חומש בראשית משופע בחלומות מרתקים ומעניינים שמתגשמים הלכה למעשה.
מחלומות אלו ניתן ללמוד חשיבות האדם החולם-כדי להגיע לפסגות ולהשיג יעדים חשובים,אך בעיקר-החלומות מסוגלים לחולל עולם אחר-דרך יצירתיות נפלאה.
לחלומות אין בדרך כלל גורמים מפריעים,לחלומות יש פתיחות,ראייה מרחבית עמוקה ורחוקה,אומץ ועוז להטיל ספק בהנחות היסוד המקובלות בחברה.
מתברר שאינטליגנציה איכותית אינה מספיקה לחכמה יצירתית,צריך שאדם יצירתי ישלב בחכמתו חשיבה חדשנית שיש בה המון המון פתיחות ונתינת "במה" לכל רעיון מחכים ויצירתי.
נמצא אף במחקרים כי שילוב "הומור" חשוב מאוד לבעלי חשיבה יצירתית, ההומור מוסיף ראייה מרחבית מעניינת בתחום הדמיון ומעבר למציאות הידועה לכולם.
האדם היצירתי מפעיל מוח פורה להפוך יש מאין,להפוך דמיון למציאות
"מותר האדם מן הבהמה" בחכמה בדמיון וביצירתיות.
צריך חשיבה שונה כדי להיות יצירתי ופורה.
ראוי לפתח באדם אמונה בעצמו,ביכולתו ובכישוריו להיות יצירתי,כאשר
היצירתי זה משהו אחר ושונה, משהו חדש לגמרי.
חשוב לעגן במוחו של היצירתי החכם – גמישות מחשבתית,לחלומות יש יתרון-באשר לחלומות אין ביקורת, הרי בחלום הכל אפשרי וכך המוח פורה מאוד וכמובן יצירתי.
בהכירי היטב את מערכת החינוך אני יודע – כי היצירתיות מתחוללת כל הזמן-אצל מנהלים-מנהיגים בעלי חשיבה יצירתית.
מנהלים שחולמים על חדשנות מתמדת בביה"ס,הרואים כל הזמן את הקיים המבוסס על תהליכי שינוי מתמידים המפעילים מוח חושב המלווה בחלומות ובדמיון, המשדרים לכל הסובב אותם – כי ההתחדשות היא הבסיס להמשך עמל חינוכי פורה כאשר אין הם נחים על זרי דפנה גם אם בית ספרם הגיע להישגים נאים ואף זכה לפרסים, תמיד...תמיד...הם חושבים הוגים וחולמים על תהליכי שינוי.
למנהלים היצירתיים-קיימת תכונה חשובה ועקרונית-הם מקשיבים אמיתית למורים,מעודדים אותם לחשוב,להפגין יצירתיות.
כאשר המנהל מאזין לכל יוזמה ומאפשר "במה" אמיתית לומר המחשבה לבטא אותה ולמצוא כל נתיב כדי ליישם רעיונותיהם היצירתיים של המורים-הרי המוסד החינוכי פורח להפליא.
מנהל המאפשר שאילת שאלות לכל המורים,מטפח בהם מוח יצירתי ומוח הנוטה לחלום.
מנהלים רבים מתארים כיצד הם מעודדים המורים לחשוב ולהביע בקול רם את חלומותיהם, הוא המנהל דואג ליישם כל חלום יצירתי למציאות.
במספר מוסדות פגשתי תלמידים-"הנבחרת" מועצת התלמידים המביעים רעיונות מדהימים ומיישמים כל רעיון- אם המנהל והמורים פורשים לפניהם שטיח יישומי.
כאשר מאפשרים לתלמידים לתכנן מסלול טיולים שבהם לומדים מתוך חוויות הרי כל ימי הטיול-מרתקים ומשמחים, הרעיונות יצירתיים של התלמידים מרתקים ומדהימים כך בפינות עבודה בבתי ספר,בעידוד הקריאה,בנתינה,בעזרה לחלשים,בביקורי חולים ובעזרה לזולת.
ההצלחה ברובה נתונה בידי המורים והתלמידים-המקבלים "במה" קרקע פורייה להביע רעיונותיהם וליישמם.
מצאתי מוסדות בהם גם ההורים הפכו למנהיגי חינוך. הם משולבים בחשיבה היצירתית וחכמתם-מרקיעה שחקים.
כאשר הקרקע שמסביב פורייה ליצירתיות המוטיבציה של החולמים-מדהימה.
כאשר הקשבה לשאילת שאלות...חשובה ועקרונית השאלות מניעות ומזיזות את התחומים הקבועים-המוטבעים בבית הספר לכיוונים אחרים יצירתיים ומעולים.
