דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להעריך רעיון למוצר חדש 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 6645 פעמים ]

יזם המתכנן מוצר חדש מקדיש מחשבה רבה לתכנון מאפייני המוצר, ומחפש תמהיל מאפיינים כזה שיבטיח שהמוצר יימכר. המפתח להערכת המוצר החדש הנו, לפיכך, הערכת כוונות הרכישה וכמות הרוכשים הפוטנציאלים של המוצר. אולם לא די בכך. כדי לתכנן תמהיל מאפיינים הולם למוצר, חשוב ללמוד כיצד הלקוח מקבל החלטה על רכישה, וכיצד הוא מעריך את האלטרנטיבות השונות שעומדות בפניו בעת הקניה.

אחת הדרכים ללמוד על כוונות הרכישה של מוצר חדש, ועל תהליך קבלת ההחלטות שמחולל כוונה כזו, הנה מתודולוגית "בחינת הקונספט השיווקי". בשיטה זו מציגים לקבוצת לקוחות פוטנציאליים רעיון למוצר חדש ובוחנים באופן ישיר את תגובתם למוצר החדש, העמדות שלהם כלפיו, והסבירות שירכשו אותו.

כאשר משתמשים בשיטת "בחינת הקונספט השיווקי", יש להחליט תחילה כיצד יוצג הרעיון למוצר החדש. ניתן להציג את הרעיון בפשטות, תוך תיאור המאפיינים והמרכיבים שלו, או להציג אותו במסגרת מסר פרסומי מתאים. תיאור המוצר החדש בתוך מסר פרסומי מדמה אמנם מצב רכישה מציאותי, שבו הלקוח נחשף לא רק למוצר אלא גם למעטפת הפרסומית שלו, אך הוא אינו מאפשר לבודד את תגובת הלקוח למוצר החדש מתגובתו לתכני הפרסום.

בעקבות הצגת המוצר החדש מתבקשים לקוחות פוטנציאלים להביע את מידת הנכונות שלהם לרכוש את המוצר. כוונות הרכישה שלהם נמדדות באמצעות סולם מדידה, שהנו רגיש מספיק להערכת סבירות הרכישה. פוטנציאל הרכישה של המוצר מוערך באמצעות שיעור הלקוחות הפוטנציאלים שהביעו רמות גבוהות של סבירות רכישה. לעיתים מוערך פוטנציאל הרכישה גם תוך התחשבות במדדים כגון: הערכת תדירות הרכישה והכמות הצפויה להירכש בכל הזדמנות קניה.

כאמור, לא ניתן להסתפק בהערכת כוונות הרכישה, וחשוב להבין כיצד הן נקבעות. על כן, יש לבדוק כיצד המוצר נתפס ולבחון את העמדות כלפיו. ניתן לבחון מהם היתרונות והחסרונות הנתפסים של המוצר החדש לעומת מוצרים אחרים בקטגוריה, מהי מידת הייחודיות המיוחסת לו, מהי מידת האמון שהוא מעורר, באיזו מידה הוא עונה על צרכי הלקוח, ובאיזו מידה הוא נתפס כאטרקטיבי.

במוצר החדש ישנם מספר יתרונות או מאפיינים המוצעים ללקוח, ויש לבחון באיזו מידה כל אחד מהם תורם לכוונות הרכישה. הדרך לבדוק זאת הנה לגבש מראש רשימת מאפיינים, ולגבי כל מאפיין ומאפיין לבדוק עד כמה הוא חשוב ללקוח, ועד כמה הוא מאפיין את המוצר החדש. בחינה משותפת של ציוני החשיבות ושל ציוני הערכת המוצר החדש בכל מאפיין תאפשר לענות על שאלות מהותיות כגון: האם המוצר עונה על השיקולים החשובים ביותר ללקוח? על אילו שיקולים חשובים המוצר אינו עונה ולכן נדרש לשפר אותו? אילו שיקולים הנם חשובים פחות ולכן יש לשקול האם להשקיע פחות משאבים בשיפורם?

בנוסף להערכת רעיון המוצר החדש וסבירות הרכישה שלו, חשוב ללמוד גם על קהל היעד הפוטנציאלי שלו. למשל, כדאי להבחין בין בעלי כוונות הרכישה של המוצר החדש לבין אלו שאינם מתכוונים לרכוש אותו. משתנים דמוגראפיים (למשל: מגדר, גיל, השכלה, הכנסה, נטייה דתית, מצב משפחתי) מסייעים מאד בפילוח מסוג זה. כמו כן, כדאי ללמוד גם על הרגלי הרכישה של קטגוריית המוצרים כיום, על תפיסת קטגוריית המוצרים באופן כללי, שביעות הרצון מהמוצרים שבשימוש כיום, ועל גורמים אחרים שעשויים להשפיע על החלטת הרכישה.

ליטל שמר חיים (MBA) ? מחקר יישומי, מומחית בתחום המחקר השיווקי.
www.Lsh-Research.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב