שפת גוף היא מכלול של הבעות פנים, תנועות ותנוחות גופניות, הנעשות בדרך כלל באופן בלתי-מודע ובלתי-רצוני, ומשקפות תחושות ורגשות של האדם העושה אותן.שפת הגוף עשויה להיות עניין מודע ורצוני, תהליך אינסטינקטיבי אך גלוי, או תהליך בלתי-מודע ולא רצוני. מה לשפת גוף ולראיונות עבודה?
אז ככה, שלחתם את קורות החיים המרשימים שלכם, ביצעתם מחקר מקדים על החברה ואולי גם על התפקיד, וזומנתם לראיון בחברה. בראיון, מעבר להפגנת הידע שלכם ולתקשורת עם המראיין, חשוב מאד שתהיו מודעים לשפת הגוף שלכם. מחפשי עבודה רבים מתאמנים על היכולות הוורבליות שלהם לפני ראיונות עבודה, אך מעטים מתרגלים את שפת הגוף. חשוב לא רק להיות מוכנים לשאלות קשות, אלא גם לשים לב להתנהלות הפיזית בסיטואציה של ראיון. כאשר אדם נבחן לתפקיד בכיר בו יצטרך להפגין מנהיגות וסמכותיות, לחיצת יד חלשה ומזיעה עלולה ליצור רושם ראשוני שלילי אצל המראיין עוד לפני שהראיון מתחיל. שפת הגוף שלנו עלולה לשדר מצבי רוח ורגשות אותם לא בהכרח נרצה לחשוף בראיון עבודה. כיצד תוכלו לתרגל את שפת הגוף שלכם? אפשרות אחת היא לבקש מחבר לסייע לכם ולבצע איתכם סימולציה של ראיון. האמיצים שביניכם יכולים להקליט את הסימולציה בוידאו, ולאחר מכן לצפות בה ולנתח אותה. כך תוכלו בעצם "להסתכל על עצמכם מבחוץ" ולראות איך אתם נראים ומה אתם משדרים בסיטואציה של ראיון. זכרו כי עליכם להקרין ביטחון עצמי (לא מוגזם), לא רק בתוכן הדברים שאתם אומרים אלא גם בהתנהלות הכללית שלכם. חשוב שלחיצת יד בטוחה, חיוך, ישיבה זקופה וקשב למראיין יהיו חלק מהתנהגותכם בעת הראיון. הדגשים לשפת גוף נכונה בראיון עבודה:- לחיצת יד- תנו למראיין ליזום את לחיצת היד. לחיצת היד צריכה להיות חזקה במידה, מלווה בחיוך מנומס וכנה.
- חכו שיזמינו אתכם להתיישב- תנו למראיין להנחות אתכם. לאחר שיכוון אתכם היכן להתיישב וינחה אתכם לעשות כן, תתיישבו. אתם לא רוצים להגיע למצב שתתיישבו בטעות במקום של המראיין.
- הירגעו. חשוב שלא להקרין מתח בראיון עבודה. אל תשבו קפוצים, אל תבצעו תנועות ידיים חדות, הקרנת רוגע משדרת ביטחון עצמי. שחררו את הידיים, הניחו אותן על משענות הכיסא או על הירכיים, והשתמשו בהן בצורה רגועה בעת הצורך בזמן מענה לשאלות.
- שמרו על קשר עין. עוד לפני הראיון, צרו קשר עין בלחיצת ידו של המראיין. בראיון עצמו, כאשר אתם עונים על שאלה, דברו ישירות לאדם ששאל אותה. במידה וישנם מספר מראיינים בחדר, התבוננו בהם בקצרה, אך תמיד חזרו לשואל השאלה לפני שתסיימו את תשובתכם.
- גלו עניין בנאמר. הקשיבו, הנהנו, חייכו כשזה מתאים, אל תגרמו למראיין לחוש שאתם בוהים בו.
- שבו בצורה נינוחה, אך לא נינוחה מדי. שבו ישר והישענו בכיסא. אל תישענו קדימה, אל "תימרחו" בכיסא, אל תשבו בקצה הכיסא. בנוסף, אל תישענו על השולחן.
- נסו לקלוט את שפת הגוף של המראיין. רצוי להתאים את שפת הגוף שלכם במידת האפשר לשלו. נסו לשקף גם את קצב הדיבור- אל תדברו מאד מהר עם מראיין שמדבר לאט.
- שמרו על שפת גוף "פתוחה"- אל תסתירו את הפנים, אל תשלבו ידיים. כפות ידיים פתוחות מעידות על פתיחות וכנות.
לאורה יצחק, אחראית פעילות אונליין בחברת ההשמה A-one Executive recruitment- חברת השמה לבכירים בתחומי המשפט, הכספים וניהול בכיר. אנו עוסקים בהשמת עו"ד, אנשי כספים ומנהלים בכירים במשרדים וחברות מובילים במשק. לצפייה במשרות הפתוחות היכנסו לאתרנו www.a-one.co.il.