כשאנשים שומעים על הוראה מתקנת הם חושבים לרוב על כיתות חינוך מיוחד, דיסקלציה וכו'. נושאים אלו אכן קשורים להוראה מתקנת, אולם הייצוג של הנושא אצל אנשים לרוב מתערבב בין הרבה מושגים שונים ויוצר רתיעה. הדבר נובע מחוסר הבנה מהי בעצם הוראה מתקנת, ומהי לא. ראשית, הזדקקות של ילד להוראה מתקנת איננה מצביעה על היותו "בעל יכולת קוגניטיבית נמוכה", בטח לא במובן האיבחוני. להוראה מתקנת נזקק ילד אשר ההישגים הנמדדים שלו (כגון ציונים בבית הספר) אינם תואמים את הכישורים שלו. למשל אם הילד מראה אינטלגנציה גבוהה אולם מתקשה להבין את החומר בשיעור, הדבר מצביעה על בעיית למידה כלשהי. יתכן שהילד סובל מהפרעות קשב ואו ריכוז, יתכן שיש לו דיסלקציה, ויתכננו גם בעיות אפשריות נוספות.
הוראה מתקנת באה להעביר את החומר בצורה שתקל על הפנמתו אצל התלמיד, כאשר אופן רכישת הידע של התלמיד חורג מהנורמה.
איך להתיחס לצורך בהוראה מתקנת?
קודם כל, אין לכעוס על התלמיד. זו לא אשמתו, זה לא יעזור, וזה יכול רק להחמיר את המצב. פעמים רבות הבעיה גורמת לתלמיד לפתח חוסר בטחון ביכולותיו, אשר מונע ממנו להצליח ויוצר קושי ארוך טווח מבחינת השתלבות במערכות חינוך והשכלה.
להיפך, חשוב לעודד את התלמיד במטרה למנוע רגשי אשמה על הפניה לעזרה. ככל שהתלמיד יתיחס להוראה מתקנת כלגיטימית יותר, ויסמוך יותר על היכולת שלה לסייע לו, כך קל יותר יהיה לעזור לו. אנשים עם דיסלקציה, הפרעות קשב, קשיי הבעה וכו', עדיין יכולים להגיע להישגים אקדמיים מרשימים ביותר, הם פשוט זקוקים לכלים אחרים כדי להצליח, והוראה מתקנת קיימת כדי לספק להם את הכלים הדרושים.
איך לבחור מסגרת או מורה?
מורה עם התמחות מתאימה הינו פתרון אפשרי לצורך בהוראה מתקנת. מורה מתאים יוכל לבנות תוכנית עזרה לתלמיד על סמך הניסיון שלו, לספק לו תמיכה אישית, וגם לעקוב אחרי התקדמותו באופן מבוקר. על כן, פניה למורה להוראה מתקנת זו בחירה טובה מבחינת יכולת ההתאמה לתלמיד.
מצד שני, למסגרות רחבות או מובנות יותר יש יתרון של אינטגרציית התלמיד בסביבה לימודית מעבר ללימוד פרונטלי אישי. לדוגמא, אם התלמיד מתקשה מאד לתפקד בכיתה רגילה, כיתת חינוך מיוחד תוכל לספק לו הוראה מתקנת מחד, ולהרגיל אותו ללימוד פרודוקטיבי בכיתה מאידך.
את הצורך בהוראה מתקנת כדאי לאבחן בגיל מוקדם, וגם להתחיל את הטיפול בהקדם, כדי למנוע צבירת פערים וקשיים, וכדי לעזור לילד להשתלב ולמצות את עצמו לימודית מגיל צעיר.
זיכרו! גם ילד בעל יכולות קוגניטיביות גבוהות יכול להיזדקק להוראה מתקנת. חשוב להעניק לילד תמיכה, ולא לשפוט אותו. בבחירת טיפול כדאי להתחשב הן ביכולת של מורה לספק צרכים אינדיבידואליים של הילד והן בהרגל לשילוב במסגרות רחבות יותר. התיעצות עם איש מקצוע הינה מומלצת לפני קבלת החלטות.
מאגר מקוון - מורים פרטיים במגוון תחומים