במאמר זה אציג את סוגי האיורים הקיימים בספרי קריאה ולימוד לילדים, לנוער ולמבוגרים, בעיתונות ובמגזינים, באתרים ועוד.
איור ספרי ילדים ונוער:
איור ספרי ילדים ונוער הוא כמעט מובן מאליו, וככל שהקוראים צעירים יותר תופסים האיורים מקום חשוב יותר, אך גם בקרב הנוער, כאשר הטלוויזיה והקולנוע משפיעים על יכולת ההדמיה, קשה יותר ליצור תמונות דמיוניות, מכיוון שאנחנו רגילים לקבל את התמונות מוכנות על המסכים. מכיוון שהאיור סטטי ולא תמונה נעה, הוא עוזר למתבונן ליצור תמונה ולהחיות אותה בתוכו.
ספרים ללא איורים נחשבים למושכים פחות מאלו המכילים איורים מרהיבים. גם מסחרית, האיורים הופכים את הספר למכיר יותר, ואפשר לומר שהם אלה המוכרים אותו בטרם עלעלנו בו. יש ספרי ילדים ונוער שבהם האיור כה דומיננטי, והוא ש"עושה" את הספר. סיפורים רבים כאלה נכתבו ואוירו בידי אותו יוצר, לדוגמה: סילברסטיין, מוריס סנדק, עודד בורלא.
איור אמנותי:
האיור האמנותי התפתח בעיקר בעת החדשה על ידי אמנים שביקשו להרחיב את מקורות פרנסתם. החל מתקופה זו ההבדלים בין איורים לאמנות היטשטשו, והם אמנות העומדת בפני עצמה. האיור כבר אינו עניין טכני, שמרני ומוגבל, אלא אמנות במלוא מובן המילה, ואין סתירה ביניהם. ההיסטוריה רצופה באמנות מוזמנת מאיירת. מאז ימי ראשית התרבות, במקדשים עתיקים בכל רחבי העולם, ועד לאמנות הרנסנס הנערצת. האם הקפלה הסיסטינית שיצר מיכלאנגלו אינה אמנות? וכך גם באלפי ציורי כנסייה אחרים מתקופה זו ואחריה יש את כל הסממנים של איור.
איור מדעי / טכני:
תמונה אחת שווה אלף מילים: איור מבאר מסוג זה מופיע בספרי לימוד ועיון, בתוכנות ולומדות, והוא חיוני ביותר, מאיר את עיניו של הקורא וממחיש לו את ההסבר.
איור מחשב:
איור מחשב הוא תחום חדש בתחום האיור, שהתאפשר הודות להתפתחות מדהימה בעשורים האחרונים בתוכנות עיבוד תמונה. כמו כל ענף ההייטק, הוא ממשיך ודוהר קדימה ופותח אינספור אפשרויות ם עבור היוצרים והמזמינים.
איור קרטונס:
איור קרטונס ואיור קריקטוריסטי ניחן באופי קליל והומוריסטי, ונועד להעלות חיוך על פני הקורא, וליצור עניין ותשומת לב לטקסט.
איור קומיקס:
אחיו המפותח של האיור הקריקטוריסטי התחיל את דרכו כמצחיקן, אך עשה דרך ארוכה ומגוונת דרך דמויות מונפשות לילדים ועד לקומיקס האלים והקשה של המזרח הרחוק.
איור ספרי ילדים ונוער:
איור ספרי ילדים ונוער הוא כמעט מובן מאליו, וככל שהקוראים צעירים יותר תופסים האיורים מקום חשוב יותר, אך גם בקרב הנוער, כאשר הטלוויזיה והקולנוע משפיעים על יכולת ההדמיה, קשה יותר ליצור תמונות דמיוניות, מכיוון שאנחנו רגילים לקבל את התמונות מוכנות על המסכים. מכיוון שהאיור סטטי ולא תמונה נעה, הוא עוזר למתבונן ליצור תמונה ולהחיות אותה בתוכו.
ספרים ללא איורים נחשבים למושכים פחות מאלו המכילים איורים מרהיבים. גם מסחרית, האיורים הופכים את הספר למכיר יותר, ואפשר לומר שהם אלה המוכרים אותו בטרם עלעלנו בו. יש ספרי ילדים ונוער שבהם האיור כה דומיננטי, והוא ש"עושה" את הספר. סיפורים רבים כאלה נכתבו ואוירו בידי אותו יוצר, לדוגמה: סילברסטיין, מוריס סנדק, עודד בורלא.
איור אמנותי:
האיור האמנותי התפתח בעיקר בעת החדשה על ידי אמנים שביקשו להרחיב את מקורות פרנסתם. החל מתקופה זו ההבדלים בין איורים לאמנות היטשטשו, והם אמנות העומדת בפני עצמה. האיור כבר אינו עניין טכני, שמרני ומוגבל, אלא אמנות במלוא מובן המילה, ואין סתירה ביניהם. ההיסטוריה רצופה באמנות מוזמנת מאיירת. מאז ימי ראשית התרבות, במקדשים עתיקים בכל רחבי העולם, ועד לאמנות הרנסנס הנערצת. האם הקפלה הסיסטינית שיצר מיכלאנגלו אינה אמנות? וכך גם באלפי ציורי כנסייה אחרים מתקופה זו ואחריה יש את כל הסממנים של איור.
איור מדעי / טכני:
תמונה אחת שווה אלף מילים: איור מבאר מסוג זה מופיע בספרי לימוד ועיון, בתוכנות ולומדות, והוא חיוני ביותר, מאיר את עיניו של הקורא וממחיש לו את ההסבר.
איור מחשב:
איור מחשב הוא תחום חדש בתחום האיור, שהתאפשר הודות להתפתחות מדהימה בעשורים האחרונים בתוכנות עיבוד תמונה. כמו כל ענף ההייטק, הוא ממשיך ודוהר קדימה ופותח אינספור אפשרויות ם עבור היוצרים והמזמינים.
איור קרטונס:
איור קרטונס ואיור קריקטוריסטי ניחן באופי קליל והומוריסטי, ונועד להעלות חיוך על פני הקורא, וליצור עניין ותשומת לב לטקסט.
איור קומיקס:
אחיו המפותח של האיור הקריקטוריסטי התחיל את דרכו כמצחיקן, אך עשה דרך ארוכה ומגוונת דרך דמויות מונפשות לילדים ועד לקומיקס האלים והקשה של המזרח הרחוק.