בכדי להבין כיצד הפתח השיווק בפייסבוק, צריך להבין ראשית כיצד התפתחה הרשת החברתית, ומה הגורמים שהובילו להיותה הרשת החברתית המובילה בעולם.. כך, נוכל לציין את המגמות שהובילו להתפתחות השיווק בפייסבוק במקביל להתפתחות הרשת פייסבוק החלה את דרכה בשנת 2004, כרשת חברתית של אוניברסיטאות בארצות הברית, בשלב השני היא התפשטה לאוניברסיטות ובתי ספר באמריקה, ולבסוף בשנת 2006 נפתחה לשימוש הציבור הרחב בכל העולם. במאי 2007 עשתה פייסבוק צעד חשוב ביותר שיבסס את מעמדה כרשת חברתית מובילה, וזה שיחרור API שמאפשר יצירת אפליקציות ע"י מפתחים חיצוניים על גבי התשתית של פייסבוק. נקודה ציון מרכזית נוספת, התרחשה רק מספר חודשים אח"כ כאשר בנוב' 2007 הושק הfacebook ads מערכת הפרסום החברתי של פיסבוק. סקירה של מערכת הפרסום בפייסבוק והשוואה עמוקה בין מערכות הפרסום ברשת, הן נושא למאמרים בפני עצמן. נציין רק שמערכת הפרסום של פייסבוק, שונה בכמה פרמטרים מהמערכות המקבילות. אפשר להשוות את מערכת הפרסום בעיקר לפרסום של גוגל ה ADsense כאשר היתרון הגדול של מערכת הפרסום בפיסבוק היא יכולת הפילוח של קהל היעד. ניתן להגדיר את המשתמשים על פי חתכים שונים ובהם גיל, מין, אזור ג"ג ועוד.
במקביל למערכת הפרסום של פייסבוק, שהו מקור ההכנסה העיקרי של הרשת החברתית, התפתח שיווק באמצעות כלים פנימיים של פיסבוק. בפייסבוק מספר אוביקטים המשמשים כישות הפועלת במערכת. משתמשים רגילים - חברים, קבוצות ודף מעריצים. כל אחד מהשלוש יכולות לשמש כישות המאפשרת שיווק עצמי או של גורם שלישי. השוואה עמוקה בין היכולות הטכניות של כל אחד מהגורמים ניתן למצוא במאמר הזה של הבלוגר פבל. תכנים שיווקים, היו קימים בעצם ברגע שהתחילה הרשת לפעול. רשת חברתית היא פלטפורמה שבה המשתמשים כותבים את התוכן. לכן, חלק מהתוכן באופן טבעי הוא תוכן שיווקי. לדוגמא, ה"סטטוס" המפורסם של פייסבוק, שבו המשתמש כותב את מה שהוא חושב, מכיל הרבה פעמים הפניות לתכנים מסחריים ועסקיים. מסעדה טובה שאכלתי בה אתמול, דירה שאני מחפש להשכיר, לאיפה כדאי לטוס הקיץ? וכו' וכו'. חלק גדול מהמחשבות והאמירות שלנו מכילות תוכן שיווקי מובהק יותר או פחות. באופן יותר בוטה, "קבוצות" בפייסבוק, התחילו להיפתח לקידום ושיווק של חברות ומוצרים. החל מקבוצת מעריצים של אומן, ועד לקבוצה של קוקה קולה. "קבוצות" בפייסבוק לא אמורות להיות מסחריות לפי "דעת המשורר". פיסבוק חיפשו אלטרנטיבה ל"קבוצות" ופתחו את ה"דפים" או "דפי מערצים" , כאשר ההצטרפות ל"דפים" הללו נעשת באמצעות ה"לייק" המפורסם. כאמור, לא ניכנס להבדלים הטכניים בין הסוגים השונים של הישוייות בפייסבוק ולאופן הקשר בין מנהל הפרופיל/קבוצה/דף מעריצים לבין המשתמשים. אך כיום, רוב הפעילות השיווקית מתרכזת ב"דפים" בפיסבוק, ובקשר בין המוצר/מותג/שירות/חברה לבין ה"מעריצים" של אותו גורם. הפעילות השיווקית מתרכזת בהבאת כמה שיותר "מעריצים" לדפים הללו וביצירת תוכן שיווקי באותם "דפים". הפרסום במערת הפרסום של פייסבוק מפנה בהרבה מקרים לדפים הללו של אותו מפרסם. רוב המאמרים על שיווק בפיסבוק יתארו כיצד לכתוב ולפרסם נוכנה "דף מעריצים" כזה, ע"מ לתמוך במטרה השיווקית של מתכן הפעילות השיווקית.
השאלה המעניינת בהתפתחות השיווק בפיסבוק היא מה אלאה? מה הצעד הבא? ולאן יתפתח השיווק בשנים הקרובות? יתכן, שפייסבוק יוציאו מערכת פרסום הדומה בתכונותיה ל Adsense של גוגל ותאפשר לבעלי אתרים השתתפות ברווחים מפרסום בדפים בפייסבוק. כמו כן, יתכן ונראה כלים פנימיים וחיצוניים לשיווק ואף מכירות ע"י המשתמשים בפייסבוק כדוגמת FriendsLeader.