לאחרונה התרחב השימוש במילה מיתוג. אז מה זה בעצם מיתוג ומדוע הוא זוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת.
המילה מיתוג היא למעשה שילוב של שתי מילים מוצר ותג.
הרעיון הוא לקחת מוצר ולבדל אותו מן המתחרים, לתייג אותו כמיוחד, כלומר יש מוצרים ותחליפים אחרים אבל אתם רוצים דווקא אותו.
דוגמאות:
- יש מכוניות אבל אתם רוצים מרצדס.
- יש ג'ינסים אבל אתם רוצים ליוויס.
- יש קולה אבל אתם רוצים קוקה קולה.
כששאלו את אל ריס (מומחה אמריקאי בתחום השיווק) מהי בניית מותג? הוא אמר שמבחינה עסקית זה מאד דומה לצריבת סמל על בהמות בחווה, כשהרעיון הוא ליצור הבדל בין הפרה שלכם לבין כל יתר הבהמות בשדה, גם אם הן נראות כמעט אותו הדבר.
אז מה בכל זאת השתנה בשנים האחרונות?
כשהאינטרנט החל להיכנס כמעט לכל בית בארה"ב באמצע שנות ה90 אמר אז טום פיטרס (מומחה שיווק אמריקאי) שאנו צריכים לבנות מותג שהוא בעצם אנחנו- מיתוג אישי (PERSONAL BRANDING). זו הייתה הפעם הראשונה שנעשה שימוש בביטוי מיתוג אישי.
הרבה אנשים הרימו גבה למשמע דבריו של טום פיטרס.
איך יכול אדם פרטי להפוך למותג הם שאלו?
יש חברות גדולות שירקו דם בשביל למתג את עצמן ולהגיע להיכן שהגיעו הם הוסיפו וטענו.
אבל טום פיטרס לא טעה. אז אמנם היה קשה לראות את זה כיוון שהאינטרנט עבד בחיוג (DIAL UP) וחייבו אותנו לפי דקות שיחה למי שזוכר והוא גם היה איטי מאד, אז עוד לא היה גוגל וגם על פייסבוק אף אחד עוד לא שמע.
לא עברו 10 שנים והמהפכה החלה, אותה מהפכה שמאפשרת לכל אחד להפוך למותג. האינטרנט התפתח בצורה מדהימה. גוגל נולד, יוטיוב, רשתות חברתיות ועוד כל מיני עזרים שהפכו את האינטרנט לפלטפורמה יוצאת מן הכלל שמאפשרת לכל אחד ליצור עבורו מיתוג אישי.
אני זוכר כשנחשפתי לזה לראשונה ב2007 כששהיתי בארה"ב לא יכולתי לעצום עין, האדרנלין הציף אותי ולא יכולתי להפסיק ולחשוב על הפוטנציאל האדיר הטמון ביכולת השיווק והמיתוג באינטרנט.
היום כל אחד ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק יכול להפוך את עצמו למותג בזמן מאד קצר יחסית ובעלויות זניחות. האינטרנט מציע לנו כלים מדהימים כגון: בלוגים, רשתות חברתיות, וידאו ועוד הרבה מאד כלים שישמשו אותנו למיתוג אישי באינטרנט.
לכל מי שעדיין לא התחיל, האינטרנט מוצף בהמון מידע על איך ליצור עבורנו מיתוג אישי.
שיהיה בהצלחה.