מעטים מוסדות החינוך הפועלים כיום בישראל שנחשבים לפורצי דרך ומובילים. שונה מכל אלה הוא 'גן ירוק בטבע', המתייחס לילדים הכי קטנים כמו אל הכי גדולים. הגישה ההוליסטית שפותחה על ידי דפנה בלזר והצוות החינוכי המלווה אותה הועתקה בהצלחה למספר מוסדות חינוך מקבילים בכל רחבי הארץ, ושמה את קרית אונו על המפה החינוכית בישראל.
הגנים של היום הם לא הגנים של פעם. בכך בולט גם גן הילדים "גן ירוק בטבע" בקרית אונו, בו פועלים בשיטת חינוך שדואגת לשלב את הטוב ביותר משיטות החינוך הידועות והמוכרות: הגן הזורם, גן רג'יו אמיליה, הגן המוסיקלי, גן טבע, הגן הקיבוצי, והשיטה האנתרופוסופית לשיטה הרמונית אחת.
את השיטה פיתחה הגננת דפנה בלזר, קיבוצניקית ואשת חינוך מנוסה, שבעזרת צוות פסיכולוגים ואנשי חינוך פיתחה את השיטה, שבמרכזה עומדת התפיסה שהשלב החינוכי המשמעותי ביותר הוא דווקא בגיל הרך. "אפשר להשוות בין השקעה בחינוך לבניית בניין", אומר ד"ר מאיר מנחם, פסיכולוג קליני שמלווה את דפנה וצוותה. "אם היסודות חלשים, הבניין לא יהיה יציב, אבל כאשר הבניין עומד על תילו, כלום לא יערער אותו".
ואכן, בגן של דפנה מתחילים את בניית היסודות כבר בגיל הצעיר: "האתגרים הניצבים בפני הילדים היום שונים מאלה שניצבו בפני הילדים בעבר. אני מאמינה, שאם לא ניתן לילדים כבר בשכבת הפעוטון כלים להתמודדות עם העולם האמיתי, הם יתקשו להתחרות אל מול ילדים אחרים לכשיתבגרו".
לדברי ד"ר מנחם: "הרכבנו כאן משלב בין גישות מספר חינוך, וניסינו לקחת את הטוב ביותר מכל שיטה. זהו תהליך שדפנה החלה בו לפני כעשור, ומאז הוא הולך ומתפתח לפי סביבת החיים המשתנה. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחינוך בחברה שהיא דינמית ומתפתחת. אנו בודקים כל הזמן, לומדים ומתייעלים. הכל נעשה בצורה החוויתית ביותר וכיפית: מצד אחד לומדים, מצד שני רוכשים חוויות".
ואכן, הנאה וחינוך הן מילות המפתח בגן של דפנה: הבסיס החינוכי של השיטה קובע, כי הכי נכון שהילדים ישתלבו בסביבתם הטבעית, וללמד אותם מיומנויות שיחזקו את תחושת הביטחון העצמי שלהם, ויעזרו להם לפתח הכלים להגברת את מודעותם העצמית.
"אני מאמינה, שקודם כל ילדים צריכים שידברו אליהם בגובה העיניים", טוענת דפנה, "ילדים מבינים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. אם מערכת החינוך הייתה מתייחסת לכל הצעירים כאל אנשים קטנים שמבינים את הקורה סביבם, כמובן לצד תשומת לב אישית ופרטנית, אני סבורה, שתוך שנים ספורות נקבל חברה טובה יותר, שהאנשים בה מודעים יותר, לא רק לעצמם, אלא גם למי שמקיף אותם, ומודעים לחשיבות העזרה והאכפתיות לזולת".