עקב התנהלותם ומצבם של מסגרות החינוך הקיימות, רק בהקמת מסגרת חינוכית אלטרנטיבית חדשה יהיה אפשר לחולל את השינויים המתבקשים, ולהנהיג פעילות חינוכית קהילתית המנותקת מכל קשר חינוכי ופדגוגי לבית הספר או לכל גורם ממסדי אחר. על המסגרת החינוכית החדשה יהיה לאתר אנשי חינוך אידאליסטים המודעים לשבר החינוכי הקיים. אידאליסטים אלה יבססו את פעילותם בקהילה וידונו עם הגורמים הקהילתיים השונים בחשיבות של ניהול דיאלוג קהילתי שיתבטא בימי עיון, בסדנאות ובחוגי בית. על אנשי החינוך להדגיש את ייעודם החברתי, להצביע על ההרס הערכי הנובע בין השאר מתפקודם של מוסדות החינוך הממסדיים, ולצאת נגד הפיכתו של האדם למשתף פעולה עם המנגנון המרדד את אישיותו ומשפיע על התנהלותו הסתמית.
איש החינוך יקבל אחריות למעשיו, יציע אלטרנטיבה שכלתנית למציאות ושיעשה עריכה לשונית, יטביע חותם על המציאות, ולא יוותר על חזונו החברתי על אף הקשיים הרבים שעוד יהיו לו. אנשי חינוך אלה ישמשו דוגמה ומופת להתנהלות חברתית ואזרחית, יתנתקו מכל ממד כוחני ומניפולטיבי במציאות, וישאפו לשפר את איכותו של החינוך ולטפח את הסגולות האנושיות בכל אדם. אנשי החינוך ישאפו ליצור דיאלוג תבוני ובין תרבותי, ויחנכו את שותפיהם לסובלנות ולסולידריות בין אישית. ההשפעה של אנשי החינוך על החברה הרב תרבותית ועל הקהילה והתרחקותם מהעולם הקפיטליסטי הכובש והאכזר, יפיחו תקווה לשינוי חברתי כולל, שבין השאר יאחה את הקרעים החברתיים.
אין ספק כי מימושו של החינוך ההומניסטי והצגתה של אלטרנטיבה תבונית למציאות ישפרו את הסיכוי לשנות את המציאות החברתית והחינוכית. עוד לא אבדו הסיכויים לחולל במציאות שינוי חברתי וחינוכי, הנחוץ מאוד לחברה הישראלית. עוד לא אבדה ההזדמנות להיאבק בשעבוד האדם ולעצב מציאות סולידרית יותר ומפויסת יותר. אין ספק כי המודעות של המחנכים וההורים לתהליכים המעצבים את המציאות, ורצונם האמיתי לשנות את התנהלותם, יאפשרו להציג חלופה מעשית ותבונית למציאות, אשר תשאף לשנות בהדרגה את המציאות. סופר צללים יוכל לנסח מצע רעיוני ואף לעזור בכתיבת ספר בעניינים אלה.
האם בסופו של דבר ישכילו אנשי החינוך להנחיל ערכים אוניברסליים, לקדם את אושרו של הפרט, לאפשר חיים בסביבה תומכת וידידותית, לעצב מערכת יחסים סולידרית, ולהשפיע על התפקוד החברתי רגע לפני הנפילה אל התהום החברתית? ימים יגידו.
ניר שגב - עורך לשוני וסופר צללים