"יש לי פטנט מדהים, אבל אני מפחד להראות אותו ל ... כי מאוד קל להעתיק ולגנוב לי ואז אני נשאר בלי כלום. מה לעשות?? כל מי שמתעסק עם יזמים בתחילת דרכם שמע את המשפט הזה מספר רב של פעמים. ובאמת, מה לעשות? לעיתים לא ניתן להגן על הרעיון בפטנט, לפעמים אין את המשאבים או הזמן הדרושים לרישום פטנט ועדין זקוקים לשותף/ משקיע?
אז מה לעשות?
נתחיל עם החדשות הרעות לפני שנגיע לטובות יותר: אין שום דרך להגן על עצמך באופן מוחלט. גם אם תשריין את עצמך באלף חוזים ובפטנטים רשומים בכל העולם, אם תיתקל במנוול, אבוד לך, הוא יגנוב אותך ולך תילחם. הסיפור אולי המפורסם ביותר הוא על מי שהמציא את המגב למכוניות (וישר) עם השהיית הזמן- חברות הרכב גנבו ממנו את המוצר והוא נלחם שנים עד שזכה בעשרות מליוני הדולרים שלו. תזכורת: ברגע שעוד אדם יודע את הסוד שלך, זה לא סוד יותר.
מצד שני, ככה אי אפשר לחיות, אנחנו לא במדבר ובכל זאת, ניתן להתקדם תוך מיזעור סיכונים. הרי רוב האנשים והחברות בעולם יש להם הגינות ומוסר בסיסיים. גם כי זה ערך בסיסי וגם כי בדרך כלל על עבירות משלמים.
כאשר המדובר במשהו גדול- של הרבה כסף, כדאי לקחת עו"ד המתמחה בקניין רוחני, אולם בעסקים קטנים יותר, או כאשר המשאבים מוגבלים, ניתן להעזר ביועץ עסקי, למשל במסגרת מט"י.
הצעד הראשון, כאשר פונים לגורם נוסף (משקיע/ שותף וכד'), הוא להחתים אותו על הסכם סודיות. הסכמים אלו סטנדרטיים למדי ורוב גורמי ההשקעה לא יהססו לחתום עליהם. ברוב המקרים ניתן להסתפק בהסכם תיקני שניתן למצוא באינטרנט, באתרי יזמות. לעיתים, המשקיע יסרב לחתום על ההסכם שלך בטענה שהוא לא מכיר או רוצה להשקיע בבדיקת החוזה שהגשת לו. במקרים כאילו, בדרך כלל יהיה לו הסכם סודיות משלו, ההמלצה היא לא להתעקש ואם החוזה שלו נראה סביר אפשר להסתפק בזה.
אל תהסס בפגישה הראשונה לספר ולהרחיב על המוצר/ שירות שלך. כפי שהדגשנו במאמר אחר (http://natanson.co.il/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=15&MMN_position=57:31:55), הרעיון לכשלעצמו לא שווה הרבה בלי פרוטוטייפ, תוכנית עסקית וכד'. העולם מלא ברעיונות טובים והמשקיע שלך שומע רבים. הסיכון הגדול שלך הוא שמרוב סודיות, המשקיע יחליט שזה לא מעניין אותו וידחה אותך. תזכורת: באת אליו כדי לגייס אותו, אם הוא מסרב הפסדת.
מה הסיכון שהמשקיע "יידלק" ויחליט ללכת בכוחות עצמו על הרעיון בלעדיך? ברוב המקרים, הסיכון נמוך: ראשית, אתה כבר עשית עבודה מסויימת שהוא צריך להתחיל מחדש, עם הסיכון שתתבע אותו על גניבה, עם הסיכון לעשות שוב את אותן הטעויות שכבר עשית ותיקנת וכד'. בנוסף, המשקיע שלך שמע הרבה רעיונות, הוא נמצא במגרש כדי להשקיע, לא להמציא מחדש את הגלגל. אם אתה מציע את הרעיון שלך לחברה גדולה, הם בדרך כלל מגושמים מדי מכדי להתחיל לזוז ולפתח, יותר זול לקנות מלבנות. גם בודדים המנהלים שיסתכנו אישית בשביל החברה שהם עובדים בה- אם משהו משתבש זה הם שישלמו את המחיר.
אם בפגישה הראשונה ההמלצה היא לא לפחד ולספר, הרי שאם הפגישה נגמרת בהצלחה, אז מגיע זמן החששות. אם בעקבות הפגישה הראשונה רוצה המשקיע יותר מידע, מביע התעניינות, אז צריך להתחיל ולהיחשף: להגיש את התרשימים ההנדסיים, למסור לו את התוכנית העסקית וכד'. זה השלב שבו באמת צריך להתחיל ולהגן על עצמך. כאן אתה מוסר לו רכוש בעל ערך.
