קיימים עקרונות חינוכיים ברורים ובהירים. התיאוריה המנהיגותית נלמדת ויש בה תהליכים חשובים ביותר – כדי להצליח ולהשפיע על מורים וכמובן על תלמידים כדי להגיע לפסגה במיגוון תחומים בהם כל תלמיד יכול ומסוגל.
הרב קמחי בהרצאתו בפורום הקורס להכשרת מנהלים במכללת ירושלים הבהיר לנו כי אף כי התיאוריה המנהיגותית איתנה ומעולה יש לכל מוסד "מותג" משלו כדי להצליח.
בבית ספרו באפרת, האוכלוסייה מגוונת, יש בעלי פוטנציאל נמוך, בינוני ומעולה. כאשר מודעים היטב למצב הסוציו- אוקונומי המוסדי ומוצאים ה"כלים" הנכונים והאיכותיים כדי לעצב כל תלמיד בראש הפסגה, לפתח כל אחד בהתאם ליכולתו, לטפח כישוריו הטמונים של כל תלמיד, וכל זאת בדרך ייחודית משלו – של המנהל המנהיג וצוות המורים – ניתן ואפשר להעפיל מעלה מעלה כל הזמן ולכבוש פסגות ללא סוף.
המותג שהוביל אותו להצלחה במשך 13 שנות ניהול באפרת הוא
"אורות יהודה – ישיבה שהיא בית".
מתחילת הדרך היו ההורים שותפים לבית אורות יהודה. קיים קשר חם עימם, טיפוח יחס אישי חם ואוהד מהווה מוקד בהצלחה.
כאשר מורה מעניק לכל תלמיד יחס אישי, הרי התלמידים "מחקים" את המורים והיחס האישי קיים גם בין התלמידים.
כך בדרך זו מטפחים את המצוינים המגיעים להישגים מדהימים. אך הם התלמידים מסייעים אחד לשני. כך מטמיעים את הנתינה והעזרה לאחר. הטובים עוזרים לחלשים וכן כיתות גבוהות מסייעות לכיתות נמוכות יותר. מטפלים היטב בטובים והמה יודעים כי עליהם לעזור לחבריהם.
ייחודיותו של ביה"ס מאופיין כאמור במותג בי"ס שהוא בית, בגיבוש צוות בעמל שיתופי של חדר המורים. קיום ישיבה שבועית קבועה בת שעתיים של צוות המורים, היועצת והרמי"ם.
צוות מגובש העמל עפ"י עקרונות משותפים ויעילים יעפיל לראש הפסגה.
התלמידים אוהבים צוות שאוהב אותם. בביה"ס קיימת גמישות מדהימה וחשובה.
המטרות ברורות מאוד לכל המורים. הם מבוססים על אידיאולוגיה, אך משולבים בעשיה- הלכה למעשה.
הסינתזה מילת מפתח בהצלחה המוסדית.
סינתזה בין תורה וארץ
תורה ומדע
תורה ודרך ארץ
שילוב עדות
חסידים ומתנגדים
ותמיד תמיד בודקים עצמם לאורך זמן. כ-85% מהבוגרים פונים לישיבות הסדר והשאר למכינות, לישיבות גבוהות ולסדיר.
מכינים התלמידים ללימוד תורה, לצבא, לנישואין ולאוניברסיטה. והכל מתוך התמודדות עם פיתויים. עולמנו עולם של בחירה חופשית אך כאשר המטרות ברורות, התוצאות חיוביות ומתאימות לאוכלוסיית היעד, הרי ההצלחה נפלאה.
המנהל הדגיש כי בביה"ס נמצאים תלמידים עולים רבים מאוד.
הישיבה מבצעת פעילויות חברתיות מעולות המגבשים התלמידים לאהבת אדם. מקיימים ערבי שירה המוסיפים שמחה ומפתחים כשורי כל תלמיד. מבצעים המון המון טיולים – כך הם יוצרים חיי חברה נפלאים ומדהימים, הטיול מטמיע בהם - אחד – אהבת הארץ.
הפעילויות החוץ לימודיות נחשבות כחלק מהותי בתהליך הלמידה, בפעולות אלה שותפים כל המורים המקנים לתלמידים חשיבות ערכי השירה והטיולים, שכל אלה מוסיפים חדווה, אהבה והכל מתוך חוויה המוסיפה שמחה ואושר.
תחילתו של יום בשעה 7:10 בו לומדים הלכה לפני התפילה ואז ארוחת בוקר. משעה 9:00 עד 10:30 למידה בדרך עיון, לומדים כל כיתה לחוד אך המון המון בלמידה משותפת של כיתות ט'-י'.
מקיימים בביה"ס המון רעיונות "בחירה", כל תלמיד יכול לבחור, ליוזמת הבחירה יש תהליך חשיבה.
למוסד קיים קשר הדוק מאוד עם הבוגרים, המגיעים ללמוד מידי פעם בישיבה.
כלי מהותי וחשוב מאוד בהצלחה ובאושרם של התלמידים מהווה "הפירגון", "המחמאות", "העידוד",
בדרך זו התלמידים רוכשים מוטיבציה ורצון עז להתקדם, לרכוש יידע וחכמה ולהתגבר גם על קשיים בלמידה.
המוסד החינוכי מעודד מאוד את תנועות הנוער ומשלבים אותם בעשיות בביה"ס.
המנהל ביקר בתחילת דרכו בהמון ישיבות, בהם שאל המנהלים – מהי הצלחתכם? וכן ממה נכשלתם?
מותר, רצוי וראוי ללמוד אחד מן השני מהצלחותיהם של אחרים ולהתמקד מגורמי הכישלונות. בזמנו רבים מהם הדגישו שהם נלחמו בתנועות הנוער, כיום רובם ככולם בקשר הדוק מאוד עימם.
הישיבה מרבה מאוד בפעילויות "התנדבות" המחדירה בכל תלמיד רצון להתקדם, להתפתח ולמצות היכולת האישית אך הכל מתוך אהבת החברים, הנתינה והסיוע לאחר.
הישיבה המכילה כאמור אוכלוסייה מגוונת מיישובים שונים שמסביב לאפרת שהרי רק 50% מהילדים הם תושבי אפרת, מדגישה מאוד בתהליכי הלמידה והחינוך החברתי את הליכוד והאחדות של התלמידים. ייחודיות ואחדות מילות מפתח בהצלחה החינוכית במוסד בו האוכלוסייה מגוונת.
קלטנו כולנו כי המנהל אוהב את מקום עבודתו, כי כל נימי נפשו מעוגנים בעמלו החינוכי המעולה ובעיקר בתהליכי השינוי והחדשנות הנעשים בדרך של שותפות ההורים והמורים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.