רבים לפני, ועוד רבים אחרי כתבו וייכתבו על חשיבותה של התדמית הגרפית, אך אין ספק כי כולם יסכימו שתדמית גרפית מוכרת. בואו נעשה תרגיל קטן: עיצמו את העיניים ובחרו באדם מוכר. חישבו מה מגדיר / מאפיין אותו מבחינה חיצונית. האם אותו אלמנט משדר משהו? איזה מסר הוא מעביר? אם נשליך את מה שעשינו בתרגיל הקטן הזה על נושא של תדמית גרפית, הרי שהתדמית הגרפית מגדירה מי אתם או מהו העסק שלכם. בעזרתה אנשים יוכלו לזהות אתכם וכך גם לחזור אליכם בעתיד, אבל על מנת שיוכלו לעשות זאת תצטרכו לדבוק בתדמית הגרפית בכל מוצרי הפרסום שלכם. אם תחשבו על חברות גדולות ומפורסמות שאתם מכירים, שימו לב שתמיד משהו יקפוץ אל מול עיניכם - הלוגו, הצבע, תמונה מאפיינת וכו'. כשחושבים על נייקי, זוכרים את ה-v המפורסם שלו. כשחושבים על אורנג' - חושבים כתום. כחושבים על גרבר - זוכרים את פרצוץ התינוק. חברת קוקה קולה זכירה גם בגלל הפונט (=גופן) המיוחד שלה וגם בגלל הצבעוניות שלה. התדמית הגרפית יוצרת את הזהות החזותית שלכם. היא מורכבת בראש ובראשונה מהלוגו שלכם, מצבעוניות מסוימת שבחרתם, מפונטים (=גופנים), מתמונות ו/או איורים (לא תמיד הכרחי). אם תשנו כל אחד מהאלמנטים הנ"ל - התדמית תשתנה. יש הנוטים לחשוב שאם אתם בעלי עסק קטן לא שווה לכם להשקיע בתדמית הגרפית. נהפוך הוא - דווקא אם אתם עסקים קטנים וחדשים - כדאי לכם להשקיע זמן, אנרגיה וכסף (בגבולות התקציב שלכם, כמובן), על מנת שתחדרו לשוק ואנשים יתחילו לזהות אתכם, לזכור אתכם ולפנות אליכם. זיכרו שזו השקעה שמחזירה את עצמה. ככל שהתדמית הגרפית תהיה מקצועית, איכותית ומותאמת לכם, כך היא תועיל לעסק שלכם ותקדם אותו יותר. התחרות בשוק גדולה וחשוב שתבלטו לעומת המתחרים שלכם. חשוב לדעת! לפני שפונים למעצב, הגדירו את עצמכם: תנו שם לעסק (השם גם יכול להיות השם שלכם, אבל זו נושא שחשוב לתת עליו את הדעת), תבינו מה המוצר אותו אתם מוכרים, מי קהל היעד שלכם ומה אתם רוצים לשדר לו. חשוב שתדעו אם יש משהו שמייחד אתכם או את השירות שאתם נותנים. ללא ההגדרות האלו, העבודה על התדמית תהיה מיותרת ובעיקר לא נכונה. אז מה עושים? לאחר שהגדרתם את העסק שלכם, פנו למעצב גרפי, שמתאים לכם. חשוב לפנות לבעל מקצוע טוב, מומלץ ובעל ניסיון, על מנת להגיע לתוצאות מקצועיות ואיכותיות. האלמנט הראשון שעליכם לעצב זה הלוגו. לוגו - הוא סמל, אלמנט גרפי שאמור לייצג את העסק שלכם ולהיות מזוהה איתו. הלוגו יכול להיות איזשהו סמל נפרד שבא בצמוד למילים, שהן בעצם שמו של העסק שלכם (כמו למשל הלוגו של תנובה: המילה תנובה בנפרד, והסמל של העיגול עם שלושת הצבעים לידה), או שהמילים עצמן יהיו הלוגו (כמו "לוטו", או "קוקה קולה"). לוגו חייב להיות פשוט ותמציתי, אסתטי וזכיר. הוא צריך להיות ברור גם כשהוא מופיע בשחור/לבן וגם כשמקטינים אותו. הלוגו צריך להיות מותאם לכם ושאתם תהיו שלמים איתו. אם אתם סומכים על המעצב הגרפי שבחרתם, תנו לו להנחות אתכם והקשיבו לעצותיו המקצועיות. חשוב גם שהלוגו יהיה נכון ומתאים. ללוגו יש כוח שיווקי גדול, אבל צריך גם לזכור ששיווק טוב ואינטנסיבי יעזור יותר להחדרת הלוגו לשוק. סיימתם עם הלוגו? עכשיו אפשר לעבור לכרטיס , ואחריו לניירת המשרדית ולשאר המוצרים הפרסומיים שלכם (כמו מודעת מייל, פלייר, מגנטים, פולדר וכו'). כל מוצר שלכם הוא אמצעי לשווק את עצמכם, אפילו נייר המכתבים עם הלוגו. לסיכום, אם אתם משקיעים בעסק שלכם, אתם משדרים שתשקיעו גם בלקוחות שלכם. הזול, בסופו של דבר הוא היקר. תדמית גרפית חובבנית, לא מקצועית ולא מושקעת רק יכולה לפגוע בעסק שלכם ולא לקדם אותו. תחשבו תדמית ותתנו למבינים בדבר לעצב אותה עבורכם.
נעמה כהן ניסן, מעצבת גרפית ומאיירת, בעלת העסק סטודיו "נמוש". http://www.namoosh.co.il