תרפיה באמנות והפרעות קשב וריכוז
המאמר עוסק בעקרונות התרפיה באמנות במטופלים בעלי הפרעת קשב וריכוז. המאמר מתחלק לשני חלקים. בחלק הראשון סקירה קצרה על הפרעות הקשב והריכוז ובחלק השני ינתן הסבר על חשיבות הטיפול הרגשי באמצעות התרפיה באמנות.
חלק א: מדריך קצר להבנת הפרעות הקשב והריכוז
המיתוסים הנפוצים בציבור:
• ליקויי קשב הנם תירוץ להתנהגות רעה.
• ליקויי קשב מאובחנים בכמות רבה מדי ולכן ילדים מקבלים ריטלין ללא צורך.
• ליקויי קשב אופייניים לבנים בלבד.
• ליקויי קשב הנה בעיה פשוטה אך מתייחסים אליה ברצינות רבה מדי.
• ליקויי קשב נגרמים בגלל הורים גרועים או מורים גרועים בגלל המתירנות בדפוסים חברתיים.
• ילדים עם ליקויי קשב סתם מתפנקים הם יכולים להשתדל יותר.
• ההפרעה של ליקויי הקשב תעבור מאליה בגיל ההתבגרות.
• הטיפול התרופתי בהפרעה מסוכן מאד כמו סמים מעוררים.
• בהפרעת קשב הטיפול התרופתי מספיק .
העובדות הנכונות
הפרעת הקשב והריכוז מתוארת בספרות הרפואית מזה כמאה שנים(1902 )בידי רופא הילדים ג'ורג' סטיל אך הוא התייחס אליה כהפרעה מוסרית ולא רפואית.
• ההפרעה פוגעת ב 6% מהאוכלוסייה אך בפועל מטופלים 2% בלבד.
• רבים מהלוקים בהפרעת קשב וריכוז אינם היפראקטיביים ובקבוצה זו מטפלים פחות כיון שהם שקטים יותר.
• הפרעת קשב וריכוז הנה בעיה חברתית והרי מספר נתונים סטטיסטיים להבנת הבעיה 35% מהילדים אינם מסיימים לימודים תיכונים.25% נשארים כתה לפחות פעם אחת. 52% מבני הנוער מתמכרים לסמים או אלכוהול. 19% מעשנים סיגריות בהשוואה ל- 10% באוכלוסייה הכללית.43% מקרב הבנים נעצרים על פשעים לפני גיל 16. 50% מהאסירים נתגלו כלוקים בהפרעות קשב וריכוז ואפילו נמצא במספר מחקרים הטוענים שנתגלו 75% . 75% מליקויי הקשב מדווחים על בעיות בין אישיות והם מעורבים ביותר תאונות דרכים, מקבלים יותר דוחות ומאבדים את רשיון הנהיגה וגם מגיעים יותר לחדרי המיון עקב חבלות. בקרב הורי הילדים עם הפרעות קשב נצפו אחוזים גבוהים פי 3 של גירושים לעומת משפחות אחרות.
• התופעות שנזכרו לעיל נחקרו ברב הארצות ונתקבלו תוצאות דומות.
• הפרעת הקשב והריכוז הנה בעיקרה גנטית אך מערכת חינוכית בלתי מותאמת או מערכת הורית בלתי תומכת יכולים להחמיר את ההפרעה.
• ככל שילדים עם הפרעות קשב מנסים להתאמץ הם נכשלים יותר כיוון שהמוח שלהם אינו מותאם לכך וננעל וניתן לראות עדויות לכך בבצילומי המוח.
• ילדים בלתי מטופלים יגררו כל חייהם את הבעייתיות בהפרעה כמו כן פגיעות רגשיות קשות בהם ובסביבתם.
• התרופות בהם משתמשים היום הנן בטוחות למדי וקיים מגוון המאפשר התאמה לכל ילד.
• הטיפול התרופתי אינו מספיק ויש צורך בשילוב של גישה טיפולית כוללת.
מהן אם כן הפגיעות המוחיות בהפרעת הקשב והריכוז?
• פגיעה בקליפת המוח הפרה-פרונטלית חלק זה אחראי במוח על יכולת ריכוז, שיפוט, ארגון, תכנון ושליטה על דחפים.
• פגיעה בanterior cingulate gyrus- "תיבת ההילוכים" של המוח.
• פגיעה באונות הטמפורליות בהן מאוחסנים הזיכרון והניסיון.
• פגיעה בגרעינים הבאזליים המספקים את הנוירוטרנסמיטור דופאמין המניע את קליפת המוח הפרה פרונטלית ואת המערכת הלימבית העמוקה שהינה מרכז השליטה המוחי על מצבי הרוח.
סוגי הפרעת ליקויי הקשב והריכוז
בעבר נהגו להתייחס לשני סוגי הפרעה: הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות ועם היפראקטיביות. כיום ניתן להבחין בששה סוגים של הפרעות קשב וריכוז(עפ"י הקלסיפיקציה של ד"ר דניאל אמן).
1.הפרעת קשב מהסוג הקלסי: חוסר ריכוז, פיזור, חוסר ארגון, היפראקטיביות, חוסר מנוחה ואימפולסיביות.
2.הפרעת קשב: חוסר ריכוז, איטיות, מוטיבציה נמוכה, לעיתים נתפסים כאסטרונאוטים, חולמים בהקיץ ו"עצלנים".
3.הפרעת קשב של מיקוד יתר: קושי בהסטת תשומת הלב, תקיעות בלולאות של מחשבה או התנהגות שלילית, אובססיביות, דאגה תמידית, חוסר גמישות, התנהגות ווכחנית וסרבנות מרובה.
4.הפרעת קשב של האונה הטמפורלית: חוסר ריכוז, עצבנות, תוקפנות, מחשבות אפלות ומצבי רוח, בלתי יציבים ואימפולסיביים בצורה חמורה.
5.הפרעת קשב לימבית: חוסר ריכוז, דיכאון קליני קל, חשיבה שלילית, רמת אנרגיה נמוכה, חוסר תקווה ודימוי עצמי נמוך ביותר.
6.מעגל האש: חוסר ריכוז, הסחת דעת באופן קיצוני, כעסים, עצבנות, רגישות יתר לגבי הסביבה, דיבור כפייתי, סרבנות ושינויים מחזוריים במצבי הרוח.
לסיכום הבנת דפוסי הפרעות הקשב חשובה ביותר לבניית תוכנית טיפולית מתאימה כאשר אבחון הדפוס נעשה לפי תצפיות, מילוי שאלונים וסריקות מוח אם ניתן.
הרפז רותי מ.א בחינוך מיוחד וייעוץ,תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית ,טיפול פרטני משפחתי וזוגי.טיפול בבעיות קשב וריכוז,במצבי אבל אובדן ושכול(טאנטולוגיה
) ומוסמכת בטיפול בגרייה רב חושית מבוקרת(סנוזלן).
לקריאת מאמרים נוספים באתר שלי: www.hebpsy.net/ruthharpaz