ליקויים בתהליכי העיבוד והוויסות של הגרויים השונים המציפים אותנו מאפיינים ילדים עם עיכובים התפתחותיים; ליקויי למידה, פיגור שכלי, שיתוק מוחין, ו -קשיי תקשורת למיניהם.
בתהליך הטיפול בתרפיה באמנות משתתף המטופל עפ"י הגישה הפנומנולוגית ומפעיל יכולת בחירה של חומרים ומגע. המטפל אינו שופט את המטופל לגבי בחירותיו(רוג'רס) ומאפשר שליטה מסוימת של המטופל בתהליך לפי צרכיו. השימוש בחומרים בתרפיה באמנות כולל פעילות אקטיבית ופעילות פסיבית. הפעילות האקטיבית של החושים באה לידי ביטוי בשימוש בחושים: חוש המגע, מישוש ונגיעה בחומרים הכוללים חימר, פלסטלינה, דבק, צבע ובדיקת המרקם: גס, חלק, מחוספס, משחתי ,נוזלי, חלקלק, דביק, נעים, מגרד או צורב(להרחבה הרפז, 2006).
חוש הריח- הרחת החומרים, ריח נעים, דוחה, חריף, מתקתק.
חוש הראיה -ראיה ובחירת חומרים, צבעוניות, מונוכרומטיות(צבע אחד)ושימוש במישוש במקרה של קושי בראיה.
חוש הטעם- באם משתמשים בחומרים אכילים (ישנם ילדים המכניסים לפה כל דבר).
חוש השמיעה-רשרוש, רעש צורם, חורק, אין רעש.
הפעילות הפסיבית חוויתית בעיקרה -השהייה בחדר הטיפול מזמנת מפגש עם ריחות, צבעים וצלילים.
בנוסף קיימת אפשרות של טיפול מבחינה אקטיבית ופסיבית בחדר מיוחד הכולל מרכיבים של גרייה רב חושית. החדר נקרא סנוזלן Snuzlen בהולנדית ומורכב משתי מילים אשר משמעותן -לנמנם כאשר הנמנום מוגדר כפעילות פסיבית ווההרחה כפעילות אקטיבית.
טיפול בגרייה רב חושית מבוקרת בחדר ה"סנוזלן" מבוסס על התיאוריה הגורסת כי ניתן לטפל בהתנהגות שאינה הסתגלותית אצל ילדים עם עיכובים התפתחותיים, על ידי כך שהמטפל בחדר יעצים, יפחית, או יסיר את הגירויים אליהם נחשפים הילדים.שיטת ה"סנוזלן" פועל על ידי מתן גירויים נשלטים למטופל תוך כדי התאמת הסביבה לצרכיו ורצונותיו של המטופל, כל זאת על מנת לספק לו את הגירויים החושיים אשר עקב מגבלותיו קשה לו לחוש בהם במידה בה היה רוצה.
ב"סנוזלן" אנו משתמשים בסביבה מבוקרת ובאביזרים שונים על מנת ליצור מגוון של גירויים למטופלים, ולעורר אותם לחקור את סביבתם.
לסיכום המטפל באמנות בעל הכשרה בטיפול בסנוזלן והכרות עם התיאוריה על הפרעות בעיבוד וויסות חושי ותחושתי יכול להשתמש בטכניקת הגרייה המבוקרת בטיפול תוך בקרה על הגרייה וויסותה בכדי למנוע הצפה של המטופל בגרייה בלתי מתואמת ולאפשר עבודה רגשית בתוך מרחב מכיל ומוגן המבוסס על עקרונות טיפוליים מתחום הפסיכותרפיה וההבנת הקשיים בוויסות התחושתי.
רותי הרפז מ.א בחינוך מיוחד וייעוץ,תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית. טיפול פרטני ,משפחתי וזוגי. טיפול בקשיי קשב וריכוז, במצבי אבל, אובדן ושכול(טאנטולוגיה)ומוסמכת בטיפול בגרייה רב חושית מבוקרת(סנוזלן).
לקריאת מאמרים נוספים באתר שלי: www.hebpsy.net/ruthharpaz