חלק גדול משלל מבצעי קידום הנערכים באינטרנט, ממוקדים באתרי רשתות חברתיות שונים ובעיקר באתר רשת החברתית הגדול בעולם: אתר פייסבוק. במאמרים קודמים דנו כבר בסיבות השונות לכך, אך בקצרה: התנועה המסיבית הקיימת באתרים אלה, יכולות המיקוד והפילוח האידיאליים עבור מבצעים כגון אלה, ועוד...
השיטה המקובלת ביותר היא ליצירת תחרות באתר פייסבוק הינה עריכת תחרויות לייקים (LIKE).
מאמר זה ידון ביתרונות והחסרונות בשיטה זו הן עבור יוצר התחרות (המפרסם) והן עבור המשתתפים (הגולשים). בכדי להדגים את פופולריות הנושא, בקרב המפרסמים נציין כי באתר מבצעים והגרלות מפורסמים מידי יום כ-5 עד 10 תחרויות חדשות מעין אלה!
אך תחילה מהן תחרויות הלייקים עליהן אנו דנים? תחרויות הלייקים הן פעילות שיווקית באתר פייסבוק, בהם המפרסם יוצר זירה תחרותית בה הגולשים מתבקשים לבצע מטלה כלשהיא כגון העלאת תמונה, סרט, תגובה או כל פעילות יוזמה מצד הגולש הלוקח חלק בתחרות בהתאם להוראות והנחיות המפרסם.
המיוחד בתחרות הלייקים הוא בכך שעמידה במטלה אינה סוף המשימה עבור הגולש. בנוסף לעמידה במטלה הוא נדרש לבקש מחבריו ללחוץ על כפתור ה-LIKE הצמוד למטלה. המנצח בתחרות על פי רוב הוא זה שצבר את כמות הלחיצות הגדולות ביותר.הגולש משכנע את חבריו ללחוץ על כפתור ה-LIKE באמצעות שליחת מייל, פניה אישית , כתיבה על ה-WALL וכדומה, בקיצור הגולש מטריד את חבריו בנסיון לגייס כמה שיותר לחיצות.
היתרונות של יצירת תחרות כזו למפרסמים ברורה:
1. קלות היצירת התחרות: המפרסם אינו נדרש ליצור דבר , אין צורך באתר , בתוכן גרפי או בכל פעילות שיווקית משלימה, מעבר להכרזה ב-POST על התחרות, יתר ה"נטל" נופל על המשתתפים.
2. חבר מביא חבר: הגולשים והמשתתפים בתחרות עובדים עבור המפרסם ביצירת תנועה לקבוצה או לדף התחרות
3. מגבלות פייסבוק: במסגרת המגבלות שאתר פייסבוק מטיל על המפרסמים, יצירת תחרות לייקים היא לעיתים הדרך היחידה או הקלה ביותר ליצור סביבה שיווקית עבור המפרסם.
אך האם תחרויות לייקים טובות גם עבור המשתתפים? תלוי... שיטה זו של תחרות יוצרת יתרון תחרותי עבור גולשים להם יש מספר חברים רב בפייסבוק, שהרי ככל שיש לך יותר חברים, כך הסיכוי שילחצו לך LIKE גדול יותר.
יתרון תחרותי נוסף הוא עבור גולשים המנהלים קבוצות בפייסבוק המונים מספר רב של חברים, שהרי פרסום POST בקבוצה על בקשה ללייק עשויה לייצר מספר רב של לחיצות.
מאידך גולשים מבוגרים יותר שמדרך הטבע יש להם פחות חברים ברשת הפייסבוק, נמצאים בעמדת נחיתות בתחרויות מסוג אלה. גולשים אלה יעדיפו תחרויות מסגנון של הגרלות, או בחירת עורך ולא דווקא תחריות מסוג לייקים.