ככל שמנהל דואג ללמידה משמעותית של התלמידים ובעיקר...בעיקר של המורים הוא פותח להם צוהר מוחי-פורה ההופך להיות יצירתי.
רכישת יידע עולם-יידע כללי-השכלה במגוון תחומים-הופך היידע הכללי לרלבנטי בתחומים שונים ומגוונים בבית הספר הפותח רעיונות יצירתיים ראוי לאפשר תשתית,ישיבות מורים,במה-יסודית לדיונים פוריים-לפיתוח הדמיון להבעת רעיונות יצירתיים ללא זלזול.
הפעלת הדמיון – הקשור לחלומות- תלוי אף הוא במנהל היוצר תשתית לבניית חלומות,הנותן דוגמא אישית של חלומות שהוא עצמו חולם ומביע חלומותיו.
אני מכיר מספר מנהלים יצירתיים נפלאים הכותבים "לכל המורים" מדי יום שישי או מדי מוצאי שבת – "חלומותי בשבוע האחרון", בהם הוא מציין רעיונות חדשניים של מורים שביצעו בכיתתם.
דרך זו – מתודת חלומות המנהל – חודרת היטב למוחם של המורים – המביעים אף הם חלומותיהם הייחודיים.
מנהל החינוך הדתי-ד"ר אברהם ליפשיץ שולח מדי יום שישי-לכל מנהלי בתי הספר יסודיים ועל יסודיים וכמובן לכל צוותי הפיקוח וההדרכה את הגיגיו,רעיונותיו,יעדיו וחלומותיו,דברי התורה המשולבים בכתיבתו קשורים רובם ככולם לעולם החינוכי.
כפי שציינתי-לומדים ולומדים מחלומותיהם של אבותינו-בחומש בראשית בעיקר ובשאר התורה שבכתב ושבע"פ.
ראוי שכולנו –אנשי החינוך נראה כל בעיה כדרך וכנתיב למציאת פתרון יצירתי,להיות גמישים בחשיבה ובעשייה,להתמודד עם עשייה מתוך שאילת שאלות לעצמי.
עלינו לעודד גם את ההורים-שיאפשרו-שיתנו "במה" לכל ילדיהם להביע ולספר חלומותיהם ולנסות ליישמם הלכה למעשה.
כאשר היצירתיות אינה תופעה חד-פעמית,צריך לבנות ילדים,מורים ומנהלים שיהיו יצירתיים כל הזמן-ולא לראות היצירתיות כמשהו חולף.
ככל שנעודד היצירתיות- החלומות ולא נדגיש שיפוטיות,צנזורה וביקורת כך נאפשר לכל אחד להמשיך לחלום וליצור.
מנהל-שהוא מנהיג,או מפקח-מנהיג,צריך לתת דוגמא ל"פתיחות",
לבניית קרקע יצוקה המאפשרת לנוע עליה בביטחון,בחדווה,בשמחה ובמוח פורה.
ה"פתיחות" מאפשרת ליצוק יוזמות ויצירתיות, התייחסות של כל מנהיג מעוררת יצירתיות נוספת וחשובה.
עלינו מובילי הדרך החינוכית לפתוח השערים, כדי שהכניסה לכל מסלול-לכל חדר תהא נוחה וטובה.
ראוי שכל מנהיג ישאל עצמו כל הזמן,במה כל מורה וכל תלמיד מוכשר.
מה הפוטנציאל הגלום בכל יחיד,בכל עובד,כך ראוי שכל מנהיג יציג בפני כולם דילמות ובעיות שראוי למצוא להם פתרון, אסור למנהל שהוא מנהיג להדגים דמות היודעת הכל ואינה מקשיבה לאחרים.
ככל שהמנהל יהא מקורי,גמיש מחשבתית,פתוח,רחב אופקים,מחייך,
נחמד,חכם ובעיקר יוצר חיי חברה בקרב המורים הוא יצליח לבנות מורים יצירתיים.
מורה יפעיל מוח פורה במקום שטוב לו,שהוא מרגיש כי מתייחסים אליו,מקשיבים לו,יוצרים לו למידה מתוך חוויות ובעיקר "כיף לו לבוא לבית הספר", מורה כזה יהא יצירתי ויפעיל מוח פורה.
כך כל תלמיד-שיש לו חברים-יפגין עוצמה יצירתית וחלומות פז.
חשוב לנו לציין ולהדגיש שיצירת "במה" ליצירתיות ולחלומות תהפוך את המורים והתלמידים ליצירתיים, כל אחד בזמנו ובעיתו
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.