כאשר שלב זה מגיע, כאשר "צלחנו בהצלחה" את הפגישה הראשונה, זה הזמן להתחיל ולהתגונן ברצינות: כאן זה השלב שבו פונים לאיש מקצוע כדי שיסייע לנו לשמור על האינטרסים שלנו.
בהצלחה
אז מה לעשות?
נתחיל עם החדשות הרעות לפני שנגיע לטובות יותר: אין שום דרך להגן על עצמך באופן מוחלט. גם אם תשריין את עצמך באלף חוזים ובפטנטים רשומים בכל העולם, אם תיתקל במנוול, אבוד לך, הוא יגנוב אותך ולך תילחם. הסיפור אולי המפורסם ביותר הוא על מי שהמציא את המגב למכוניות (וישר) עם השהיית הזמן- חברות הרכב גנבו ממנו את המוצר והוא נלחם שנים עד שזכה בעשרות מליוני הדולרים שלו. תזכורת: ברגע שעוד אדם יודע את הסוד שלך, זה לא סוד יותר.
מצד שני, ככה אי אפשר לחיות, אנחנו לא במדבר ובכל זאת, ניתן להתקדם תוך מיזעור סיכונים. הרי רוב האנשים והחברות בעולם יש להם הגינות ומוסר בסיסיים. גם כי זה ערך בסיסי וגם כי בדרך כלל על עבירות משלמים.
כאשר המדובר במשהו גדול- של הרבה כסף, כדאי לקחת עו"ד המתמחה בקניין רוחני, אולם בעסקים קטנים יותר, או כאשר המשאבים מוגבלים, ניתן להעזר ביועץ עסקי, למשל במסגרת מט"י.
הצעד הראשון, כאשר פונים לגורם נוסף (משקיע/ שותף וכד'), הוא להחתים אותו על הסכם סודיות. הסכמים אלו סטנדרטיים למדי ורוב גורמי ההשקעה לא יהססו לחתום עליהם. ברוב המקרים ניתן להסתפק בהסכם תיקני שניתן למצוא באינטרנט, באתרי יזמות. לעיתים, המשקיע יסרב לחתום על ההסכם שלך בטענה שהוא לא מכיר או רוצה להשקיע בבדיקת החוזה שהגשת לו. במקרים כאילו, בדרך כלל יהיה לו הסכם סודיות משלו, ההמלצה היא לא להתעקש ואם החוזה שלו נראה סביר אפשר להסתפק בזה.
אל תהסס בפגישה הראשונה לספר ולהרחיב על המוצר/ שירות שלך. כפי שהדגשנו במאמר אחר (http://natanson.co.il/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=15&MMN_position=57:31:55), הרעיון לכשלעצמו לא שווה הרבה בלי פרוטוטייפ, תוכנית עסקית וכד'. העולם מלא ברעיונות טובים והמשקיע שלך שומע רבים. הסיכון הגדול שלך הוא שמרוב סודיות, המשקיע יחליט שזה לא מעניין אותו וידחה אותך. תזכורת: באת אליו כדי לגייס אותו, אם הוא מסרב הפסדת.
מה הסיכון שהמשקיע "יידלק" ויחליט ללכת בכוחות עצמו על הרעיון בלעדיך? ברוב המקרים, הסיכון נמוך: ראשית, אתה כבר עשית עבודה מסויימת שהוא צריך להתחיל מחדש, עם הסיכון שתתבע אותו על גניבה, עם הסיכון לעשות שוב את אותן הטעויות שכבר עשית ותיקנת וכד'. בנוסף, המשקיע שלך שמע הרבה רעיונות, הוא נמצא במגרש כדי להשקיע, לא להמציא מחדש את הגלגל. אם אתה מציע את הרעיון שלך לחברה גדולה, הם בדרך כלל מגושמים מדי מכדי להתחיל לזוז ולפתח, יותר זול לקנות מלבנות. גם בודדים המנהלים שיסתכנו אישית בשביל החברה שהם עובדים בה- אם משהו משתבש זה הם שישלמו את המחיר.
אם בפגישה הראשונה ההמלצה היא לא לפחד ולספר, הרי שאם הפגישה נגמרת בהצלחה, אז מגיע זמן החששות. אם בעקבות הפגישה הראשונה רוצה המשקיע יותר מידע, מביע התעניינות, אז צריך להתחיל ולהיחשף: להגיש את התרשימים ההנדסיים, למסור לו את התוכנית העסקית וכד'. זה השלב שבו באמת צריך להתחיל ולהגן על עצמך. כאן אתה מוסר לו רכוש בעל ערך.
כאשר שלב זה מגיע, כאשר "צלחנו בהצלחה" את הפגישה הראשונה, זה הזמן להתחיל ולהתגונן ברצינות: כאן זה השלב שבו פונים לאיש מקצוע כדי שיסייע לנו לשמור על האינטרסים שלנו.
בהצלחה
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת: articles@natanson.co.il