בע"ה
להלן 12 טיפים קטנים (שלפעמים הם גדולים) שיעזרו לכם ליצור סרט עצמאי
- תסריט - לא להיתקע. יש כל כך הרבה רעיונות לסרטים שמסתובבים בעולם שרק מחכים לכם שתשתמשו בהם אחרי שתסיימו את הסרט הנוכחי. ולכן לא לחפור מידי בתסריט, כי לרוב זה מוביל לגניזתו. עיון מעמיק וצלילה אל ראשן של הדמויות זה חשוב, אבל יותר חשוב להוציא את הסרט לאור, כי סרט מושלם במגירה הוא עדיין תסריט וסרט לא רע באקרנים הוא סרט. ואל דאגה השלמות ומקצועיות היצירה יעלו מדרגה בסרט הבא...
- הפקה ? תשלמו למפיק בפועל. הוא יכול להחזיר לכם את הכסף ששמתם עליו ע"י חיסכון בהפקה. הוא יכול להשיג לכם חסויות לאוכל, לוקיישנים בחינם, ייעול ימי הצילום ועוד לא מעט דברים שבלעדיו הייתם משלמים עליהם. והכי חשוב למנוע מכם כאבי ראש והסחות דעת מיותרות בדרככם למימוש היצירתי שלכם.
- ליהוק - שלב קריטי בהפקה, כי אלו הפנים של הסרט. אל תפחדו משימוש בשחקנים לא מקצועיים, אשר יושבים לכם על הדמות בול. הם יכולים להביא משהו אותנטי ואמין אל תוך הדמויות ששחקנים מקצועיים לעולם לא יוכלו להביא. יחד עם זאת יש לזכור שבחירה כזו דורשת מכם לבדוק איך השחקן עובר ומגיב למצלמה ודורשת מכם אקסטרא זמן לעבודה איתו.
- צילום ? בעידן של היום שבו האינטרנט יצר שפה ויזואלית חדשה שבה האיכות כמעט ואינה משחקת תפקיד אלא החדשנות, הנועזות והיצירתיות, השקעה מוגזמת (מעבר למינימום הראוי לצפייה) בציוד צילום, ובאיכות הצילום היא מיותרת. עדיף להשקיע את הזמן והאנרגיה בבחירת זוויות צילום מרתקות, במחשבה על שוטים מהפנטים ובכלל בשפה קולנועית חדשה. ולהשקיע את החיסכון בתקציב בעורך תסריט מקצועי ו/או שחקנים מעולים. אף אחד לא יגיד תשמע סרט גאוני, אבל עזוב הוא צולם בDV...
- סאונד ? אם בעידן של האינטרנט הצילום ירד במעט ממעמדו, כך דווקא הסאונד עלה. מאז ומעולם היה ברור שקולנוע מורכב מקול - ונוע , אבל היום בעידן בו חלק גדול מהצופים רואים את הסרט במחשב לקול יש חשיבות קריטית. כי אם לא שומעים טוב, אי אפשר להבין בניגוד לאם לא רואים טוב, זה רק קצת פוגע באיכות הצפייה.
- תאורה- שימוש בavailable light - תאורה מקומית, הוא חשוב ביותר, מכיוון שבחלק גדול מהלוקיישנים לא ניתן להכניס את הפנסים הרצויים, או שפשוט אין. ולכן שימוש בתאורה מצטלמת גם צובעת את הפריים וגם פשוטה ומהירה יותר לשימוש. רק זכרו להשתמש בדימרים להקטנת כמות האור וניתן אף לשים ג'לטינים לריכוך וצביעה על המנורה עם אהיל.
- ע. במאי או נערת תסריט - קחו מישהו שיעבוד צמוד עם התסריט בזמן הצילומים. שיראה שאין טעויות של המשכיות, תלבושות, ארט, או אפילו אנרגיית משחק המתאימה לסצינה קודמת. אתם צריכים מישהו שיוכל לפקח שכל השוטים והסצינות אכן נעשו. זה חוסך כל כך הרבה זמן ומפח נפש בעריכה, ולכן זה חוסך גם כסף.
- בימוי - כל אחד ושיטתו. אבל יש לזכור כי שחקנים הם כמו ילדים. הם מאד רגישים ולכן הבימוי שלהם חייב להיעשות בהמון מחשבה. ביקורת שלילית עלולה לסגור רגשית שחקן לא מיומן, צריך לדעת גם לתת פידבק. יחד עם זאת ניתן להשתמש בנזיפה בביקורת כדי לעורר שחקן מנינוחות יתר. כל דבר בעיתו וכל מקרה לגופו בהתאם למצב לשחקן ולסוג הבמאי. אבל תמיד תמיד כל החלטה צריכה לבוא ממקום של מודעות רגשית גבוהה.
- עריכה - אל תזרקו טייקים בינוניים. אין לכם מושג איך לפעמים בתוך טייק שכולו בינוני מסתתר המבט או המשפט בטון הנכון שחיפשתם. תבנו קודם ראפקאט ורק אח"כ פיין-קאט אחרת יכאב לכם הלב על הזמן שהשקעתם בפיין-קאט של סצינה שבסוף ירדה....
- שיווק והפצה - היום בעידן האינטרנט האפשרויות באמת בלתי מוגבלות אם יש לכם משהו טוב ביד (ולפעמים גם אם לא בשיווק נכון). ישנן המון שיטות לשיווק גרילה ויצירת עניין ברשת ומחוצה לה. אל תתפשרו ישר על השיווק הסטנדרטי ועל גזירת קופונים של מפיצים גדולים. לעיתים שווה לבוא למפיצים לאחר שיש על הסרט באז ברשת ומחוצה לה, כי אז אתם באים מעמדה של כח, שבה הם רוצים אתכם לא פחות מאשר אתם רוצים אותם
- אמונה- בלי אמונה ביופיו ובאיכותו של הסרט שלכם, בלי אמונה שלכם בעצמכם. בלי נחישות והתמדה. כלום לא יקרה. הכל פשוט ישקע לתוך בינוניות. האמינו. תאהבו ותתלהבו. תהיו בטוחים ואז לא תוכלו להאמין כמה רחוק הגעתם....
- בהצלחה
אריאל כהן וחצי - יוצר ומפיק
בעל חברת ההפקות "האחים כהן וחצי" היוצרת סרטים עצמאיים וסרטים לקהל החרדי