חקר ההתנהגות כולל מטיבעו גם חקר מניעים אישיים וזאת היות ולכל התנהגות יש מניע.(כך לפחות סוברים לפי התיאוריות הקיימות).שכן- מדוע ההתנהגות יוצאת אל הפועל מתוך המחשבות או הכוונות? - התשובה היא פשוטה: שכן,משהו מניע אותה - מפעיל אותה.למרות זאת, הרי שאם נרצה לחדד ולהבין את תחום המניעים הרי שישנו הצורך להשתמש באנליטיקה מוגברת של הבנה כדי להוסיף על הידע הקיים כיום אשר מתייחס לידוע משך שנים אשר עשוי להמשך הרבה אל מעבר לאופקי המחשבה באמצעות הגדלת יכולת הניתוח של מניעי בני האדם.חלוקת ומיון מניעים את המניעים קיימת האפשרות לחלק לפי דרכים רבות: ניתן לחלק אותם לפי מיקומיהם ביחס אלינו (חיצוניים לנו או פנימיים בנו)לפי מיקומים פנימיים בתוכנו על פי שלושת אזורי בטלר (בטן,לב וראש) ולפי מיקומים במרחבים שונים שנקבע. קצה גבול הדימיון הוא החסם.נוסף על כך נוכל לחלק אותם לזמניים או לקבועים.חלוקה נוספת תהיה לגבי מוכרותם: מניעים פופולאריים שכולם מכירים אותם ומניעים נסתרים שרק מעטים מכירים אותם ושאינם נהירים לאיש ספציפית זולת האנשים הנושאים אותם.אסור לשכוח שישנם מניעים שטרם התגלו למדע - שכן הפסיכולוגיה הינה מדע של המאה האחרונה בלבד ונמצאת בחיתוליה למרות פופולאריותה הרבה ועושר דרכיה והיקף הידע המתפתח.בהמשך נעמוד על מניעים שהינם לא "תוככיים" כלומר,לא נמצאים בתוך הנושא אותם (וגם לא בחוץ כלפיו) אלא מניעים שנקרא להם "בינייים" - היות והם מצויים "בין" אדם לאדם. אע"פ שלא נראה כפשוטו שאלו הם מניעים הרי שנוכל בקלות לפי עומקי ההסברים לנסחם כמניעים (ואף כיותר חזקים ככל נראה מן המוכרים לנו).תחת כל המניעים והגדרותיהן פועלים ללא הרף כל כוחות החיים המהווים התרחשות איתנה כבית חרושת כוחני מתחת למלוא זירת החיים. אם נשווה את החיים לתיבת ריקוד של בובת רקדנית המנגנת מנגינות , אזי הרי שתחת ריצפת החיים מצויים גלגלי שיניים וברזלים עמוסי תנועות שונות שאינם מבצבצים בגלוי אולם המהווים את הכוחות החזקים ביותר הפועלים עלינו. מלאכת הנפש כבית חרושת בלתי פוסק בין טיפות התרחשות החיים השוטפים מלוא הנפש מתפקדת כבית חרושת של צעצועים.כל ההתנהגות מונעת על גבי מסילות ותהליכים המכוונים לנקודות שונות של תוצרים : מחשבתיים,ריגשיים ושל התנהגות כזו או אחרת המופיעה בגלוי.מלאכת המחשבת של תיפקודנו מצוחצחת תמידית מבקר עד ערב בידי מניעים אימתניים שכמעט ואיננו יכולים להתנגד להם.התרחשות תמידית עצומה מנהלת אותנו כבית חרושת המשתרע במלוא היקפו אל כל כיווני אופיינו,המוכרים לנו יותר או אף המוכרים לנו פחות.אם נרצה להתוודע אל עצמנו כהלכה הרי שידרש מאיתנו לשים בתוך כפות ידי הבנתנו משקפת ולכוונה אל עצמנו כאשר אנו עומדים מחוץ לעצמנו ומביטים אל תוכנו ואחר כך,לשם גיוון אל כל צדדינו השונים ולאחר מכן על כל שטחי חיינו כדי למצוא בהם עקרונות החוזרים על עצמם. נוכל לומר בפשטות שאלו עקרונות המראים לנו מי אנו ,ונוכל,בדרך אחרת לחלוטין לנסחם כ"מניעים" החוזרים על עצמם שוב ושוב. סוגי מניעים - ברשימה
• מניעים חיצוניים (ארועים,גירויים,פיתויים,רעיונות,מושגים)
• מניעים פנימיים - כל סוגי הפעילים בנפש (הידועים והלא ידועים)
• מניעי תווך- בין הפנימיים לחיצוניים.
• מניעים אמיתיים ומניעים מדומים
• מניעים רישתיים - מניעים חוטיים המחברים שני מניעים אחרים
• מניעים רישתיים שלישיים - מניעים הנוצרים מחיבור שני חוטים מניעים אחרים באמצעם
• מניעים מושתלים - שאינם טיבעיים שלנו (מניעים אשר הושתלו בנפש אגב שטיפות מוח)
• מניעים טיבעיים טהורים - כאלו שנשכחו והמודחקים
• מניעי עוצמה
• מניעי תועלת
• מניעי הסתרת מניעים אמיתיים
• מניעי חיבור (מניעים משותפים עם בני זוג)
• חצאי מניעים - מניעים שאינם שלמים בוודאות (אשר נשברו מסיבות שונות)
• מניעים ריקים - בשונה ממניעים אחרים - המדובר במניעים חלולים שרק מורגשים כמניעים