בשנים האחרונות חלה עליה במודעות של חברות וארגונים רבים בצורך בתוכנות לניהול מסמכים.
קיימות תוכנות רבות שנותנות מענה לצרכים הבסיסיים של ניהול מסמכים. תוכנות אלה נותנות בדרך כלל מענה מספק
לעסקים קטנים וכיום אף למשתמשים ביתיים.
תוכנות ניהול מסמכים מתקדמות יותר מספקות יכולות נוספות כגון ניהול גירסאות, מידור לפי הרשאות ועוד.
ובקצה הפירמידה של תוכנות אלה , ישנן תוכנות שנותנות מענה לניהול תהליכים עסקיים. בארגונים וחברות הבינוניים והגדולים בעיקר,
המסמכים הם חלק מתהליכים עסקיים ותהליכים עסקיים הם חלק מהמסמכים. כלומר, מסמכים נוצרים מתוך תהליכים עסקיים, ויוצרים
בעצמם שלבים בתהליכים אלה. ובנוסף מהווים חלק מהתהליך.
לדוגמה, קליטת מסמך בארגון אינה פעולה פשוטה אלא תהליך שלם שעשוי לכלול עריכה, הגהה, סבב חתימות ואישורים וכו'.
ובתוך התהליך עשויים להיווצר מסמכים חדשים וגירסאות מסמכים חדשות שנוצרו משלבי התהליך.
טיפול משולב בשני נושאים אלה מייעל את עבודת הארגון ומשפר את ביצועיו.
אילן טפלר