ניהול זמן- ההיבטים הרגשיים של הדחיינות
מעט : נעמי גינת
הנטייה האנושית לדחות ביצועם של דברים – היא נחלת כולם ,
אולם ישנם כאלה המתאפיינים בה במיוחד.
המשימות הנדחות - הינן שונות ומגוונות : סידור הניירת , תשלום חשבונות, תיקונים ותחזוקת הבית, הזמנת כרטיסים , כתיבת מכתבים ועבודות, בדיקות ומעקב רפואיים, ביקורי קרובים, כביסה וגיהוץ ועוד
לדחיינות – סיבות אחדות, שהן בעיקרן – רגשיות :
א. חשש מכישלון בביצוע המשימה (זאת במיוחד על רקע תיסכולי-
העבר מביצוע משימות דומות, והדימוי העצמי שנפגע)
כך למשל יימנע הבעל מביצוע קידוח בקיר לתליית התמונה, אם
ניסיונות קידוח שכאלה- הסתיימו בפעירת מערה בסלון,
ובהיתקלות במבטה המוכיח של אשתו..
ב. דחיינות סלקטיבית , התלויה באופי המשימה :
משימות מעניינות/מספקות לעומת משימות משעממות/מתסכלות
משימות ארוכות-טווח, לעומת משימות קצרות עם סיפוק ומשוב מיידיים
משימות בעיתוי מועדף, לעומת משימות במועד פחות נוח.
ג. דחיינות בשלבי ביצוע המשימה :
1. קושי "להתניע" ולהתחיל בביצוע
2. איבוד קשר בין מרכיבי המשימה/הפרוייקט במהלך הביצוע
3. קושי ללטש את הפרטים האחרונים, ולערוך לסיום
לדוגמא:
1. סטודנט, האמור להגיש עבודה סמינריונית עד לתאריך ידוע – עלול להתעכב מאד באיסוף החומר הביבליוגראפי ממקורותיו, או בכתיבת הפרק הראשון של העבודה ;מתוך תחושת חרדה מהמאמץ הנכון לו, ותחושת חוסר- וודאות לגבי ההמשך .
2. אותו סטודנט עשוי לכתוב פרקים שונים שירכיבו את העבודה, אולם יתקשה מאד בחיבור ועריכת החלקים , וביצירת הקשר הרעיוני ביניהם .
בשלב זה הוא כבר מותש ומבולבל ולא רואה את "התמונה-הגדולה" בערבוביה של חלקיה.
3. אולם גם אחרי שכבר הגיע לשלב הסופי הדורש רק הגהה, תוכן - עניינים, וכתיבת מבוא-אישי לעבודה – עלול הסטודנט להתמהמה עד שלבסוף יחמיץ את מועד ההגשה...
ד. דחיינות שנועדה מלכתחילה ליצור מצב-לחץ של "הרגע האחרון",
ודירבון הדחיין לביצוע. (..אף אם ה'תיכנון' – לא נעשה במודע)
יצירת המתח והלחץ- יוצרת סטימולציה המשרתת את תיפקודו של
הדחיין ; שכן, רבים האנשים שתחת תחושת לחץ – מתפנים,
מתמקדים ונעשים "חדים" יותר".
ה. קושי בתיפקודים-ניהוליים :
קושי שכזה מאפיין מאד אנשים בעלי לקות קשב וריכוז (ADD/ADHD), ומתבטא באיחורים , בהיעדר תכנון, בהערכת-זמן לא מציאותית, בהתנהלות שלא על-פי סדר-עדיפויות, באי-השלמת מטלות, ביכולת מוגבלת לפרק משימה ,לקבוע את סדר-הפעולות הנכון, ולהתארגן בהתאם.
בעזרת אימון (COACHING )-ניתן ללמוד ולשפר את התפקודים-הניהוליים; אם מפנים אליהם את תשומת הלב, ומתרגלים אותם בסיטואציות שונות, בסיוע הנחייה וקבלת משוב.
ו. דחיינות המנווטת ע"י "שדונים" :
ה"שדונים" הן אותן אמונות שאימצנו לגבי עצמנו , ואשר להן השפעה מכרעת על תחושת-המסוגלות והביטחון ביכולותינו. הדימוי העצמי שלנו מושפע מאד מאותם "שדונים", המייצרים במוחנו, ללא הרף, מחשבות מעכבות ומסכלות.
"שדונים" כאלה עשויים להיות : "לא אין סיכוי שאצליח לסיים את הפרוייקט המורכב הזה כמו שצריך- אז כדאי שכלל לא אתחיל" ,או " יש דברים יותר חשובים לעשות לפני המטלה הזאת"
או " שאני אצליח להשתלט על העניינים – זו פנטזיה לא מציאותית, צריך להעביר את העניין למוכשרים ממני".
בתהליך האימוני (COACHING( מסייע המאמן בזיהוי ה"שדונים" הללו,
ובמיגור השפעתם על התיפקוד והדימוי העצמי.
לסיכום :
הנטייה לדחיינות פוגמת בהתנהלותו של הדחיין ובהישגיו , ופוגעת אנושות באמינותו בעיני הזולת. לעיתים קרובות מלווה הדחיינות בשפע של תירוצים , אמתלות והאשמות של "המצב" או של מי מהסובבים.
במהותה נובעת הנטייה לדחיינות מעכבות וקשיים רגשיים, ובאמצעות מאמן מיומן (COACHER) – ניתן לרכוש מודעות וכלים , המסייעים למזער אותה.
נעמי גינת - מאמנת אישית ועסקית
יועצת חינוכית,
מאמנת לזוגיות