תחום הזכיינות צובר תאוצה בשנים האחרונות ומגלגל בארץ ובעולם למעלה מטרליון וחצי יורו בשנה. יזמים שמעוניינים למנף את הכסף שלהם באמצעות מותג מוכר יכולים לעשות זאת באמצעות רכישת זכיינות של עסק מוכר, שימוש בסימן המסחרי של העסק, ופתיחת עסק עם מוניטין built in.
היתרון ברור, לקוחות שמכירים את הסנדויצ'ים והסלטים של אורמה יכנסו לחנות יותר בקלות מאשר לחנות שלא נושאת את השם אך מציעה את אותם מוצרים. לעומתו החיסרון בזכיינות הוא בתשלום ראשון גדול עד ענק (לעיתים הסכום מגיע למעל מיליון שקל), ובנוסף המגבלה שהזכיינית מכתיבה כגון נהלים, ספקים, שעות פעילות ועוד.
קיימים מספר סוגי זכיינות
זיכיון מלא וזיכיון מצומצם
במקרה של זיכיון מצומצם רוכשים את הזיכיון לשימוש בסימן המסחרי ואת האפשרות להפצת המוצרים. במקרה זה הפורמט לניהול העסקי לא נכלל בעסקה לעומת זיכיון. דוגמאות לכך הן חברות למוצרי קוסמטיקה, משקאות. לעומת סוג זכיינות זה ישנו סוג הזכיינות המלא שמעניק גם את השימוש בפורמט העיסקי. דוגמאות לכך הן: רשת ארומה, פלאפל גינה, קפה ג'ו ועוד.
זיכיון אזורי וזיכיון חנות
ההבדל בין שני סוגי הזכיינות הוא חנות אחת לעומת רכישת זכויות על איזור גאוגרפי שלם ללא אפשרות כניסת זכיינים נוספים. לזיכיון חנות ניתן לעיתים (תלוי ברשת) להוסיף עוד חנות ואפילו ניתן לצרף עוד שותפים לחנות זו.
לזכיינות אזורית יש שתי אופציות :
1. לרכוש את הזיכיון לאזור ובכך בעצם לפעול בכל האזור הגאוגרפי
2. לרכוש את הזיכיון לאזור ולמכור זכיינות בתוך האזור הזה למפעילי חנויות.