דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון נרטיבי 

מאת    [ 14/04/2007 ]

מילים במאמר: 1059   [ נצפה 6378 פעמים ]

אימון נרטיבי / מאת: אורי איל.

לכל אחד מאיתנו יש פסיפס שלם של סיפורים/מחשבות על עצמנו ועל העולם.
כל סיפור בפסיפס האינסופי הזה הוא נקודת מבט שלנו על משהו.
סך כל המארג הזה נותן לנו את סיפור חיינו.

לחלק מן הסיפורים אנחנו מודעים לחלק לא (תת הכרה). הנרטיב שאנו מספרים לעצמנו, על עצמנו ועל העולם, יוצר לנו את תפיסת העולם ואת הדרך בה אנו מתפקדים בעולם.

היכולת שלנו לשנות, לשפר, לקבל החלטות, ליצור לעצמנו ביטחון, הרגשת מסוגלות, יכולת החלטה קשורים בקשר הדוק עם אותו סיפור/ סיפורים שנוצרו לנו על עצמנו.

הסיפור, הנרטיב האישי של כול אדם הוא סובייקטיבי .

נקודת המבט שלנו אל השתלשלות החיים קבעת לנו במידה רבה גם את סיפור חיינו העתידי.

מכיוון שמדובר רק בנקודת מבט הרי שאפשר לבחור נקודות מבט אחרות, למשל נקודת מבט שתשרת טוב יותר את האינטרסים, השאיפות, ההרגשה והתפקוד .

אם נבחר לשנות את הסיפור שאנו מספרים על עצמנו ועל העולם, אופן התפקוד שלנו יהיה שונה ויביא לתוצאות אחרות. יביא להרגלי התנהגות שונים.

ההבדל בין אנשים מצליחים (כאלה שממשים את עצמם), לבין כאלה שלא, זה שלאלה יש הרגלים שמביאים להצלחה ולאלה יש הרגלים שלא מביאים להצלחה.

ההרגלים שלנו הם תוצאה של סיפור שסיפרנו לעצמנו, על עצמנו ועל העולם שהתקבע בגבולות מאוד מוגדרים במהלך השנים. מטרתנו לבחון את אותם הרגלים ולשנות אותם ע"פ שאיפותינו.

סיכום ונקודות ציון
1.לכול אדם יש את הנרטיב של עצמו על עצמו.
2.נרטיב זה בנוי מפסיפס של סיפורים.
3.לחלק מן הפסיפס אנו מודעים, לחלק לא.
4.הנרטיב התעצב במהלך השנים באופן לא מודע.
5.לנרטיב זה יש השפעה מכרעת על אופן תפקודנו.
6.נרטיב זה הוא סובייקטיבי. הוא נקודת מבט שלנו על עצמנו והעולם.
7.אפשר לבדוק את הנרטיב שלנו ולשנות אותו.
8.הנרטיב יוצר לנו [לא כשחקן יחיד] את התחושות, הרגשות, והמחשבות שלנו על עצמנו ואל העולם [לדוגמה הרגשת המסוגלות לפעול במצב מסוים].
9.הנרטיב ממקם אותנו במרחב /בעולם [אני שייך לקבוצה x בסטטוס y ונמצא במצבw].
10.אפשר להתבונן בסיפור אחד נקודתי [מתוך הפסיפס]ולראות דרכי מחשבה, תפקוד, רגשות וכו'.
11.אפשר ע"י אימון דינמי להתבונן בנרטיב ולעשות בו שנוי מכוון.
12.השנוי יכול להיות בנקודת המבט: מה נלמד מהסיפור. התייחסות ליעדים, למחשבות, לרגשות ולתפקוד.
13.אפשר ע"י אימון דינמי משקף להתבונן, להתמקד ולמקד בנושא נבחר, למשל סיטואציות של הצלחה/ כישלון, בתקשורת בן אישית, קבלת החלטות, וכו'.
14.האימון הנרטיבי יכול להוות כלי עזר נוסף לקשב פנימי, בנית פרדיגמות ובדיקת תוצאות.
15.אפשר לבנות נרטיב חדש לחיינו. נרטיב נבחר, כזה שאנו רוצים, כזה שיקדם אותנו אל עבר מה שאנחנו רוצים להיות.

