חוק ההתייעלות הכלכלית (חוק ההסדרים) קבע כי מתאריך 1/1/2010 האחריות הביטוחית למתן שירותיים רפואיים (מד"א, טיפולי פיזיותרפיה וכו') תועבר מטיפולם של חברות הביטוח לטיפולם של קופות החולים.
הרפורמה בנזיקין בגין העברת מתן השירותים הרפואיים הנכללים בסל הבריאות והתרופות מחברות הביטוח לקופות החולים הותירה את הניזוקים נמצאים בין הפטיש לסדן ובטרטור בין קופת החולים לחברת הביטוח, בין ביה"ד לעבודה לבית המשפט.
דוגמא בולטת שלאחרונה מציפה ותציף אף בעתיד את בית המשפט הינו תשלום חוב המד"א. עד 1/1/2010 ניזוק אשר נפגע בת.ד (שאיננה תאונת עבודה) והובהל באמבולנס לביה"ח, חברת הביטוח היא זו אשר כיסתה את חוב המד"א ללא כל הסתייגות, כיום לאחר הרפורמה הניזוק מוצא עצמו בפני שוקת שבורה, חברות הביטוח מטילות האחריות על קופות החולים ואלה טוענות כי חברת הביטוח אחראית. אז מי באמת אמור לשלם את החוב האמור?! אזי תלוי באיזה אמבולנס גורלך נחרץ להיות בו, אם סוג האמבלונס הינו מסוג נט"ן ו/או אט"ן אזי קופ"ח אמורה לכסות החוב, אם הובהלת באמבולנס רגיל חברת הביטוח אמורה לכסות החוב.
ניזוק נפגע בפגיעת ראש קשה אושפז בבית לוינשטיין, במהלך שיקומו נאלץ הניזוק לעזוב במידית את בית לוינשטיין בטענה כי קופת החולים איננה משלמת, הניזוק על אף מצבו הקשה ובחוסר ברירה הגיש תביעה כנגד חברת הביטוח אשר טענו כי מי שצריכה לשאת בהוצאות היא קופ"ח ועל כן על הניזוק לפנות לביה"ד לעבודה שזוהי סמכותו, ביה"ד לעבודה טען שזאת איננה סמכותו. ושוב מוצא עצמו הניזוק (אשר נמצא במצב קשה) מול מבוי סתום.
דוגמא נוספת ובולטת הנם טיפולי הפיזיותרפיה, הרפורמה קובעת כי מהטיפול ה 12, 13 תפנה לחברת הביטוח לכיסוי הטיפולים, לא תקבל אישור, תפנה לבית המשפט.
מערך מורכב זה עלול לפגוע בנפגעים אשר עשויים להידרש לשאלת זהותו של הגורם החייב במימון התשלום לסיפוק השירותים.
הרפורמה חלה רטרואקטיבי, אזי אם הנכם נמצאים בעיצומה של תביעה, החוק חל גם לגביכם.
ביה"ד בפסקי הדין רמז בלשון עבה כי הכנסת תעשה שיקוליה בשנית ותערוך תיקונים כי השרות הרפואי הורע ללא הכרה.
גלי יהב, עו"ד