שיפור דיבור – למקצוענים כדי לשפר את הדיבור נדרש להבין עקרונות מצומצמים מסוג זה ולהקפיד עליהם ככל הניתן: שיפור מיקומים - הידע היכן להימצא בשיחה . האם בתוך הדברים,האם מחוצה להם,האם בין "הגופים" הדוברים,האם בתוך הניסוח,האם בתוך הרעיון.למעשה המדובר הוא על ניווט משוכלל בתוך כל קווי הצטיירות הארכיטקטורה המיקומית של הדיבור. התניידות עמדות – הכוונה כאן הינה לתנועה הלוך ושוב בין גישות לעמדות,ותזוזות ללא הרף בין גבהי העמדות: מעל הדברים,בגובה הדברים (בגובה העיניים) ,כלפי הדברים. חילופי תכונות הדיבור - הידיעה כיצד לעבור מיופי,לעוצמה,להתייחסות,לאגרסיביות (לעיתים נדרש),לעדינות,לפאתוס וכן הלאה. שליטה במלוא הכתובות הפסיכולוגיות שניתן לפנות אליהן – הכוונה לכיוון הן ניסוחי הדיבור והן ההשתמעויות ל"כתובות" שונות בתוך המאזין. סוגיה מעניינת הינה האם רצוי לשים לב לכך / לתכנן זאת או לבצע זאת אסוציאטיבית. מסוגלות הבנתית לקביעת המעבר מדיבור להקשבה - שליטה בידע הזמנים והסימנים לכך: הן הניסוחיים,הן השפת גופיים והן התכנוניים תיאורטיים. יצירת מפות חשיבה ודיבור – יצירת שתי מפות זו ליד מיקומה של זו. האחת לגבי חישוביות הדיבור תוך כדי שיחה והשנייה לגבי אופן הטיפול בניסוח. הבנת צידיות - הבנת התמקמות עצמית בשיחה :עם הדובר" , "מולו" , "איתו כלפי העניין", "איתו מול העניין" ומהם השיקולים התחושות הטובות ביותר המקדימות לכך. הבנה מוגברת של תצורות התפתחות שיחה – הקדשת תשומת לב לשיחות רבות (בסרטים,בטלוויזיות) כיצד מתבצעת שיחה המובילה לתוצאות והבנת מהן תוצאות שיחה. קיימות תוצאות מסוגים שונים: הגעה לפורקן ולשחרור תכנים, יצירת "חיבור" עם הדובר לצרכים שונים, תוצאה אשר תוכננה מראש,תוצאה אשר התגלתה לפתע שלא שוערה וכן הלאה. שליטה בהבנת שיחה - הכרות מתפתחת עם רמות שונות בשיחה. גבהים של הבנה,עומקים של תוכן והבנת מגעי מלל שונים וניסוחיים זה בזה. ידע טקטי אסטרטגי מתומצת והמהונדס למודלים ודגמים - זוהי גולת הכותרת של מקצוענות ניווט משוכלל בשיחה. היות וחומרי הידע הינם מעמיסים ודורשים משאבים גבוהים של הבנה וידע אזי הרי שתימצותם השרטוטי דימיוני עשוי לשפר את הענקת תשומת הלב הדרושה לכל מיכלול הדברים המולידים מקצועיות.
הבנת "קרביות" לעומת "אומנותיות" בהתמודדות שיחתית - שיחה,דיאלוג, או שימוש בדיבור בד"כ מייצגים תפיסות שונות והתמקמות עמדות וגישות שונות באופן מסויים מרחבי בגיאוגרפיית הניסוח ובטופולוגיית הידע.