תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (תיקון), התש"ע – 2009 פורסמו ועל מנת להבין את ההגדרות שם צריך להיות מהנדס אטום או תואר שלישי בהנדסת גרעין
התקנות מסובכות וההגדרות מסובכות ובמקום לפשט את החוק לשפה שהעם יוכל להתמודד איתה, בחר המחוקק להקשות
בין ההגדרות בחוק יש את :
המחיר הממוצע של רכב
המחיר המקורי
המחיר המשוערך
המחיר המתואם לצרכן
הפרש ההתאמה
יחס המדדים
יחס השערים
מחיר הרכב לצרכן
ועוד
ומי שמצליח להתמודד עם כל התקנה הזו יקבל צל"ש
לעניינו מעניין כרגע שנת המס 2010 , שהיא דווקא פשוטה להבנה (כל התסבוכת הרשומה מעלה הינה לשנת 2011 ואילך)
מאמר זה בא להסביר כיצד לחייב בשווי רכב בשנת המס 2010 עבור רכבים שנרכשו בשנת המס 2010 (להזכירכם, רכבים שנרכשו לפני 2010 ממשיכים להיות מחויבים לפי שיטת הקבוצות).
המחיר הקובע את הנוסחה הינו מחיר הרכב לצרכן ביום רישומו לראשונה או ב 1 בינואר לפי המאוחר, להלן "המחיר המקורי"
רכבים שנרכשו בשנת 2010 מתחלקים ל 2 קבוצות
- רכבים שהמחיר המקורי שלהם אינו עולה על 130,000 ש"ח , שווי השימוש יהיה 2.04% מהמחיר
- רכבים שהמחיר המקורי שלהם עולה על 130,000 ש"ח, שווי השימוש יהיה 2.48%
רכבים שצויין ברישיון הרכב – רכב משולב מנוע (hybrid) השווי שלהם יהיה השווי האמור לעיל בניכוי 520 ש"ח. (בחוק כתוב 500 ש"ח אך רשות המיסים הוציאה הבהרה ושם מעודכן הסכום ל 520 ש"ח)
לא ברור מה קורה עם רכב שהמחיר שלו הוא בדיוק 130,000 ש"ח , רכב כזה (אם קיים) נופל בין הקבוצות ולמעשה לא חייב בשווי
מעניין מי יתעורר קודם , יבואן שיקבע את המחיר הזה כמחיר הרכב, או רשות המיסים שתרוץ ותתקן את החוק.
אגב, רכב מודל 2010 שנקנה כרכב יד שניה (לא חדש) , על פי התקנות, השווי יחשב כנגזר ממחיר רכב חדש ולא מהמחיר בו הוא נקנה (מן הסתם למניעת מניפולציות)
רשות המסים מפרסמת את המחיר לצרכן ואת סכומי שווי השימוש לדגם, באתר רשות המסים באינטרנט, להרחבה ניתן לפנות לאתר רואי חשבון
רו"ח וורסל ליאור הינו שותף במשרד רו"ח וורסל את וורסל המנהלים את פורום רואי חשבון הותיק ביותר באינטרנט (פורום רואי חשבון של נענע) , כתב מספר מאמרים בעיתון גלובס, מרצה בקורסים של מט"י , ובעל אתרנטרנט המכיל מידע עצום לבעלי עסקים http://www.worcel.co.il
>