יכולותיה של חברה הן מגוונות, אך ניתן לחלקן לשלושה תחומים עיקריים: יכולות קלאסיות, יכולות תשתית ויכולת ההון האנושי. יכולות אלו ניתנות לפיתוח על מנת לחזק את החברה וליצור יתרון תחרותי משמעותי מול מתחרותיה. המפתח להשגת יתרון תחרותי משמעותי בחברה הוא שילוב נכון בין היכולות הללו.
להשגת יתרון תחרותי אתייחס לשבע יכולות עיקריות:
ארבע יכולות קלאסיות:
1. יעילות - הורדת עלויות, הקטנת התשומות והעלאת התפוקות, מבנה ארגוני אפקטיבי, תכנון נכון, בחירת ההחלטות הנכונות.
2. איכות - איכות השירות/ המוצר, התאמה לדרישות לשימוש ולמשתמש, יצירת אחידות מוצרית, בניית מערך בקרת איכות.
3. חדשנות - פיתוחים לשיפור או לשינוי השוק, הזדמנות להורדת עלויות, העלאת מחיר (גביית פרמיה) והעלאת מיצוב החברה ו/או המותג.
4. תגובה ללקוח - להיות זמין ללקוח, להבין מה הוא צריך ורוצה, ולהיות שם עבורו. יצירת שירות "מעל ומעבר", שירות לקוחות יעיל ואיכותי.
השגת יעילות, איכות וחדשנות הינה מחצית הדרך לשביעות רצון הלקוח.
שתי יכולות תשתית:
5. תרבות - יצירת ה"איך" של הארגון, דהיינו התווית האופי הנלווה לעשייה של הארגון, יצירת תרבות פנים וחוץ ארגונית התואמת לערכי החברה.
6. ניהול - התמקדות ב"איך גורמים לעשות את זה", הגדרת התרבות הניהולית של הארגון, מבנה ארגוני, תחומי אחריות וכדומה.
יכולות התשתית מאפשרות לייצר את היכולות הקלאסיות
יכולת ההון האנושי:
7. הון אנושי - האנרגיה, כוח ורוח העשייה, פריצת החדשנות, יכולות האנשים.
פיתוח היכולות הקלאסיות ושילובן בצורה הנכונה, תוך יצירת בידול מול המתחרות בשוק, יביאו להשגת היתרון התחרותי של החברה. מהלך זה יוביל להורדת עלויות והעלאת המחיר אשר הלקוח יהיה מוכן לשלם בעבור המוצר (Willing To Pay).
היתרון התחרותי של חברה יתבסס על לפחות אחת מן היכולות הקלאסיות המוצגות (יעילות, איכות, חדשנות, תגובה ללקוח), כאשר יכולות התשתית הן אלו אשר יאפשרו לחברה לייצר את היכולות הקלאסיות.
לסיכום, להשגת יתרון תחרותי על החברה לפתח ולשפר את יכולות התשתית העומדות לרשותה בכדי שיהוו בסיס איתן ליכולותיה הקלאסיות. אינטגרציה נכונה של יכולות התשתית, היכולות הקלאסיות בשילוב יכולות ההון האנושי היא המפתח ליצירת יתרון תחרותי משמעותי תוך בידול מול השחקניות האחרות בשוק.
ענבר ורדי, יועצת עסקית בכירה לחברות