א' ב' של יחסי ציבור: מיצוב
אחד הדברים הבסיסיים בכל מערך יחסי ציבור הוא מיצוב של החברה או המוצר. מציאת הערכים שיבדילו אותו משאר המוצרים בתחומו ויגרמו לקהל היעד של המוצרים מתחום זה לבחור דווקא בו. המיצוב האופטימלי ישתמש במשפט אחד שיגדיר את מעלות המוצר על פני מתחריו, ישמש כבסיס ליצירת אתר האינטרנט ויהפוך להיות שם נרדף עבורו.
יחסי ציבור באינטרנט – איך זה עובד?
כל מי שרוצה שישמעו עליו צריך להיות קיים באינטרנט. התקציבים שחברות מסחריות מקדישות עבור שיווק ופרסום באינטרנט הולכים וגדלים. כל חברת יחסי ציבור יודעת זאת ומפעילה אנשי יח"'צ המעורים בעולם האינטרנט ויודעים כיצד לנתב אתכם, הלקוחות, אל מרכז התודעה של הגולשים שיכולים להיות קהל היעד שלכם.
קידום אתרים
אחד הדברים הראשונים שכל חברת יחסי ציבור תדאג לעשות עבורכם בתחום האינטרנט הוא לקדם את האתר שלכם. מלבד הבנייה של האתר עצמו בצורה מושכת שתתאים אל מיצוב האתר שנעשה עבורכם, יחסי ציבור נכונים יבטיחו לקדם את אתרכם במנועי החיפוש באינטרנט. הכוונה היא שאתם תהיו בין התוצאות הראשונות של כל חיפוש הקשור לתחומכם.
שיווק ופרסום באינטרנט דרך בלוגים ופורומים
כל חברת יחסי ציבור יודעת ששיווק נכון הוא פניה לקהל היעד של המוצר. באינטרנט קל מאוד לפנות לגולשים בעלי תחומי עניין משותפים. אחת הדרכים לעשות זאת היא דרך בלוגים או פורומים. דרכם תוכלו להגיע לאנשים שמלכתחילה כבר מתעניינים בתחום בו אתם פועלים וחשוב מאוד: בדרך שתיתפס אמינה ורצינית ולא שיווקית בלבד.
אתרי נישה
בנוסף לבלוגים ולפורומים, ישנם באינטרנט אתרי נישה. אלו אתרים הפונים במיוחד לקהל גולשים מסוים, בעלי מכנה משותף כלשהו. באינטרנט ישנם אתרים המיועדים הן ללקוחות המחפשים שירותי יח"צ והן אתרים המיועדים לעוסקים בתחום (בהם יש בין השאר גם מודעות דרושים יחסי ציבור, חדשות בתחום ועדכונים מקצועיים אחרים). יחסי ציבור באינטרנט כדאי לעשות דרך אתר נישה הפונה אל קהל היעד שלכם, בעזרתו תיחשפו לפחות גולשים מאשר באתרים הפונים לקהל הרחב, אך פוטנציאל החשיפה יהיה גדול בהרבה.
שימוש בטוקבקים לשם יח"צ
מחקרים שנעשים בנושא התנהגות גולשים באינטרנט מגלים שרוב הגולשים שקוראים ידיעות או כתבות ממשיכים לקרוא גם את הטוקבקים. אנשי יח"צ זריזים ובעלי תושייה מיהרו להבין את הפוטנציאל הטמון בטוקבקים ככלי שיווק שנחשב אמין ומגיע מקהל הצרכנים עצמו ומשתמשים בכתיבת טוקבקים אוהדים לשם מיצוב וקידום ברשת.
שימו לב להבדל בין יחסי ציבור לבין ספאם
אחד הדברים החשובים ביותר בעולם היח"צ הוא השמירה על אמינות. צרכנים לא אוהבים לקבל תוכן פרסומי ומעדיפים לקבל מידע רציני ומבוסס. ההבדל בין שיווק אגרסיבי לבין ספאם יכול להיות דק, אם לא יודעים מה עושים. שימו לב שאתם פונים למומחים, אלו שידעו באמת איך לעשות לכם יחסי ציבור: ברגישות וברצינות.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.