664פיק דאם-צ'יקובסקי-האופרה664 צילומים-האופרה האופרה הישראלית מציגה את האופרה "פיק דאם" מאת צ'יקובסקי. זאת אופרה נפלאה אך כמעט ולא מוצגת במערב המעדיף להציג את יבגני אונגין שלו. שתי האופרות נכתבו עפ'י יצירות של פושקין. הליבירת לפיק דאם נכתב ע'י צ'יקובסקי ואחיו מודסט עפ'י נובלה קצרצרה כאשר הם הכניסו בליברית שינויים רבים כולל סוף אחר שבאופרה מסתיים בצורה טראגית ביותר.באופרה תפקיד חשוב גם לגורל. גם כאן יש את המשולש הניצחי המופיע ברוב האופרות הידועות. זהו סיפור אהבה טראגי בין הרמן הקצין לבין ליזה מהאצולה הרוסית העומדת להתחתן עם הנסיך-ילצקי. ליזה צריכה לבחור בין האושר לעושר ובנוסף מתברר לה שהרמן מעונין בה רק כקלפן ולא כמאהב עם מטרה אחת כדי שיוכל באמצעותה לגלות סודם של שלושה קלפים מנצחים הידוע רק לסבתה ובאמצעותם להתעשר. ההפקה היא הפקה מקורית של האופרה הלאומית של ורשה. הבמאי הוא הפולני מריוש טרלינסקי שכבר ראינו בימוי שלו בארץ. טרלינסקי לא הגדיר את זמן העלילה אם כי הוא שמר על אופי ההפקה ואין לראות בה הפקה מודרנית. הבימוי שלו בהחלט מענין, מלא המצאות ואירועים.הוא משתמש בתפאורה המורכבת מסרטי וידאו הנוטעים עוצמה מסויימת להפקה.יש סצינות נהדרות כגון תחילת המערכה השניה,סצינת הסערה,סצינת הגשר,סצינת הריקודים,סצינת הסיום המקסימה וכו'. למרות כל זאת נראה לי שהוא הגזים עם הקדרות,הרצינות,האפלה של חלקים שונים של הבמה. כמעט ולא זכינו לראות במה מוארת כולה אלא רק אור זרקור על הנפשות הפועלות באותו הרגע על הבמה. אמנם יש כאן אלמנט של חושך ואור -טוב ורע אך האלמנט הזה נוצל לדעתי יתר על המידה. מנצחת על התזמורת האופרה-תזמורת סימפונית רשל"צ היתה קרי-לין וילסון.היא הובילה אותה היטב ,ליוותה את הזמרים בנאמנות ובתנועות עדינות ,מהוגנות, במרץ ותנופה אך הרבתה ,לדעתי,בחלקים רבים של הנגינה בעוצמת התזמורת. מקהלת האופרה בניצוחו של ישי שטקלר היתה טובה מאוד,להוציא,קטעים קצרצרים שבגלל אקוסטיקה ,כנראה, היא לא נשמעה היטב. מעצבי התפאורה בוריס קודליקה והתלבושות מגדלנה טסלווסקה עשו עבודה יפה ויחד עם מעצבת התאורה פליס רוס יצרו סצינות נהדרות ומרשימות מאוד מבחינת היופי. לא הצלחתי להבין את התפאורה במערכה השלישית דהינו משמעות שקופית הרנטגן וכוונתה.הבנת נפש האדם וחדירה לתוכה?סצינת הסיום המבוך-המשפך בצבע הירוק והעשן היתה מלאכת מחשבת מקסימה.פירוטכניקה,אורות,צבע,עשן ומוסיקה.סיום נהדר. הכוריאוגרף היה אמיל וסולבסקי. האפקט של לראות את הרוקדים מרחוק רק ברבע מהבמה כאשר הרוחב של שאר חלקי הבמה מכוסה במסכים שחורים יפה אך לו היו רוקדים באמצע הבמה והמסכים משני הצדדדים, היו מתחשבים גם ביושבי הצד הימני קיצוני באופרה שהיו רואים גם הם את הרוקדים. המוסיקה של ציקובסקי מקסימה,טראגית,מלודית,חזקה,רצינית,נוגעת ללב,דרמטית ומבשרת רעות,גורל אכזר.נבואה שמתגשמת וסוף הטראגי. בדרך כלל האופרה משתדלת לאזן את טיב הזמרים בשני הקסטים. שמעתי את ויקטור לוטסיוק כהרמן.יש לו קול מאוד נעים, חזק, שר ומשחק יפה.יש לו בעיות מסוימות בגבהים אך נהנתי מאוד מזמרתו. קז'ישטוף בנדרק ששר בקסט השני מורגשת רעידה בקול שלו. הקול חלש,לא נקי ולעתים קרובות התזמורת כיסתה אותו והוא לא נשמע כלל. ליזה-אירה ברטמן היתה מעולה הן בזמרה עם קול מאוד יפה ונעים והן במשחק. היא שיחקה ברגש,בחום ובבוז לפי המצב. תענוג היה לשמעה. נטליה אושאקובה לא הצטינה לא בזמרה ולא במשחק. תפקיד טומסקי בוצע ע"י ולדימיר בראון וקוסטס סמורגינאס. שניהם היו טובים מאוד אם כי אני העדפתי הפעם את סמורגינאס שהיתה בו יותר רוח עליזה,שובבות,קול מקסים ומשחק טוב הרוזנת היתה אניה סיליה בעלת הרקורד המרשים בעבר .יש לה את ההופעה הדרושה לרוזנת.היא הצטיינה הפעם במשחקה האצילי,מלכותי, מלא ההוד וההדר. התרשמתי במיוחד מקולו הנהדר של ילצקי-ולדימיר פטרוב.יש לו קול יפה מאוד,חזק חם וחלק. היה לי חבל שתפקידו היה קטן כל כך. לראות או לא לראות:מוסיקה נפלאה,סצינות רבות מבויימות בצורה מרשימה ומענינת,קולות טובים. נכתב על ידי - elybikoret-אלי ליאון, 28/6/2010 11:17 הנכם מוזמנים להכנס לאתרי שפתחתי ב1.6.10 ובו ריכוז של כל הביקורות מתאריך זה ועוד דברים רבים אחרים-הכתובת-elybikoret.022.co.il