האימון עניינו תוצאות של רווח. האימון לא עוסק בלמה? אלה בפעמיים מה ופעם איך.
מה המצב המצוי? מה המצב הרצוי? איך מגיעים ממצוי לרצוי? האימון הנרטיבי מחויב לאותה מסגרת.
האימון הנרטיבי יכול להוות כלי לדמיון מודרך, הקניית תחושה של ביטחון, מסוגלות והעצמה.
שנוי הנרטיב מניע שנוי קוגניטיבי ומנטלי שמניע שנוי תפקודי, מניע שנוי הרגלים, שיוצר תוצאות חיים.

איך זה עובד?
השלב הראשון הנו על ידי העלאת סיפורים (סיטואציות) בכתב ובעל פה, ניצור מצב של הזרה (מרחק התבוננות), בן המאומן לנרטיב ע"פ הוא פועל. בו בזמן יעלו גם האתגרים איתם הוא מתמודד.
אימון משקף ושאלות ממקדות יצרו למתאמן דרך נוחה להתבוננות פנימית דרכה יראה כבמראה:
1.ערכים ודימויי העולם שלו
2.צרכים שאיפות ויעדים שמנחים את התנהגותו
3.הרגלי מחשבה, רגש, תפקוד ותקשורת שנוצרו לו במהלך השנים
4.חסמים ורעשים שמפריעים לו לפעול
5.תוצאות אותם הוא משיג

השלב השני הנו החלטות. מה המצב הרצוי לנו בסיטואציה המסופרת. מה התוצאות שכדאי לנו לפעול ולהשיג בסיטואציה.
השלב השלישי הנו בחירת דרכי הפעולה האפקטיביים ביותר להשגת התוצאות בהם אנו מעוניינים.
השלב הרביעי הנו בחירת הרגלים ע"פ אנו רוצים לפעול בסיטואציות עתידיות.
השלב החמישי הוא כתיבת ההרגלים הנבחרים באופן ברור ופשוט.
השלב השישי הוא פעולה מודעת ע"פ ההרגלים הנבחרים, כמו שחקן המתאמן על טקסט, על תפקיד במחזה. אלה שעכשיו הוא המחזה החשוב מכולם, הצגת חייך.
השלב השביעי הוא שנוי נרטיב חיינו לנרטיב ניבחר ומקדם.
.

בדיקה זו של הנרטיב הסיפורי הנה קשב פנימי בו אנו מתבוננים בעצמנו (בסיפור) מנקודה חיצונית, ובכך מנטרלים במידת מה רעשים, מנגנוני הגנה וחסמים.
אנו יכולים לבדוק מה מכוון את הגיבור, מה נותן לו כוח, מהם דרכי התקשורת שלו, איך הוא מנסה להשיג את מה שהוא מנסה להשיג ולמה הוא פועל איך שהוא פועל. המטרה הנה ליצור מצב בו אנו בודקים מצב מצוי: יעדים, תפקוד ותוצאות, ולבחור מצב רצוי לנו: יעדים, תפקוד ותוצאות ולהגיע, ע"י שינוי הסיפור, שינוי הנרטיב, לאופן הפעולה בה אנו צריכים לנקוט כדי להשיג את הרצוי.
כמה אופני עבודה לדוגמה: יש לציין שמדובר רק בדוגמאות, ובמאמר זה לא נגעתי בים של ידע ואפשרויות כמו כותרות של נרטיבים , סגורים וחוסמים, פתוחים ודינמיים. אופני תיאור ועוד.
1.כתוב סיטואציה/סיפור. כתוב מהר, באופן ספונטני את כל הסיטואציה מתחילתה ועד סופה.
2.חלק את הסיפור לפתיחה: הגדרת רקע הסיפור, חשיפת המשתתפים, זמן ומקום.
3.התחלה: כתוב /ספר את הרצונות והיעדים שלך בתחילת הסיטואציה.
גוף העלילה: מה קרה.
4.אמצע:כתוב /ספר את ההתרחשות
5.הקונפליקט:כתוב/ספר מהו הקונפליקט
6.דרכי פעולה: כתוב/ספר איך הגיבור פעל
7.התרת הקונפליקט:כתוב/ספר התוצאה
קונפליקט - כאשר יש רצונות מנוגדים הבאים לידי התנגשות, כאשר הצלחת האחד, מימושו , גורם לאי מימוש/כישלון של האחר.

