קצת היסטוריה
בפתיחת המאה ה17(1600-1699 לספירה) היה ניתן כבר למצוא את המוניות הראשונות,היו אלה כרכרות הסוסים בפריז ובלונדון שבהמשך התפתחו כמעט לכל מקום בגלובוס,המונית הפכה לאמצעי קל ונוח גם לנוסעים וגם לבעל המונית(כרכרות הסוסים דאז).
כעבור כ-200 שנה הומצאה מכונית המונעות ע"י סוללות חשמל,הצלחה קצרה מאוד במוקדים בניו-יורק,פריז ולונדון,אך לקראת סוף המאה ה-19 כבר התקדמה הטכנולוגיה ויצאה לאוויר העולם המונית הבאה בסדרה, המונעת על גז וצוידה במונה,כל זאת בשנת 1897,כעבור 10 שנים הופצה המונית בפריז לונדון וניו-יורק.מקור הצבע הצהוב במוניות הוא באיש העסקים הארי אלן צבע את המוניות שלו בצבע צהוב,זאת לאחר שגילה שהצבע הצהוב הוא הצבא הבולט ביותר ממרחק וכך קל לזהותו.צבע שהתפשט למוניות בכל העולם.
בסוף שנות ה-40 של המאה ה-20 הוכנס לשימוש ה"ווקי טוקי" שהוא רדיו דו כיווני.אפשרות זו יצרה מגוון רחב של אפשרויות חדשות לתחנות המוניות אשר יכלו לתאם בינם לבין עצמם נוסעים,מיקומים עמוסים ולקוחות פוטנציאליים.
במדינות מודרניות באירופה השימוש במוניות הוא לרוב במכוניות נוחות ובטיחותיות באופן מיוחד כגון מוניות תוצרת חברת מרצדס הגרמנית. שירותי לימוזינה פועלים באופן דומה לשירותי מונית, באותו שוק ומתחרה במוניות עם מחירים גבוהים יותר ורכבים יוקרתיים הרבה יותר.מה שהרים את הרף ויצר סטנדרט חדש לחלוטין בשוק.
במדינות רבות קיימים חוקים ותקנות בנוגע לסימון מוניות. תקנות אלו קובעות בדרך כלל את צבע המונית, מספר לוחית הזיהוי, פרסום וכדומה.
בישראל פועלות המוניות ב-2 צורות עיקריות,ספיישל ושירות:
מונית ספיישל - שכירת מונית לשירות מיעד מסוים ליעד קבוע מראש עפ"י תשלום של מונה או תשלום קבוע מראש הנסגר בין בעל המונית לנוסע השוכר את שירותיו.
מונית שירות - מונית המתפקדת כאוטובוס זעיר ועוברת בין תחנות קבועות מראש,לעיתים עוצרת בתחנות שאינן תחנות אוטובוס וכאשר היא עמוסה,אינה עוצרת בתחנות וממשיכה בנסיעה רציפה עד וכאשר יתפנה מקום.
בישראל הממשלה החליטה להנהיג מדיניות שבה העדפה היא לאוטובוסים ולא למוניות זאת ע"י הגבלה של שירותי המוניות באמצעות מחירים בפיקוח ממשלתי ורישוי.בירושלים קיימת הגבלה על נהגי מוניות השירות.
תעריפי מוניות
משרד התחבורה בישראל מפרסם מדיי פעם תקנות חדשות לגבי תעריפי הנסיעות במוניות.התקנות נועדו להגן הן על הלקוח והן על נותן השירות במונית.
התקנה אומרת שקיים מחיר התחלתי לכל נסיעה והוא 11.1 ש"ח בכל חלקי הארץ למעט אילת בה המחיר הוא 9.5 ש"ח.כל פעימה נוספת במונה עולה 0.30 ש"ח(30 אגורות).עבור כל מזוודה רשאי בעל המונית לדרוש 3.60 ש"ח כמו גם תוספת של 4.30 ש"ח בעקבות ההזמנה הטלפונית.אם ישנם יותר מ-2 נוסעים במונית רשאי נהג המונית לבקש 4 ש"ח על כל נוסע נוסף מעל גיל 5. נסיעה בכביש אגרה תחייב אתכם לשלם לבעל המונית 13.60 ש"ח.
המאמר נכתב על-ידי מערכת האתר www.taxi1.co.il - הכולל את מחירון המוניות הנוח ביותר.
באתר תוכל גם למצוא רשימה של מוניות ת"א .