כבר מהרגע הראשון, שאנחנו מגיחים לאוויר העולם, מלמדים אותנו להתבלבל בין אוכל ובין אהבה. שלבי היניקה וההזנה מהווים סמל לכך שאנו נאהבים, רצויים ומוזנים פיזית ורגשית. האכילה נגרמת לעיתים רבות כתוצאה מדחפים רגשיים, הבאים לידי ביטוי בכמות המזון שאנו צורכים ובאיכותו. החברה בימינו סובבת סביב האוכל.מחקרים מצאו קשר בין מאפיינים משפחתיים לבין שכיחות גבוהה של הפרעות אכילה ועיסוק רב בדיאטות. כמו כן, המאפיינים התרבותיים של החברה המערבית, מעודדים יופי אידיאלי המבוטא ברזון, שמתנוסס בגאון בכלי התקשורת, גורמים למתח רב בתפיסת החיצוניות ולקונפליקט בין מאפייני הרגש והגוף ולעיתים קרובות לאיבוד ה"אני". בעיקר נפוצות הפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער, שההשפעות והלחצים החברתיים והסביבתיים משפיעים עליהם ביותר. רבים מהסובלים מהפרעות אכילה אינם מודעים לכך, שההרגלים שהם סיגלו לעצמם, בעיקר סביב נושא התזונה, לקויים ועלולים לפגוע משמעותית בבריאותם, בטווח הקצר והארוך.אז איך ניתן לזהות הפרעות אכילה בקרב בני הנוער וכיצד ניתן לטפל בהם? להלן מספר טיפים שיסייעו להורים.על ההורים להיות עירניים ולראות האם קיימת בקרב ילדיהם התנהגות כפייתית ועיסוק אובססיבי במשקל הגוף ובמידותיו. האם הם מבצעים שקילה חוזרת ונשנית, נמנים ממזון, מבצעים דיאטות קיצוניות, משתמשים בחומרים משלשלים, משתנים ומרזים. עליהם לשים לב להתקפי זלילה בקרב הילדים, שינוי חד במראה גופם, לשינויים קיצוניים במצב הרוח ועוד.על ההורים להיות ערים לסימני האזהרה ולהתייעץ בהתאם עם אנשי מקצוע. ברמה המקצועית ייתכן וידרשו טיפולים בכמה רמות. ביניהן, טיפול פסיכולוגי, המתרכז בהפרעות אישיותיות, בתפיסת הדימוי העצמי, תפיסת גוף, התמודדות עם מצבי לחץ, חרדה ודכאון, התמודדות חברתית וכדומה. כמו כן, מומלץ להיעזר בייעוץ פסיכולוגי משפחתי, שבו יוקנו להורים ולבני המשפחה כלים להתמודדות ביחס להפרעה אצל ילדם. כמו כן, חשוב לשלב טיפול רפואי, שיביא לשיפור מצב גופני, אבחון חסרים תזונתיים וטיפול בסיבוכים קיימים. לא פחות חשוב, הוא הענקת טיפול תזונתי, לליווי והענקת הרגלי אכילה נכונים.מעבר לכך, ואולי עוד לפני כן, ברמת התא המשפחתי, על ההורים להיות אקטיביים ולסייע לילדיהם למנוע התפתחותה של הפרעה נפשית ולהתמודד עם הפרעה קיימת. להלן מספר המלצות ליישום:
• § להעניק תמיכה, לתת חיזוק חיובי ולפתח מסרים חלופיים לתרבות הרזון המשתקפת מהמדיה. זאת תוך מתן חינוך להערכה עצמית שאינה תלויה בהופעה ובמראה החיצוני.
• § להתייחס למסרים העולים מכלי התקשורת, לתת להם הקשר והקניית כלים להתייחסות בריאה אליהם.
• § להקנות ולהטמיע הרגלי אכילה נכונים ומאוזנים, פעילות גופנית סדירה וקיום אורח חיים בריא, החל מילדות.
• § לשוחח, לשתף ולהעניק יכולות להתמודד עם משברים רגשיים המופיעים בגיל ההתבגרות.
• § לשמור על האכילה כחוויה נעימה.
• § בזמן הארוחה הימנעו מכל פעילות אחרת, כמו צפייה בטלוויזיה או קריאת עיתון והקנו הרגלים שבהם יש מקום אחד קבוע שבו נהוג לאכול כמו מטבח או פינת אוכל.
• § שימרו על סוג המזון שהינכם מכניסים הביתה.
המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C. לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/