלתי נמנע בהתחשב באופיה הרגשני, מלא האהבה, אמונה ותמימות.
טורוול נמצאה בפרשת דרכים. עליה היה להחליט אם להשאר נאמנה לבעלה או להתפתות לחיזוריו של וולמון למרות חוסר רצונה המלא.
לבסוף לאחר התלבטויות היא בחרה בפתרון הקל ביותר הנובע מחוסר כח ואומץ להחליט.
וולנג' היתה אמא דואגת שלא ראתה נכון את כוונת אורחיה ובכך סייע להצלחת מזימותיהם. היא גילמה את תפקידה בצורה אמינה וכישרון רב.
שאר האלמנטים שבהצגה היו כולם טובים והוסיפו רבות להצלחת ההפקה.
התפאורה עוצבה ע"י ציפי גלעד,התאורה ע"י ניר להב והתלבושות ע"י אורן כהן וגור פייפשקוביץ. ליותה את ההצגה מוסיקה מקורית מאת נמרוד גלבוע.התנועה עוצבה ע'י מירה רובינשטיין.
לראות או לא לראות:הצגה מענינת,קשה,לא מגובשת מספיק לאור הרומן,מבוצעת היטב שכדאי לראות.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 05/6/2010 16:21
לידיעתכם ב1.6.10 פתחתי אתר בכתובת
elybikoret.022.co.il
בו ירוכזו כל הביקורות שכתבתי(נכון להיום652) והתפרסמו באתרים
השונים באינטרנט וגם ביקורות חדשות שוטפות
לפי סוג הביקורת.בנוסף הוספתי,לבקשות שונות, מדורים
שונים כגון בדיחות,מוצרי צריכה חדשים,מבצעים והנחות,כרטיסי הזמנה
טיפים מועילים,המלצות שונות וכו'.בקרו באתר וכיתבו את הערותיכם
והמלצות לשיפור ואיזה עוד מדורים ברצונכם לראות באתר.
אלי
קישור ישיר
http://elybikoret.022.co.il/BRPortal/br/P100.jsp