למה יש צורך בהשוואה של שיווק רשתי לשיווק מסורתי?
שיווק רשתי הוא תחום מרתק שלצערנו זוכה ללא מעט ביקורות ולעג מצד אלו שפשוט לא מכירים אותו מספיק טוב.
תחום השיווק הרשתי זוכה בכל הזדמנות להשוואה למשחקי פירמידה ונוכלויות - ואפילו מיידוף "ידידינו" סייע לתחום השיווק הרשתי בכך שהעלה אותו לכותרות וגרם לכולם להיזכר למה מדובר בתחום שהוא בעצם נוכלות.
אך האם באמת כך? האם שיווק רשתי הוא סוג של נוכלות ומשחק פירמידה, או שפשוט מדובר בשיטת שיווק גאונית שישנם אנשים שבחרו לנצל אותה לרעה ובדרך להפיל אנשים תמימים שהלכו אחריהם?
אני כמובן דוגל בתשובה השנייה. שיווק רשתי אינו פירמידה, ופירמידה היא אינה שיווק רשתי.
שיווק רשתי הוא פשוט דרך חכמה להפיץ מוצרים דרך אנשים, במקסימום תוצאות ובמינימום תקציב.
מה הקשר בין שיווק רשתי לשיווק מסורתי?
נחשוב יחדיו לרגע.
מטרתה של חברה הפועלת בצורה של שיווק רשתי היא למכור את המוצרים שלה. לצורך כך, יש לה תקציב שיווקי והיא צריכה לחשוב כיצד לנצל אותו בצורה הטובה ביותר.
רוב החברות בוחרות "לשפוך" את הכסף על פרסומות בטלויזיה, ברדיו, בעיתונות, באינטרנט וכו' - בדרך כלל בלי לדעת באמת את רמת האפקטיביות של קמפיין כזה או אחר.
לעומת זאת, חברות שיווק רשתי בוחרות לנצל את התקציב השיווקי בצורה שונה: אותן חברות בוחרות לשלם אך ורק לאלו שמספקים להם תוצאות. אותה חברה לא משווקת בטלויזיה ובעיתונות, אלא מעניקה את הכסף לאותם מפיצים שהצליחו למכור את המוצר שלה בפועל.
למה, אם כן - חברות שיווק רשתי זוכות לביקורות?
פשוט - כמו בכל תחום עסקי, גם כאן ישנם נוכלים ומסלפים שיספרו לכם סיפורים על כסף מהיר וקל, שככל הנראה לא תראו לעולם.
שיווק רשתי הוא עסק לכל דבר ועניין. מדובר בחברה שבחרה בשיטת שיווק מסוימת, כאשר כל מפיץ ומפיץ צריך לעבוד קשה כדי להרוויח כסף - ושלא יספרו לכם אחרת.
ישנן חברות רבות שקיימות עשרות שנים ואפילו נסחרות בבורסות ברחבי העולם, אפילו שבאותן חברות חלק מהמפיצים בטח סילפו את האמת וסיפרו סיפורים לא נכונים. אותם אנשים לא מייצגים את החברה וזו תהיה טעות לראות אותם כמייצגים את תחום השיווק הרשתי!
מודל SWOT
מודל SWOT הוא המודל המוכר ביותר בתחום השיווק המסורתי.
המודל הוא למעשה ראשי תיבות, המתאר תכנון שיווקי אסטרטגי :
Strengths - חוזקות. מהן החוזקות שלי? מתייחס בראיה פנימית - מהם היתרונות שלי על פני אחרים.
Weaknesses - חולשות. מהן החולשות שלי? שוב, בראייה פנימית - מהם החסרונות שלי לעומת אחרים.
Opportunities - הזדמנויות. אילו הזדמנויות עומדות לפני? מתייחס בראיה חיצונית - אילו הזדמנויות הסביבה מציעה לי?
Threats - איומים. מה מאיים עלי? אילו איומים סובבים אותי?
מודל SWOT בשיווק רשתי
כדי להבין ששיווק רשתי דומה לשיווק מסורתי, נבחן כיצד המודל בא לידי ביטוי בתחום:
Strengths - כמשווק רשתי אני חייב לשאול את עצמי מהן החוזקות שלי? האם אני טוב עם אנשים? האם אני לעולם לא מוותר? האם יש לי יכולות מנהיגות?
Weaknesses - מהן החולשות שלי כמשווק רשתי? האם אני מוותר בקלות? האם אני נעלב מהר? האם אני הולך אחרי העדר?
Opportunities - מהן ההזדמנויות שלי כמשווק רשתי? האם יצאה כתבה המהללת את התחום? האם ישנו שינוי בגישת הסביבה כלפי התחום? האם יש טרנד של המוצר אותו אני משווק?
Threats - מהם האיומים שיש לי כמשווק רשתי? האם המשפחה שלי תלעג לי על עיסוקי בתחום? האם מיידוף יכול להשפיע לי על העסקים?
לסיכום
ההשוואה הנ"ל מצביעה על כך שמשווק רשתי צריך לפעול כאיש שיווק מסורתי.
העובדה שאנו פועלים בשיווק רשתי לא מצביעה על כך שאנו צריכים לרמות ולהוליך שולל אנשים - להפך.
כמשווקים רשתיים אנו מחויבים ללמוד ולהבין שיווק, ולתכנן את צעדינו בקפידה בהתאם לתכנית אסטרטגית וניתוח על פי מודלים שיווקיים מסורתיים - ולא להתייחס לתחום בזלזול.
אני מזמין אתכם לבקר באתר upliner כדי ללמוד ולהתמקצע בתחום השיווק הרשתי ותחום השיווק בכלליות.
המאמר נכתב על ידי קובי נעים, מייסד אתר Upliner - מדריך שיווק רשתי, שיווק ויזמות