2.שאלות מנחות:
מה הגיבור רצה להשיג בסיטואציה?
איך הוא פעל להשיג זאת?
מה הייתה תוצאת המקרה?
האם הגיבור השיג את שרצה?
מהו דפוס ההתנהגות שעולה מן המקרה?
האם דפוס הפעולה שנקט הגיבור מזכיר לו סיטואציות נוספות בהן הוא פועל כך?
האם דפוס התנהגות זה מקדם אותך? אם כן שכלל אותו עוד יותר (תמיד אפשר), אם לא, איזה הרגל אתה צריך להחליף?
האם היעד שרצית להשיג הוא היעד הנכון?
האם אופן הפעולה הוא האופן הנכון?
מה תרוויח אם תמשיך לפעול/לחשוב כמו שפעלת בסיטואציה?
מה תרוויח אם תפעל בדרך החדשה?

מין העתיד אל ההווה
1.כתוב/ספר את הנרטיב כפי שהיית רוצה שיתרחש ,ע"פ יעדים נכונים לך. אופן תפקוד מתאים ומקדם ושתי תוצאות אפשריות.
2.קבלת החלטה:
הנרטיב הראשון שסופר הוא מצב הווה מצוי, הנרטיב השני הוא מצב רצוי. בדרך כלל אופן הפעולה בנרטיב הראשון בעל אופני התנהגות החורגים מין הסיפור המצומצם, בדוק באיזה אופן אתה יכול להכיל אותו על תפקודך הכללי. ועל התוצאות שתפקוד זה משיג לך.
הנרטיב השני הוא מצב רצוי, הוא דורש ממך תפקוד שונה ופעמים גם יעדים שונים .שני הנרטיבים נבחנים ע"י התוצאות המשוערות.
אם תמשיך לדבוק בנרטיב הראשון סביר להניח שתוצאות חייך היו דומות למה שהפקת עד עכשיו. יעדים לעומת תוצאות.
אם תדבק בנרטיב החדש סביר להניח שתוצאות חייך ישתנו. אופן תפקודך יאפשר לך להשיג תוצאות של הצלחה. {הכול מוגבל בגבולות של האדם}.
3.כתוב לפחות חמש פעולות שאתה צריך לעשות כדי שהתפקוד שבחרת יהפוך להרגלים.
4.כתוב חמש סיטואציות עתידיות בהן אתה פועל ע"פ הנרטיב החדש.
5.כתוב לכל יום במשך שבוע פעולה אחת שאתה תעשה שתחזק את הנרטיב החדש.

בהצלחה




מרכז טנא לאימון. משרדים: כפר ויתקין ת.ד 576. לפרטים ושאלות - 0777-88-01-02 מסלולי אימון בת"א ובחיפה.
אתר http://www.tene-c.co.il

אורי איל
יזם "מרכז טנא לאימון". מאמן, מוסמך M.A קומוניקציה, מרצה במוסדות אקדמיים בתחומי התקשורת, השיווק והפרסום.ניסיון כמנהל תפעול ושיווק. מנהל בפרוייקט מחוננים של אזור הנגב. בראש צוות הכותבים של מרכז טנא .
0777-88-01-02
tene-c.co.il

אתר
http://www.tene-c.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב